۱۳۹۷ آبان ۳۰, چهارشنبه

نمایندگان ترکمن مجلس کردستان عراق برای کسب چه چیزهایی تلاش میکنند

 گزارش رادیویی بمناست افتتاح پارلمان کردستان خودمختار عراق
 نمایندگان ترکمن مجلس کردستان عراق برای کسب چه چیزهایی تلاش میکنند؟
گزارش بخش ترکمنی "رادیو لیبرتی و فری اروپا" بمناسبت افتتاح پارلمان کردستان خودمختار عراق در11 نوامبر2018
 انتخابات مجلس کردستان عراق درماه سپتامبر ولی مراسم افتتاحی در روز ششم نوامبر 2018 برگزار شده است.
 درترکیب صد ویازده 111 نماینده مجلس کردستان خودمختار عراق، ترکمنها ومسیحی ها هرکدام پنج نماینده وارمنی ها یک نماینده دارند.
 هرپنج نماینده ترکمن درمراسم ادای قسم خوری درمراسم افتتاح مجلس کردستان عراق، متن را ابتدا به زبان کردی و سپس بزبان ترکمنی خواندند. هیچکس هم عکس العملی نشان ندادند.
*-یاد آوری میشود که بخش فارسی "رادیو لیبرتی و فری اروپا" با نام "رادیو فردا" وبخش ترکمنی آن با عنوان "آزادلیق رادیو" یعنی رادیو آزادی کار میکند.
Azatlyk radiosi 11.Nov.2018
Yrak türkmenleri kürdistan parlamentinde kürt we türkmen dillerinde kasam kabul etdiler
 عراق تورکمن لری کوًردستان پارلامنت ینده کوًرت وه توًرکمن دیللرینده قسم قابول اتدیلر
نمایندگان ترکمنهای منطقه کردستان عراق برای کسب چه چیزهایی تلاش میکنند؟
طبق اطلاعاتی که گزارشگر رادیو ومصاحبه شونده ها دراین گزارش رادیویی بیان میکنند. درعراق سه زبان عربی، کردی و ترکمنی، زبانهای رسمی عراق اعلام شده اند. ولی درکردستان خودمختار هنوز بصورت قانونمند رسمیت نیافته است. در نتیجه پنج نماینده ترکمنها درمجلس کردستان تلاش میکنند به این مساله توجه شود ودرقانون اساسی ایکه قرار است برای کردستان تدوین شده به مجلس آورده شود به این ضرورت نیز توجه شده باشد.
درمصاحبه ها گفته میشود یکی از معاونین رئیس مجلس ترکمن باشد. از 15 مرکز فرهنگی کنونی ترکمنها ، دوتا کودستان و بقیه مدارس ترکمنی است که با پول خود ترکمنها ایجاد شده است. ولی هیچیک از کارهایی که صورت گرفته بطور رسمی پذیرفته نشده است. بنابراین پنج نماینده تلاش میکنند این نوع اشکالات برطرف شود و وزارتخانه ای به امور اقلیتهای کردستان اختصاص داده شود. مدارس اقلیتها نیازمند معلم و کتاب و غیره است. بنابراین بودجه ی موردنیاز و دیگر امکانات مربوطه توسط حکومت باید بطور قانونی تامین شده و دولت بعنوان قوه اجرایی موظف به پیشبرد امورات مربوطه باید شود.%

هیچ نظری موجود نیست: