۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۶, سه‌شنبه

اطلاعیه مشترک دوتشکل حق طلب وضد تبعیض ترکمنهای ایران درباره انتخابات96


اطلاعیه مشترک "کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن" و
"حرکت ملی و دموکراتیک تورکمن" درخصوص «انتخابات» دوازدهمین دور ریاست جمهوری  

نه به منتخبین نظام جمهوری اسلامی ایران!
  چند روز دیگر زمان دوازدهمین دوره تعیین ریاست جمهوری نظام جمهوری اسلامی ایران فرا میرسد. اما اینبار دریدگی و بی پروایی نامزدهای تعیین و تایید شده تا بدانجا رسیده که درشوهای تلویزیونی به اصطلاح مناظره ، از جنایات و اختلاس مالی کلان یکدیگر آشکارا و بی پرده سخن میرانند وبه مردمان ایران اگاهانه و عامدانه پیام «یا تمکین به شرایط و خطوط تعیین شده نظام ویا تحمل  جو خفقان، حبس و اعدام و دیگر محرومیت های گسترده» را میدهند.و به بیانی ساده دستگاه رهبری جمهوری اسلامی ایران با گسترش سرکوب فعالان مدنی وسیاسی وفضای رعب و وحشت،  مردمان ایران را دیگر نه در برابرگزینه بد و بدتر بلکه بدترین ها یعنی ماموران امنیت، قتل و سرکوب قرار داده است.

   خصلت کاملا غیر دمکراتیک انتخاب ریاست جمهوری ایران تنها به اختیارات تعیین تکلیف شورای نگهبان و بی مرز و حد  رهبری خلاصه نمیشود بلکه طبق اصول 12 و 115 و ماده35قانون انتخابات ریاست جمهوری میتواند تنها از میان مومنان مذهب شیعه آنهم از جنسیت مرد باشد وبه دیگر سخن، 65 درصد جامعه ایرانی یعنی زنان واقلیتهای مذهبی بویژه پیروان أهل سنت وجماعت (مذهب سنی) ازحق انتخاب شدن به مقام ریاست جمهوری محروم هستند.
متاسفانه درچنین شرایطی درتورکمن صحرا شاهد آن هستیم که عده ای بنام فعال سیاسی، مدنی، فرهنگی و غیره، ملت تورکمن را به شرکت فعال و گسترده به نفع نامزدهای منتخب نظام برای مقام ریاست جمهوری دعوت می کنند. این افراد که حتی به ستاد انتخاباتی آنان راه داده نمی شوند به مانند گذشته برای منافع شخصی وگروهی، همواره یکی از موانع حرکت صف مستقل تورکمن گرایی بوده اند وهم اکنون تمامی تلاشهای خود را بکار بسته اند که جوامع مدنی وفرهنگی را که  بخشی از مراکزترویج  تورکمن گرایی هستند به خدمت جناح های حاکمیت درنمایش انتخاباتی ریاست جمهوری درآورند تا رژیم اسلامی زبان درازی برعدم وجود مشکل اتنیکی در برابر جوامع جهانی داشته باشد.

  این افراد باید بدانند که تاریخ زباله دان ندارد وحافظه ملت تورکمن تمامی این رویکردها را ثبت کرده وبه موقع خود مورد قضاوت قرار خواهد داد.   

هموطنان  تورکمن!
ما  در راه تقویت صف مستقل تورکمن که هدفی جز دستیابی به حقوق انسانی واتنیکی ملت تورکمن را ندارد، دررابطه با نمایش انتخابات جمهوری اسلامی براین باوریم که سمت و سوی آزادیخواهی  مردم ایران بطورعام وبویژه ملیت های ایرانی درجهت گذار از نظام جمهوری اسلامی ویافت جایگزینی بهتر است.
درگذشته بخش اعظم تورکمنها و دیگر ملیتها به امید تامین بخشی از حقوق ملی خود به خاتمی، موسوی و روحانی رای دادند وهم اکنون به تجربه دریافتند که تمامی جناح های حاکمیت جمهوری اسلامی درسرکوب واستحاله آنان اتفاق نظر دارند و چهار سال ریاست جمهوری روحانی مصداق بارز این نظر و تجربه است، از این منظر گزینۀ اصلی ما تحریم نمایش انتخابات رژیم جمهوری اسلامی است.
 اما ما واقف هستیم که جنبش حق طلبانه ترکمنها درچند سال گذشته وارد فاز نوینی شده ومنجر به تولد جوامع مدنی و فرهنگی قابل توجه ای شده است که به مواقع انتخابات مجلس و شورای شهر و روستا برای انتخاب تورکمن ها میکوشند واحتمالا اینبار نیز انتخاب تورکمنها برای شورای شهر و روستا یکی از دغدغه ها وچالشهای آنها خواهد بود که بنوبه خود همزمان با انتخاب منتخبین ریاست جمهوری است.  لذا ما به منظور اعلام مخالفت مدنی خود با این نمایش انتخاباتی به شرکت کنندگان درآن پیشنهاد می کنیم که برگه ریاست جمهوری با نوشتن اسامی اصیل خانمها وآقایان تورکمن ویا رهبران تاریخی تورکمن به صندوق انداخته واز این طریق به منتخبین نظام نه بگوییم.
 حرکت ملی و دموکراتیک تورکمن
 کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن
  16 مئی2017 - 26.02.1396  

هیچ نظری موجود نیست: