۱۳۹۴ آبان ۲۴, یکشنبه

دوخبرامید آفرین ازتلاش درراه توافق برسرآینده سوریه



1-نتایج دومین دورمذاکرات کنفرانس سوریه "رضایت‌بخش" است
دویچه وئله : بنا به گزارش رویترز به نقل از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، مذاکرات دور دوم نشست بین‌المللی برای پایان‌دادن به جنگ سوریه در وین "به خوبی" برگزار شده و زمینه‌ی دست‌یابی به یک توافق فراهم آمده است.
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، روز شنبه (۱۴ نوامبر) در رابطه با نتایج گفت‌وگوهای کنفرانس سوریه در وین گفت که ۱۷ کشور شرکت‌کننده در این نشست بر سر آغاز مذاکره با گروه‌های اپوزیسیون دولت بشار اسد، به توافق رسیدند. بنا به گفته‌ی اشتاین‌مایر،هدف این گفت‌و‌گوها چگونگی برگزاری انتخابات درسوریه درظرف ۱۸ماه آینده خواهد بود.
گفته می‌شود که دی میستورا، نماینده‌ی سازمان ملل متحد، در این نشست فهرستی از اسامی گروه‌های اپوزیسیون در سوریه را در اختیار وزیران خارجه‌ی کشورهای شرکت‌کننده قرار داد. ایران تمامی گروه‌های مخالف اسد را "تروریست" می‌خواند.
وزیر امور خارجه‌ی آلمان هم‌چنین گفت که قرار است تا پایان سال جاری میلادی، نمایندگان گروه‌های مخالف اسد نیز با مقامات رسمی این کشور دیدار و گفت‌وگو کنند. براساس طرح مورد توافق شرکت‌کنندگان در کنفرانس، قرار است دولت موقت سوریه در ظرف ۶ ماه آینده تشکیل شود. اشتاین‌مایر در پایان سخنان خود افزود که مذاکرات دشواری در پیش است.
پیشتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، از روند این گفت‌وگوها ابراز رضایت کرده بود. او ولی از دادن اطلاعات بیشتر در باره‌ی جزییات طرح‌های مورد توافق، خودداری ورزیده بود.
فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امورخارجه آلمان گفت که ۱۷ کشور شرکت‌کننده دراین نشست بر سر آغاز مذاکره با گروه‌های اپوزیسیون دولت بشار اسد، به توافق رسیدند.
موانع بر سر "آغازی جدید" در سوریه
درکنفرانس وین، وزرای خارجه‌ی آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه و نیز شماری از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، مصر، قطر، لبنان وعراق شرکت داشتند. محمد جواد ظریف، وزیرامورخارجه‌ی ایران، نماینده‌ی این کشوردراین نشست بود.
جان کری، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، در پایان این گردهم‌آیی به همراه همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، در یک کنفرانس رسانه‌ای شرکت کرد و گفت که با وجود امضای توافق‌نامه‌ی دور دوم مذاکرات در نشست وین، هنوز موانعی بر سر "آغازی جدید در کشور جنگ‌زده‌ی سوریه "وجود دارد.
او گفت: «ما هنوز بر سر سرنوشت بشار اسد به توافق نرسیده‌ایم.» کری تاکید کرد که با این‌حال جامعه‌ی جهانی باید دریابد که شرایط بسیار بحرانی است و سرانجام: «باید به ریختن خون در سوریه پایان داد.» کری هم‌چنین افزود که کشورهایی که با گروه‌های ذینفع در سوریه ارتباط دارند، اکنون باید در جهت برقراری یک آتش‌بس تلاش کنند.
تاثیر حملات تروریستی "دولت اسلامی" بر کنفرانس
فدریکا موگرینی با اشاره به حملات تروریستی "دولت اسلامی" در پاریس گفت که خطر تروریسم، تمامی کشورهای شرکت‌کننده دراین نشست را تهدید می‌کند.او یادآور شد که تنها پاسخ موثر به این خطر، "دست‌زدن به اقدامات مشترک" است.
لورن فابیوس، وزیر خارجه‌‌ی فرانسه، در این رابطه تاکید کرد که مبارزه با اسلام‌گرایان افراطی "داعش" با توجه به حملات تروریستی این گروه در فرانسه "ضرورت بیشتری پیدا کرده است."
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه نیز در این راستا یادآور شد که: «حملات تروریستی پاریس را به هیچ‌وجه نمی‌توان توجیه کرد. همان‌‌گونه که توجیهی برای بی‌عملی ما در مبارزه علیه "دولت اسلامی"، جبهه‌النصرت و دیگر گروه‌های مشابه وجود ندارد
اهمیت دور دوم مذاکرات
کارشناسان سیاسی این دور مذاکرات را یکی از مهم‌ترین مراحل گفت‌وگوهای بین‌المللی در خصوص پایان‌ دادن به جنگ داخلی سوریه ارزیابی می‌کنند. بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها در ۴ سال جنگ داخلی میان نیروهای رژیم بشار اسد و مخالفان او تا کنون بیش که ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند. بسیاری از آوارگان در راه رسیدن به اروپا، به ویژه به آلمان جان خود را از دست داده‌اند.
دردورنخست کنفرانس که دوهفته‌ی پیش برگزار شد، آمریکا، روسیه و۱۵ کشور دیگر با حضور ایران وعربستان سعودی بر سر برقراری آتش‌بس وتشکیل دولتی موقت در سوریه به توافق رسیدند. ریاست هیات ایرانی، برعهده‌ی محمدجوادظریف بود.%  DW.COM >تاریخ 14.11.2015  > نویسندهFF  >لینک کوتاه شده http://dw.com/p/1H5xE   
----------------------- 
 2-سران کشورهای جهان درمورد آینده سوریه به توافق رسیدند

برگرفته از خبرنامه گویا  news.gooya.com  -------------------------------------------- 

هیچ نظری موجود نیست: