۱۳۹۴ آبان ۱۸, دوشنبه

اعتراض‌ها درآذربایجان به برنامه توهین‌آمیز صدا وسیما



اعتراض درچند شهر ترک‌نشین ایران به یک برنامه تلویزیونی
 بی بی سی، 9 نوامبر 2015 - 18 آبان
گزارش‌ها حاکی است که درپی نمایش یکی از بخش‌های برنامه تلویزیونی "فیتیله" واعتراض ترک‌های ایران به آن، امروز دوشنبه ۱۸ آبانماه گروهی از معترضان در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، زنجان و اردبیل تجمع کرده‌اند.
در بخشی از این برنامه که برای کودکان تهیه و پخش می شد، در آیتمی نمایشی درباره مسواک زدن، شخصیت‌های نمایش ترکی حرف می‌زنند که توهین به ترک ها تلقی شده است. پخش برنامه فیتیله متوقف شده و رئیس سازمان رادیو تلویزیون ایران بابت پخش این برنامه عذرخواهی کرده و گفته است که مسئولان پخش آن توبیخ و تنبیه خواهند شد. (اینجا و اینجا بیشتر بخوانید)
گزارش ها از تبریز حاکی است که بازار قدیمی، بازار امیر، تیمچه مظفریه و تیمچه‌های اطراف بازار سنتی تبریز از ظهر امروز تعطیل شده است ومعترضان دربخش های مختلف شهر از جمله خیابان آبرسان تجمع کردند.
همچنین براساس گزارشهای دریافتی، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن گروهی از معترضان، از گاز اشک آور استفاده کرده اند.
گزارش هایی از درگیری میان مأموران ومعترضان منتشر شده وگفته شده که درفلکه "قونقا باشی" تبریز یک ماشین پلیس توسط معترضان به آتش کشیده شده است.
بعضی گزارش ها از بازداشت عده ای از معترضان حکایت دارد.
معترضان در ارومیه هم در مقابل دانشگاه این شهر تجمع کردند. شرکت کنندگان در این تجمع پلاکاردهایی در اعتراض به "نژادپرستی" و تبعیض علیه ترک ها در دست داشتند.
زنجان نیز یکی دیگر از شهرهایی است که معترضان در آن در مقابل یکی از سینماهای این شهر تجمع کرده و دست به اعتراض زدند.
حضور نیروهای امنیتی در این اعتراضات مشهود بوده است.
موضوع بی‌احترامی به اقوام، فرهنگ‌ها، زبان‌ها و مذاهب متنوع مردم ایران و یا توهین‌های نژادپرستانه در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیون دولتی در سال‌های اخیر بارها حساسیت برانگیز و سبب اعتراض گسترده به خصوص در شبکه‌های اجتماعی شده است.
------------------------------------------------- 
گزارش ویدیوئی ازتجمع اعتراضی به برنامه فیتیله در تبریز
تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
یکی از کاربران فیلمی را از تجمع اعتراضی درتبریز به برنامه فیتیله دراختیار رادیو فردا قرارداده است. عکس‌ها و فیلم‌های متعددی از تجمعات در شهرهای مختلف استان های آذربایجان غربی و شرقی در اعتراض به برنامه «فیتیله» ازساخته های گروه کودک شبکه دو تلویزیون دولتی ایران، دوشنبه ۱۸ آبان، ذرشبکه های اجتماعی منتشرشده است.

هیچ نظری موجود نیست: