۱۳۹۵ آبان ۲۳, یکشنبه

مجلس ایران کلیات لایحه موافقت‌نامه تغییرات آب و هوایی پاریس را تصویب کرد


به گزارش خبرگزاری مهر، این لایحه امروز یکشنبه ۲۳ آبان (۱۳ نوامبر) با ۱۴۲ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب رسید.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران که به عنوان نماینده دولت در دفاع از موافقت‌نامه پاریس در مجلس حاضر شده بود، گفت: "ایران رتبه نهم در انتشار گازهای گلخانه‌ای را (در جهان) دارد. سال هاست که اقتصاد و محیط زیست کشور از الگوی غلط مصرف انرژی رنج می‌برد و ما تا ۹ برابر اروپا انرژی مصرف می‌کنیم، که نتیجه آن عوارضی مانند آلودگی هوا بوده است."
به گفته خانم ابتکار، ایران صد و ششمین کشور دنیاست که به توافق‌نامه اقلیمی پاریس می‌پیوندد.
سال گذشته کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی پاریس در فرانسه با حضور نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان برگزارشد که هدف آن رسیدن به توافقی برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین به بیش از ۲ درجه درصد سال آینده بود.
ایران دراین کنفرانس به طور "داوطلبانه" متعهد شد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی از میزان انتشار دی اکسید کربن خود چهار درصد بکاهد.
قرارشد توافق‌نامه پاریس زمانی اجرایی شود که ۵۵ کشوری که تولیدکننده ۵۵ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان هستند، آن را به صورت رسمی تصویب کنند که این تعداد مدتی پیش به حدنصاب رسید.
دراجلاس سال گذشته پاریس، کشورهای ثروتمند گفته بودند که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ میلادی به کشورهای درحال توسعه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک می‌کنند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا اخیرا با "فریب" خواندن توافق‌نامه پاریس گفته بود درصورت پیروزی در انتخابات، آن را "لغو" می‌کند.
آقای ترامپ گفت: " این توافق‌نامه (پاریس) برای تجار آمریکایی بد است وبه بوروکراتهای خارجی اجازه می‌دهد که میزان مصرف انرژی ما را کنترل کنند."
براساس گزارش سازمان بین‌المللی انرژی، درسال ۲۰۱۳ میلادی چین وآمریکا به ترتیب بزرگترین کشورهای آلاینده جهان درزمینه تولید دی اکسید کربن بودند.% http://www.bbc.com/persian/iran-37966476

هیچ نظری موجود نیست: