۱۳۹۳ شهریور ۱۶, یکشنبه

طلوع موسیقی



 اوًلکأمیز، ۱۳۹۳/۶/۱۵ ، رشید نافعی: روایتی قدیمی است که میگوید قدرت اعجاز دوتار ازیک قشون هم بیشتر است ، در واقع تلمیحی است بر اینکه وقتی برادر بزرگتر شوًکوًر باغشی بدست خان خیوه دستگیر و روانه زندان می‌شود شوکور باغشی برای آزادی برادرش به تنهایی عازم می شود.
شوکور باغشی ازخان خیوه تقاضا می‌کند که برادربی‌گناه وی را آزاد کند خان با دیدن دوتار وی, آزادی برادرش را منوط به برنده شدن او درمسابقه نوازندگی با نوازنده دربارش بنام غلام باغشی میکند که دراین مسابقه شوکور باغشی برنده شناخته می‌شود وخان نیز به وعده خود عمل کرده و برادر شوکور باغشی را آزاد می‌کند.
مثالهای این چنینی دیگری نیز وجود دارند که همگی حکایت ازقدرت دوتار میکنند که اعجاب انگیز است. بعضی مواقع که خسته از سرکار برمیگردی ویا به سوالات سقراطی زندگی پر فراز و نشیب جوابی پیدا نمیکنی یا وقتی می بینی که چاقو غلاف خودش را می برد واحساس خستگی و نومیدی به آدم دست میدهد...... اگر بوسه ای عاشقانه بر دوتار تنها مانده بزنی واین دوتار یا تامدیرا یا( چیرای آچان، غام کسن) را روی پای چپت ومسیر قلبت بنشانی و عطش وار پرده های آهنگ کچ فلک را انگشتان به شاهراه خردت بنوازند، فریادرس روح خسته ات میشود وچون نی داستان مولوی از ناله ها وغمها حکایت میکند.  به ویژه وقتی احساس بکنی که هرچه سخن باشد گفته شده است و دیگر حرفی برای گفتن نمانده موسیقی آغازمیشود.
آطا چیقدیم دییب گؤزینگ گولدیرمه      آط طوینیغی هنیز یادینگدا بولسین
هیچ بیر ایته عجیزلینگی بیلدیرمه        ایت بولماغ آنگسات لیغی یادینگدا بولسین
بای قوش هالایاندیر خرابه جایی         دئفانگده قونسا بیلماز غریبی بایی
دوست دییب یانینگا گلسه بیر آیی         دوستلیغی اوزاق گیتمز یادینگدا بولسین
تکه  اسریسه  سیزلار شاخی             قوراغان چوپانلار ایسلارلار حاقی
اشک تخمینینگ اگسیلسه یوکی           ده پر ایه سینی یادینگدا بولسین
قولاق سالینگ دوسلار سانالان سؤزه    بیلمدیم چوپ قاچار قورالان گؤزه  
آق مایا  بوزلاییپ  چیقایسا چوله         قالاندیر کوشه گی یادینگدا بولسین

هیچ نظری موجود نیست: