۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

افزایش تدابیر نظامی در رابطه با مسآله ی رژیم حقوقی بخش جنوبی خزر

ایجاد "فرماندهی دریابانی خزر" در ستاد کل نیروهای مسلح ایران را آقای طاهر شیر محمدی کارشناس امور آسیای میانه و دریای خزر به حساب "تغییرات اساسی در دیپلماسی ایران پیرامون مسائل خزر" گذاشتند. آیا می توان با نظر ایشان موافق بود ؟ متأسفانه پی آمدهای منفی ناشی از لاینحل ماندن رژیم حقوقی دریای خزر دربخش جنوبی رو به افزایش نهاده است.

مسأله ی تعیین رژیم حقوقی دریای خزر دربخش جنوبی آن بین ایران، آذربایجان وترکمنستان چرا نمی تواند بین خود این سه کشور بدون کشاندن پای قدرت های بزرگ حل شود؟ چرا همانند روسیه که با قزاقستان و آذربایجان به توافق رسید، ایران نمی خواهد با کشورهای همسایه اش به توافق برسد؟ نا توانی بخش قدرتمند حاکمان فعلی ایران در پذیرش واقعیت های ناشی از پایان جنگ سرد را در کجاها باید جستجو کرد؟

دراین میان یک چیز برای همه روشن است. و آن اینکه درجهان امروز بارها تجربه شده، که راه حل نظامی مسائل به نفع هیچکس نیست. دراین رابطه کافی است نگاهی شود به نتایج جنگ هشت ساله ی ایران و عراق و یا اشغال کویت توسط ارتش صدام حسین معدوم و ده ها نمونه ی دیگر.

ایل گویجی

18 اکتوبر 2009 - 26 مهر 1388

------------------------------------------------------------

دویچه وئله: «تهاجمی» شدن سیاست ایران درامور خزر

از طاهر شیرمحمدی، 2009-10-16

به ‌دنبال آخرین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر درقزاقستان که بدون مشارکت ایران برگزارشد، تغییراتی اساسی در دیپلماسی ایران پیرامون مسائل خزر بوجود آمد. مهم‌ترین آن تاسیس"فرماندهی دریابانی خزر" درستاد کل نیروهای مسلح است.

وزارت امورخارجه ایران همایشی به منظور بررسی وضعیت حقوقی دریای خزر دررشت برگزار کرد. مجلس ایران نیز توافق کرد "گروه کار ویژه دریای خزر" درکمسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تشکیل دهد. کارشناسان گفته‌اند، ایران با این اقدامات قصد دارد، فرصت‌های ازدست داده درخزر را جبران کند وسیاست فعال‌تری را دراین عرصه درپیش گیرد.

وزیر امور خارجه ایران حقیقت را بیان کرد: بحث برسر مالکیت چاه‌های نفت وگاز، احداث خط لوله، آلودگی محیط زیست، انقراض نسل ماهیان خاویاری وقاچاق خاویار، ازجمله مسائلی هستند که کارشناسان حل آنها را بدون مشخص شدن مرزهای آبی وتعیین رژیم حقوقی دریای خزر دربخش جنوبی این دریا بین ایران، آذربایجان وترکمنستان امکان‌پذیر نمی‌دانند.

به‌ نظر حالمراد سوینوف، نماینده سابق مجلس ترکمنستان و کارشناس امور مسائل خزر، لاینحل ماندن رژیم حقوقی از عدم یکپارچگی سیاست ایران درخزر نیز ناشی می‌شود. وی در گفت‌وگو با بخش فارسی دویچه وله می‌گوید: «منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران، خود تائید می‌کند که سهم واقعی ایران بیشتر از ۱۱ وسه درصد نیست. بنابراین وی به عنوان رئیس مهم‌ترین ارگان دولتی ایران که به مسائل امورخزر بیشتر ازدیگران واقف است، این مسئله را تائیدمیکند».

سوینوف در ادامه اشاره می‌کند که متکی به ضرر دولت خود حرفی نخواهد زد. لازم به یادآوری است که منوچهرمتکی، پیش از این درباره سهم ایران از دریای خزر عنوان کرده بود که «بهره برداری ایران از دریای خزر هرگز حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از یازده و سه درصد فراتر نرفته است.» این نظر متکی از سوی وزارت امور خارجه ایران "اصلاح" شد، ولی کارشناسان کشورهای ساحلی آن را مستند می‌دانند.

جبران فرصت‌های از دست‌رفته

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر سیاست غیر فعالی را در امور دریای خزر اتخاذ کرده بود. ادامه این روند به آن انجامید که ایران در میان کشورهای ساحلی منزوی شود. حال سیاست ایران در امور خزر "پررنگ" شده و می‌خواهد فرصت‌های از دست‌رفته را جبران کند. به‌نظر سوینوف، جمهوری اسلامی اکنون حتی "سیاست تهاجمی" را در پیش گرفته است.

این کارشناس به اظهارات مقامات ایرانی اشاره می‌کند که ترکمنستان را تهدید کرده‌اند تا از دریای خزر گاز نفروشد. پیش از این، سید رضا کسائی‌زاده، مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، در مصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «ایران به ترکمنستان اجازه صدور گاز از دریای خزر به اروپا را نخواهد داد».

ستاد کل نیروهای مسلح ایران و مسائل خزر: در کنار فعال شدن دیپلماسی ایران در امور خزر، ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز دست به اقدامات جدیدی زده است. سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، خبر داد که در ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهی دریابانی شمال ویژه دریای خزر به تصویب رسیده و تا پایان امسال مستقر خواهد شد. وی درباره وظایف آن گفته است: «فرماندهی دریابانی یک فرماندهی یکپارچه برای کل دریای خزر، البته با حفظ ساختارهای استانی در سه استان ساحلی شمال کشورمستقر می‌شود.»

به‌نظر حالمراد سوینوف، نماینده سابق مجلس ترکمنستان و کارشناس امور دریای خزر، اقدام ایران برای ترکمنستان که از لحاظ نظامی ضعیف است وبا ایران بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز آبی وزمینی دارد، تهدیدی جدی قلمداد می‌شود و سبب خواهد شد که ترکمنستان برای مقابله با تهدیدات ایران، ازکشورهای دیگر کمک بگیرد.

حضور پررنگ مجلس ایران درمسائل خزر

مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف، درامور دریای خزر نقش ضعیفی را بر عهده داشت. فقط در دوره ششم، مجلس ایران تلاش کرد در خصوص مسائل خزر تاثیرگذار باشد و حتی برای نخستین بار در صحن مجلس، ویکتور کالیوژونی ، نماینده ویژه وقت روسیه در امور خزر، سخنرانی کرد و مسائل مربوط به خزر به مجلس ایران کشیده شد.

با توجه به وضعیت کنونی، مجلس ایران تلاش دارد، درباره مشکلات مربوط به خزر دیگر فقط نقش نظارتی نداشته باشد. در همایش رشت نیز برای نخستین بار ارگان‌های دولتی از جمله مجلس، سازمان‌های محط زیست، جغرافیا، بنادر و کشترانی، و وزارتخانه‌های کشور و خارجه مشارکت فعالی داشتند. ولی در این همایش موافقت شد که در مجلس ایران "گروه کار ویژه خزر" تشکیل شود.

کارشناسان امور خزر، ازجمله سوینوف، معتقدند که سیاست‌های ایران در امور دریای خزر کمکی به کاهش مشکلات آن نخواهد کرد، آنها دلیل می‌آورند که این سیاست به همراه تاسیس "فرماندهی دریابانی خزر" درستاد کل نیروهای مسلح بوده واین اقدام ایران، تردید کشورهای ساحلی را به سیاست‌های جمهوری اسلامی بیشتر خواهد کرد.%

هیچ نظری موجود نیست: