۱۳۹۲ خرداد ۱۳, دوشنبه

اعتراض برعدم درج اتنیسیته درشناسنامه


تحصن اهالی فاریاب دراعتراض به درج نشدن قومیت درشناسنامه الکترونیک
شماری ازفعالان مدنی، فرهنگی و دانشجویی ولایت فاریاب درشمال افغانستان در اعتراض به تصمیم اخیر مجلس نمایندگان مبنی برعدم درج قومیت شهروندان درشناسنامه الکترونیک تحصن کرده‌اند.
معروف سمر از سازماندهندگان این تحصن به بیبیسی گفت که شمار معترضان به حدود سیصد نفر میرسد و تصمیم گرفته‌اند تا زمانی که به خواست آنها پاسخ مثبت داده نشده به تحصن خود درخیمههایی درپارک شهر میمنه، مرکزولایت فاریاب ادامه دهند.
آقای سمر افزود که خواست اصلی معترضان لغو تصمیم اخیر مجلس است وآنها خواستار آن هستند که نامهای اقوام شهروندان کشور باید در شناسنامههای الکترونیک درج شود.
معروف سمر گفت: "اگر نامهای اقوام شهروندان در تذکره الکترونی ذکر نشود، توزیع تذکره الکترونیک را تحریم میکنند و کسی در فاریاب تذکره الکترونیک نمیگیرد."
او تاکید کرد تا زمانی که خواست معترضان برآورده نشود، آنها به تحصن ادامه میدهند.
درج نامهای اقوام و دین شهروندان در شناسنامههای الکترونیک از موارد جنجالی در مذاکرات مجلس در بررسی قانون ثبت احوال نفوس بود.
چهارشنبه گذشته مجلس به دنبال بحثهای پرتنش کلیک تصمیم گرفت که دین شهروندان در این سناسنامهها درج شود اما نامهای اقوام آنها درج نشود.
براساس این تصمیم، نام و نام خانوادگی، نام پدر و نام پدر بزرگ، محل سکونت اصلی و فعلی، تاریخ و محل تولد صاحب شناسنامه از موارد دیگری است که درج آنها در شناسنامه مورد تایید قرار گرفته است.
شناسنامههای الکترونیک به دو زبان فارسی و پشتو چاپ شده و در پشت آن تمام مشخصات صاحبان آنها به زبان انگلیسی نوشته خواهد شد.
قانون ثبت احوال نفوس در مجلس نمایندگان بررسی می‏‏‌شود و هنوز شماری از مواد آن به تصویب نرسیده است.
معروف سمر در مصاحبه خود با بیبیسی گفت که نمایندگان با اجابت خواست معترضان، باید ماده مربوط به ویژگی‏های شناسنامههای الکترونیک را بازنگری کنند، در غیر آن معترضان انتظار دارند که مجلس سنا و رئیس جمهوری به این درخواست پاسخ مثبت دهند.
زیر نویس: معترضان شامل افراد عادی، فعالان مدنی و فرهنگی و دانشجویان هستند
این شناسنامهها هنوز منتشر نشده و انتظار میرود که پس از تصویب قانون ثبت احوال نفوس توزیع آن عملاً آغاز شود.
شناسنامههای کنونی برگههای عادی و تنها به زبان پشتو چاپ شده است. در این شناسنامهها "ملیت" شهروندان "افغان" نوشته میشود و ذکری از اقوام آنها نمیشود.
اما پیش از حکومت حامد کرزی، رئیس جهموری افغانستان، گزینه درج اقوام کشور در شناسنامهها وجود داشت.
با آغاز برنامه انتشار شناسنامههای الکترونیک بحثها درباره درج و عدم درج ملیت و قومیت شهروندان و همچین زبان این شناسنامهها بالا گرفت.
بر اساس تصمیم تازه مجلس، در شناسنامههای جدید ملیت و قومیت شهروندان درج نمیشود و به باور شماری از نمایندگان، ذکر "جمهوری اسلامی افغانستان" بیانگر تابعیت و ملیت آنها است و نیازی به ذکر نامهای اقوام شهروندان نیست.
هرچند طرفداران ذکر اقوام در شناسنامهها در مجلس کم نیستند، اما تصویب تصمیم اخیر مجلس بیانگر آن است که آنها در اقلیت هستند..%
به روز شده:  12:42 گرينويچ - شنبه 01 ژوئن 2013 - 11 خرداد 1392

هیچ نظری موجود نیست: