۱۳۹۲ فروردین ۱۰, شنبه

تفاهمنامه احداث خط آهن


 افغانستان، ترکمنستان وتاجیکستان، تفاهمنامه احداث خط آهن امضا کردند
سران کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان در نشستی سه جانبه در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان، تفاهمنامه‌ احداث یک خط آهن را امضا کردند.
حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان که برای شرکت در جشن نوروز به ترکمنستان سفر کرده است، تفاهمنامه آغاز کار احداث این خط آهن را روز گذشته در نشستی سه جانبه با سران کشورهای ازبکستان و تاجیکستان امضا کرد.
این خط آهن که انتظار می‌رود به طول ۴۰۰ کیلومتر احداث شود منطقه آتامراد ترکمنستان را از راه ولایات فاریاب و کندز در شمال افغانستان به تاجیکستان وصل خواهد کرد.
مذاکرات سه کشور برای احداث این خط آهن از حدود یکسال پیش آغاز شده بود.
در خبرنامه‌ای که از سوی دفتر حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان منتشر شده آمده که کار احداث این خط آهن تا چهار ماه دیگر آغاز می‌شود.
تاکنون جزئیاتی در مورد مدت کار و هزینه احتمالی این خط آهن ارائه نشده است اما مقامات افغانستان می‌گویند تا یک ماه دیگر بررسی های مورد نیاز در مورد مشخص کردن مسیر خط آهن و مسائل حقوقی و مالی آن نهایی خواهد شد.
حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان برنامه احداث این خط آهن را برای رفاه و توسعه اقتصادی مردم افغانستان مهم خوانده است.
آقای کرزی گفت: "احداث این خط آهن نه تنها کشورهای افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان را با هم وصل می کند بلکه در تقویت اقتصاد این کشورها و مردم منطقه، نقش مهمی خواهد داشت."
در حال حاضر شمال افغانستان از طریق شهرک بندری ترمز ازبکستان به شکبه راه آهن آسیای میانه و روسیه و اروپا وصل است.
خط آهن جدید، افزون برآنکه ترکمنستان و تاجیکستان را به هم وصل می کند، امکان دسترسی افغانستان به شبکه خط آهن آسیای میانه و اروپا را نیز افزایش می‌دهد.
دولت افغانستان در ده سال گذشته همواره تلاش کرده است، درآمد خود از محل تجارت و ترانزیت را افزایش دهد.%
به روز شده:  14:04 گرينويچ - پنج شنبه 21 مارس 2013 - 01 فروردین 1392

هیچ نظری موجود نیست: