۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

حمایت جهانی از جنبش زنان ایران

کمپین یک میلیون امضاء برنده دو جایزه شد


رادیو زمانه / چهارشنبه، ۱۵ مهر، ۱۳۸۸

کمپین یک میلیون امضاء، برنده جوایز «صدای آزادی» موسسه دای کوادریج (آلمان) و «شهامت» آنا پولیتکووسکایا (در بریتانیا) شد.

جایزه «صدای آزادی»، برای مبارزه در راه تغییر قوانین تبعیض‌آمیز به نفع زنان درایران، به این کمپین اهدا شده است.

در مراسم اعطای این جایزه، رضوان مقدم از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، فریباداوودی مهاجر فعال حوزه زنان و ژاله گوهری حضور داشتند.

این کمپین روز گذشته نیز موفق به دریافت جایزه «شهامت» آنا پولیتکووسکایا درلندن شد.

بنیاد «کمک به همه زنان در جنگ»، این جایزه را به خاطر قدردانی از «شجاعت وپایداری» کمپین یک میلیون امضاء در دفاع از حقوق زنان در ایران اعطا کرده است.

به گزارش روبترز، مارینا کاتزاروا بنیانگذار این نهاد فعال در امور حقوق بشرگفته که این جایزه به خاطر «شجاعتی» که اعضای این کمپین در جهت تغییر قوانین از خودنشان داده‌اند به آنها اهدا شده است.

کمپین یک میلیون امضاء پیش‌تر برنده جوایز سیمون دوبووآر با عنوان «برای رهاییزنان» در سال ۲۰۰۹ و «جایزه سراسری حقوق زنان» بنیاد فمینیستی مجوریتی شده بود.

کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، حرکت جمعی از زنان ایرانیاست که از شهریور ماه ۱۳۸۵ آغاز شده و هدف از آن «ارتقاء برابری جنسیتی در قوانینجمهوری اسلامی» است.

تارنمای «تغییر برای برابری»، پایگاه خبری کمپین یک میلیون امضاء در تهران نیزسال ۲۰۰۸ برنده جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز در مسابقه سالانه رادیو آلمان شدهبود.

در سال‌های اخیر، برخی از اعضای این کمپین با دستگیری و محکومیت‌های قضایی ازسوی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند.

در سه سال گذشته، ۵۰ نفر از اعضای کمپین یک میلیون امضاء بازداشت شده‌اند. سه نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده‌اند و نزدیک به ۱۵ نفر احضار و موردبازجویی قرار گرفته‌اند.

پنج سال و شش ماه حبس تعلیقی مجموعه احکامی است که تا کنون برای فعالان کمپینصادر شده و تعدادی از پرونده‌ها نیز در انتظار تشکیل دادگاه یا صدور حکم هستند.

اعضای کمپین در سه سال گذشته در مجموع ۲۷۳ روز در بازداشتگاه‌های وزرا، گیشا،بند ۲۰۹ و بند عمومی زندان اوین به سر برده‌اند.%

*- برگرفته از سایت ایران امروز

-----------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: