۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

واکنش‌های جهانی به خبر کشته شدن اسامه بن‌لادن

ساعاتی پس ازاعلام خبر کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، واکنش‌های جهانی به این خبر از سوی مقام‌ها و نهادهای مختلف سیاسی وهم‌چنین مردم برخی ازکشورها آغاز شده‌است.
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، یکشنبه‌شب درنطقی تلویزیونی درکاخ سفید، اعلام کرد که درپی عملیاتی که به دستور وی آغازشد، اسامه بن‌لادن، درساختمانی درحومه اسلام‌آباد پاکستان کشته شده وجسد او دراختیار نیروهای آمریکایی است.
با شنیدن این خبر، بامداد روز دوشنبه صدها تن ازمردم نیویورک برای ابراز شادی به محل حوادث یازده سپتامبر در این شهر رفته وبا تکان دادن پرچم‌های آمریکا وخواندن سرود، شادی خود از شنیدن این خبر را ابراز کردند.
برج‌های دوقلو در نیویورک محل حمله‌ای است که حدود ۱۰ سال پیش توسط گروه القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن انجام شد؛ حمله‌ای که حدود سه هزار کشته و شش هزار زخمی برجای گذاشت.
شبکه‌های تلویزیونی آمریکا روز دوشنبه خبر دادند که جسد بن‌لادن «پس از اجرای سنت‌های اسلامی تدفین»، در کف دریا دفن شده‌است تا از «تبدیل شدن مدفن او به زیارتگاه» جلوگیری شود.

واکنش مقام‌های کشورهای مختلف

پاکستان: مقام‌های اسلام‌آباد که حمله منجر به کشته شدن اسامه بن‌لادن در کشورشان رخ داده گفتند که این اقدام «عقب‌نشینی بزرگی برای سازمان‌های تروریستی در سراسر جهان است» و مرگ اسامه بن‌لادن «نشان‌دهنده عزم جامعه جهانی، ازجمله پاکستان، برای مبارزه و نابود کردن تروریسم است
یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه گفت که ایالات متحده اطلاعات مربوط به حضور رهبر القاعده در ساختمانی در ایبت‌آباد را به هیچ کشوری از جمله به پاکستان هم اطلاع نداده‌بود.
هند: دولت هند که از هم‌پیمانان آمریکاست کشته شدن بن‌لادن را «نقطه عطفی در جنگ با تروریسم» نامید و در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ او بار دیگر نگرانی از وجود پناهگاه‌های امن تروریسم در پاکستان را برجسته می‌کند.
هند در این بیانیه از پاکستان خواست تا مسئولان حمله سال ۲۰۰۸ به بمبئی را بازداشت کند.
افغانستان: حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان روز دوشنبه از نیروهای طالبان خوایت تا از مرگ بن‌لادن درس بگیرند و جنگ را کنار بگذارند.
ایران: رسانه‌های داخلی ایران نیز خبر کشته شدن اسامه بن‌لادن را بازتاب دادند اما مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این خبر نداشته‌اند.
عناوین خبری خبرگزاری ایرنا در این مورد عبارت بود از «یک مقام آمریکایی: بن لادن کشته شده‌است»، «یک تحلیلگر عرب: اوباما به خبر مرگ بن‌لادن نیاز مبرمی داشت»، و «در سفارتخانه‌های افغانستان و پاکستان در تهران دیپلمات‌ها می‌گویند که هیچ اطلاعی از مرگ بن‌لادن و چگونگی آن ندارند
خبرگزاری ایسنا نیز در مورد این خبر نوشت: «کشته شدن رهبر تشکیلات القاعده با واکنش‌های گسترده بین‌المللی و استقبال اکثریت کشورهای جهان روبه‌رو شد
بریتانیا: دیوید کامرون، نخست‌وزیر: «خبر اینکه اسامه بن‌لادن مرده‌است تسلی خاطر زیادی برای مردم سراسر جهان است
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در دیدار خود از میدان تحریر مصر، با شنیدن این خبر این‌گونه توئیت زد: «تحول به سوی دموکراسی، آینده خاورمیانه است. تروریسم فرو خواهد ریخت و شکست داده خواهد شد
ایتالیا: سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا مرگ بن‌لادن را «دستاوردی مهم در جنگ خیر علیه شر» نامید.
آلمان: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید که با شنیدن این خبر «نفس راحتی» کشیده‌است.
وی این تحول را «یک پیروزی برای نیروهای صلح» نامید ولی افزود که مرگ او به معنی شکست افراطیون نیست.
اسرائیل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از این خبر استقبال کرد و به ایالات متحده تبریک گفت. وی این تحول را «پیروزی برای عدالت، آزادی و ارزش‌های مشترک ملل دموکراتیک که در کنار هم علیه تروریسم می‌جنگند» توصیف کرد.
واتیکان: مقام‌های واتیکان گفتند که اسامه بن‌لادن باید «در آن دنیا» پاسخگوی خدا باشد.
سخنگوی واتیکان گفت: «با وجود اینکه مسیحیان مرگ افراد را جشن نمی‌گیرند، اما باید به‌یاد داشت که هرکس در برابر خدا وبشریت مسئول است
اخوان‌المسلمین مصر: حال که بن‌لادن مرده‌است ایالات متحده باید نیروهایش را از افغانستان و عراق خارج کند.
مقام‌های فلسطینی: مرگ اسامه بن‌لادن «برای صلح خوب است.اینکه از بن لادن راحت شدیم برای صلح جهانی خوب است اما کار اصلی این است که از شر روش‌های خشونت‌باری که بن‌لادن و دیگران در جهان گسترش داده‌اند راحت شویم.
روسیه: کرملین در بیانیه‌ای گفت که از خبر مرگ بن‌لادن استقبال می‌کند.
یمن: دولت یمن، کشوری که القاعده در آن فعالیت زیادی دارد با استقبال از این خبر گفت که امید دارد اقداماتی هدفمند برای توقف تروریسم در سراسر جهان اجرا شود.
ترکیه: عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه با شنیدن این خبر گفت: «ازشنیدن این خبر بسیارخوشحال شدم. اینکه خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین طراح درجهان به این صورت متوقف شد هشداری است برای همگان% لینک مطلب:

هیچ نظری موجود نیست: