۱۳۹۲ فروردین ۴, یکشنبه

ماموریت احمد شهید تمدید شد


تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل درحقوق بشرایران بمدت یک سال دیگر
اخبار روز: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با ۲۶ رای موافق دربرابر دورأی مخالف، ماموریت احمدشهید گزارشگر ویژه ی سازمان مل در ایران را تمدید کرد.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر، گزارشگر ویژه احمد شهید، در آخرین گزارش خود که در تاریخ
۲۱ اسفند ۱۳۹۱ ارائه شد، «شرایطی که در آن حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نادیده گرفته می‌شوند و در قوانین و درعمل نقض میشوند» را شرح داد و تلاشهای مکرر خود برای کسب همکاری از دولت ایران را توصیف کرد. مقامات ایرانی همچنان از دسترسی احمد شهید به کشور جلوگیری می کنند و نماینده ی ایران در شورای حقوق بشر مجددا در بیست و دومین جلسه ی شورا به حملات شخصی علیه احمد شهید دست زد.
قطعنامه امروز با
۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع به تصویب رسید. پاکستان و ونزوئلا تنها ۲ کشوری بودند که با آن مخالفت کردند.
پس از اینکه در تاریخ
۲۱ اسفند ۱۳۹۱ احمد شهید گزارش خود را به شورای حقوق بشر ارائه کرد، محمد جواد لاریجانی، رییس هیئت ایرانی و رییس شورای حقوق بشر قوه ی قضاییه ی ایران، به جای اینکه به محتوای گزارش احمد شهید بپردازد، به حمله ی کلامی به شخص گزارشگر ویژه دست زد. حملات شخصی لاریجانی باعث شد که رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به اعضاء شورا تذکر بدهد که درهنگام بحث ادب را رعایت کنند و گفت: «من نمیتوانم مورد هدف قرارگرفتن گزارشگر ویژه دراین بیانات را نادیده بگیرم…هیچگونه حملات شخصی علیه گزارشگر ویژه نمی باید انجام پذیرد.»
احمد شهید، گزارشگر ویژه ی سازمان ملل جدیدترین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را در تاریخ
۲۱ اسفند ۱۳۹۱ به شورای حقوق بشر ارائه کرد. این گزارش اعلام میکند که از آغاز حکم خویش در سال ۲۰۱۱، گزارشگر ویژه ۴۰۹ مصاحبه با “منابع اصلی که در داخل و یا خارج از کشور قرار دارند” انجام داده است که شامل ۱۶۹ مصاحبه که بین شهریور و دیماه ۱۳۹۱ انجام شده اند و در گزارش اسفند ۱۳۹۱ منعکس شده اند می باشد.
این گزارش تصریح می کند که: «نقض گسترده ی سیستمیک و سیستماتیک حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد… همچنین، فقدان تحقیق دولت و جبران عموما بانی یک فرهنگ معافیت از مجازات می‌شود که بیشتر باعث تضعیف تاثیر ابزار حقوق بشری می‌شود که ایران خود آن را تصویب کرده است.»
تمدید امروز حکم گزارشگر ویژه فشار بین المللی بر ایران برای رسیدگی به نقض حقوق بشر و آغاز به همکاری های معنی دار با مکانیزم های سازمان ملل متحد را تشدید می‌کند. از زمان ایجاد این حکم، گزارشگر ویژه چهار گزارش مشروح در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرده است. گزارشهای دیگری توسط دبیر کل سازمان ملل متحد، قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، بررسی انطباق ایران با میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی توسط کمیته ی حقوق بشر، نظر صادر شده توسط کارگروه بازداشت های خودسرانه، و چندین بررسی دوره ای جهانی نیز به این ارزیابی گزارشگر ویژه که «به نظر میرسد درجه ی جدیت نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته باشد» می افزاید.

هیچ نظری موجود نیست: