۱۳۹۶ تیر ۱۸, یکشنبه

بیانیه پایانی وگزارش نشست گروه 20



برای مبارزه با گرسنگی وقحطی درجهان آلمان وعده داده 200میلیون یورو کمک مالی خواهد کرد
اخبار روز،۱۷تير۱٣۹۶- 8 ژوئيه ۲۰۱۷: اجلاس سران گروه20 شنبه هشتم ژوئیه درعین اعتراض‌های گسترده وخشونت‌بار به پایان رسید.
مقام‌های اتحادیه اروپا به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که سران 20 کشور صنعتی جهان با جزئیات گنجانده‌شده دربیانیه پایانی برسرتجارت، مبارزه با حمایت‌گرایی وکمک‌های مالی به سازمان‌های جهانی ومبارزه با تروریسم به توافق رسیده‌اند.
 به گزارش زمانه، خبر توافق همه کشورهای گروه 20 ، به ویژه ایالات متحده با بیانیه نهایی به معنای موفقیت دیپلماتیک آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ومیزبان این نشست‌ها است. او پیش ازآغاز نشست سران گفته بود که بحران مهاجرت، مبارزه با تروریسم، تجارت آزاد وحمایت ازمحیط زیست سرخط‌های اصلی گفت‌و‌گوهای گروه20 خواهد بود. واشنگتن پیش ازاین بر سر همه موارد با بسیاری ازکشور‌ها اختلاف نظر داشت.
 ترامپ نیز که جمعه، هفتم ژوئیه به تعبیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده به «شیمی مشترکی» با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری سوریه دست یافته بود، به مرکل بابت میزبانی این اجلاس تبریک گفت: «شما فوق‌العاده بودید و کارتان محشر بود. خیلی ممنون خانم صدراعظم.»
برای مرکل که در آستانه انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر قرار دارد و خواهان رسیدن به چهارمین دوره صدارت اعظمی است، این اجلاس نمایشی از اقتدار و مهارت دیپلماتیک بود.
ترامپ وپوتین درنخستین روز اجلاس سران گروه
۲۰ درجلسه‌ای طولانی با یکدیگر دیدار کردند. واشنگتن و مسکو در این دیدار بر سر آتش‌بس در جنوب شرقی سوریه به توافق رسیدند.
تجارت آزاد
مقام‌های ایالات متحده با گنجاندن بخشی در این بیانیه موافقت کردند که به حمایت از تجارت آزاد و مبارزه با حمایت‌گرایی پرداخته. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دلیل انتقاد‌هایش از توافق‌نامه‌های تجاری بین‌المللی و تهدید به وضع تعرفه‌های بیشتر برکالاهای ورودی از کشورهایی همچون مکزیک وآلمان تلاش برای بازگرداندن بخشی ازکارخانه‌ها به خاک این کشور پیش ازاین به حمایت‌گرایی متهم شده بود.
دراین بیانیه درمورد تجارت آزاد چنین نوشته شده: «ما بازار‌ها را باز نگاه خواهیم داشت و به اهمیت چهارچوب‌های تجاری و سرمایه‌گذاری که منافع متقابل کشور‌ها را تحقق بخشد، و نیز به اصل عدم تبعیض پایبندیم. و مبارزه با حمایت‌گرایی از جمله تجارت غیرمنصفانه را ادامه می‌دهیم و نقش تجارت مشروع وسایل و تجهیزات دفاعی در این زمینه را نیز به رسمیت می‌شناسیم.»
کمک‌های مالی انسان‌دوستانه
دونالد ترامپ روز شنبه وعده داد که
۶۳۹ میلیون دلار به برنامه‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی کمک کند. پیش ازاین کاهش بودجه کمک‌های خارجی ایالات متحده به سازمان ملل وسیاست اعلام‌شده ازسوی ترامپ موسوم به «اول آمریکا»، بسیاری از مدافعان حقوق بشر را نگران کرده بود.
ازاین
۶۳۹ میلیون دلار، ۳۳۱ میلیون برای کمک به رساندن غذا به مردم دچار قحطی در یمن، نیجریه، سودان جنوبی و سومالی اختصاص خواهد یافت.
برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که امسال 109 میلیون تن درسرتاسر جهان به کمک‌های غذایی محتاجند. این میزان سال گذشته 80 میلیون تن بود. به گفته دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، بیشتر این افراد در بحران‌هایی دچار قحطی و نیاز به کمک‌رسانی در زمینه غذا شده‌اند که «ساخته دست بشر» هستند.
آلمان نیز وعده داده که
200میلیون یورو برای مبارزه با گرسنگی وقحطی درجهان کمک مالی خواهد کرد.
 محیط زیست ومسأله سوخت‌های فسیلی
ایالات متحده که رئیس‌جمهوری آن چندی پیش خبر خروج ازتوافقنامه اقلیمی پاریس را اعلام کرد، به دنبال گنجاندن اشاره به استفاده از سوخت‌های فسیلی دربیانیه پایانی گروه
۲۰ بوده. این مسئله تنها محل اختلاف قدرت‌های صنعتی جهان است.
بندی که واشنگتن خواهان افزوده شدن آن بود، چنین می‌گوید: «…. ایالات متحده آمریکا تلاش خواهد کرد تا با همکاری نزدیک با شرکای خود دسترسی واستفاده پاک‌تر و پربازده‌تر آن‌ها به سوخت‌های فسیلی را تسهیل کند.»
درعوض این بیانیه برتوافق زیست‌محیطی پاریس تأکید کرده ومی‌نویسد: «ما تصمیم ایالات متحده برای خروج ازپاریس را به دقت تحت نظر داریم. به باور دیگر اعضای گروه20، توافقنامه پاریس غیرقابل بازگشت است.» آنگلا مرکل نیز تأکید کرد که بیانیه پایانی اختلاف با واشنگتن برسر محیط زیست را صریحاً به نمایش می‌گذارد.
ترامپ با وعده احیای صنعت زغال‌سنگ ونفت به ریاست‌جمهوری ایالات متحده برگزیده شد. او تا کنون بسیاری ازمقررات زیست‌محیطی دولت پیشین این کشوررا برچیده است.
 اعتراض‌های گسترده: بیش از
200 دستگیری
اجلاس دو روزه سران کشورهای گروه
۲۰ ازجمعه وهمراه با اعتراض‌های گسترده فعالان ضدجهانی‌سازی وضدسرمایه‌داری آغازشد. این اعتراض‌ها جمعه شب به خشونت کشیده شد وخودروهایی در هامبورگ به آتش کشیده شدند. پلیس نیز با استفاده از تاکتیک‌های خشونت‌آمیزی که انتقادبرانگیز شدند، به متفرق‌کردن معترضان دست زد.
بیش از
15هزار پلیس امنیت این اجلاس را برعهده دارند. پلیس هامبورگ درپایان نخستین شب اجلاس سران گروه۲۰ تقاضای 1000مأمور کمکی کرده بود.
به گفته پلیس دراین اعتراض‌ها
۱۳۴ تن موقتاً دستگیرشده‌اند، ۱۰۰ تن دیگر دربازداشت باقی مانده‌اند، و200مأمور پلیس نیز مجروح شده‌اند.%

هیچ نظری موجود نیست: