۱۳۹۷ بهمن ۲, سه‌شنبه

میراث مارتین لوترکینگ

مارتین لوتر برجسته‌ترین وتأثیرگذارترین متفکر آمریکا درقرن بیستم
دویچه وئله: آمریکا به پنجاهمین سالگرد قتل مارتین لوترکینگ( 1929-1968) نزدیک می‌شود. کشیش فروتن و مهربانی که بسیاری او را برجسته‌ترین وتأثیرگذارترین متفکر آمریکا درقرن بیستم می‌دانند که افکار ومبارزه اوهمچنان برای طرفداران صلح وعدالت از اهمیتی بیکران برخوداراست.
لوترکینگ قهر وخشونت را از بنیاد رد می‌کرد وعقیده داشت که هیچ اصل متعالی وهدف والایی نمی‌تواند با خشونت توجیه شود. او مبلغ آموزه‌های مسیح بود اما باورهای دینی را با رهیافت مداراجویانه‌ مهاتما گاندی آمیخته بود.
او برخلاف مبارزان تندرو، مانند مالکوم ایکس، خشونت را از ریشه رد می‌کرد وعقیده داشت که حتی "دفاع دربرابر تجاوز و ددمنشی" می‌تواند از انسان جلاد وقاتل بسازد.
اندیشه مارتین لوترکینگ دوبن‌مایه دارد: عشق ومحبت به بندگان خدا، که از آیین وموعظه‌های مسیح گرفته شده است، به ویژه محبت به فرودستان ومحنت‌دیدگان که خداوند ملکوت ابدی خود را به آنها وعده داده است.
دیگری عدالت‌خواهی اوست، که باز مبنایی دینی دارد: خداوند جهان را برپایه عدالت آفریده وما هم که بندگان او هستیم باید تلاش کنیم جهان او بر پایه عدالت استوار بماند.
لوترکینگ برپایه همین دو اصل ساده، جهان‌بینی انسانی خود را می‌سازد، که برابری عام وجهان‌شمول (یونیورسال) همه انسان‌ها وحق برخوداری برابر آنها ازحقوق مدنی را توصیه می‌کند وبرادری تمام افراد بشر را، باهررنگ وقوم ونژادی، تعلیم می‌دهد.
مارتین لوترکینگ روز۴ آوریل ۱۹۶۸ ترورشد. پنجاهمین سالمرگ او که به زودی فرا می‌رسد، یادآور "رؤیا"ی جاودانه‌ایست که او در خاطر داشت و راه ناهمواری که همچنان باید پیموده شود.% WWW links
لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/2qwKb


هیچ نظری موجود نیست: