۱۳۹۵ بهمن ۳, یکشنبه

دومین هشدار درخصوص رواج پوپولیسم



آیا رواج عوامگرایی سیاسی( پوپولیسم) بمرحله خطرناکی رسیده است؟
واقعیت این است که  پس از قبضه ی قدرت سیاسی درایران توسط آیت الله خمینی وتداوم آن توسط مریدانش، امروزه در روسیه، ترکیه واکنون درایالات متحده آمریکا افراد پوپولیست بقدرت رسیدند. بنظر میرسد این روند درجهان رو به گسترش نهاده و بیم آن می رود که دستاوردهای جامعه بشری در راه دموکراسی و حقوق بشر درمخاطره جدی قرار گیرد.
در زیر دو مطلب خبری هشدار دهنده برای جلب توجه خوانندگان گرامی درج می شود. امید است خوانندگان به جای "تجربه گرایی" ویا "پیروی گرایی"، خرد گرایی کرده در راه نگرش علمی مستقلانه ای بکوشند.%  
 1-پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان درمورد رواج پوپولیسم هشدارداده است.  
به گفته پاپ ترویج بحران‌های سیاسی می‌تواند منجر به روی کار آمدن دیکتاتو‌هایی مانند هیتلر شود.
رهبر کاتولیک‌های جهان این اظهارات را در گفتگویی با روزنامه اسپانیایی ال‌پاییس و در حالی بیان کرد که دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا سوگند یاد کرده است.
او با اشاره به این که هنوز زود است که بتوان درباره دونالد ترامپ قضاوت کرد، گفت: "باید ببینیم ترامپ چه کاری انجام خواهد داد."
اما پاپ برپایی دیوارو سیم خاردار برای دورنگه داشتن خارجی‌ها را محکوم کرد.
صحبت‌های جنجالی آقای ترامپ درباره مهاجران مکزیکی وطرح‌های او برای کشیدن دیواری به منظور جلوگیری از ورود آنها به آمریکا با واکنش‌های زیادی روبرو شده است.   
 بی بی سی ،21 ژانویه 2017 - 02 بهمن 1395 
--- 2-دیدبان حقوق بشر نسبت به ظهور رهبران پوپولیست درجهان هشدارداد
بی بی سی 12 ژانویه 2017 - 23 دی 1395 Formularbeginn: Formularende
دیدبان حقوق بشر نسبت به ظهور رهبران پوپولیست وعوامگرا درجهان هشدار داده ومی‌گوید که ظهور آنها درآمریکا واروپا نقش مهمی در زیر پا گذاشتن تعهدات به حقوق بشر داشته وبه ترویج نقض حقوق بشر توسط رهبران خودکامه دامن زده است.
این سازمان درگزارش سالانه خود نسبت به مواضع دونالد ترامپ درطول مبارزات انتخاباتی‌اش هشدار داد و نوشته است که لفاظی‌های او درآن دوران "به نفرت‌پراکنی دامن زده است."
دراین گزارش نسبت به محبوبیت احزاب سیاسی پوپولیستی دراروپا نیز هشدار داده شده و نوشته که نظام حقوق بشر که بعد از جنگ جهانی دوم به رسمیت شناخته و تثبیت شد، اکنون با ظهور رهبران پوپولیستی درخطر است.
این گزارش روسیه، ترکیه، فیلیپین وچین را مثال زده است که رهبران قدرتمند آن به جای آنکه خود را در راس دولتی پاسخگو وقانونگرا معرفی کنند، خود را ضامن رفاه و امنیت معرفی می‌کنند.
کنت راث، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر گفت که سیاستهای پیشنهادی دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی شامل ادامه شکنجه متهمان تروریستی، اخراج تعداد زیادی از مهاجران، نقض حقوق زنان و آزادی رسانه‌ها بود.
او گفت که آقای ترامپ درلفاظیهای خود در دوران مبارزات انتخاباتی‌اش مبانی "احترام و مساوات" را زیر پا گذاشت.
آقای راث درادامه گفت که ترامپ و بسیاری دیگر از رهبران اروپایی برای دستیابی به قدرت سیاست‌هایی را پیش می‌گیرند که در آن زن‌ستیزی، نژاد‌پرستی وبومیگرایی اندیشه غالب است.
به گفته وی "همه آنها ادعا می‌کنند که نقض حقوق بشر در ازای داشتن مشاغل با ثبات ویا جلوگیری از حمله‌های تروریستی برای مردم قابل قبول است."%

هیچ نظری موجود نیست: