۱۴۰۰ خرداد ۲۸, جمعه

بمناسبت 80مین سالگرد حمله آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی

بمناسبت 80مین سالگرد حمله آلمان نازی به شوروی

رئیس جمهور آلمان گفت : جنگ آلمان نازی علیه شوروی سابق یک "جنایت بربرمنشانه بود"

درهشتادمین سالگرد حمله آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی سابق، رئیس جمهور آلمان به درد و رنجی اشاره کرد که بر مردم این کشور تحمیل شد وآنرا یک "جنایت بربرمنشانه" دانست. بیش از ۲۷ میلیون نفر دراین جنگ کشته شدند. 

    

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان روز ۱۸ ژوئن دریک سخنرانی در موزه آلمانی – روسی در برلین به مناسبت هشتادمین سالگرد حمله ارتش آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی پیشین گفت که هیچ کس به اندازه مردم این کشور در جنگ جهانی دوم قربانی جنایت‌های آلمان نشده است.

در چند ماه اول حمله ارتش هیتلر به شوروی صدها هزار سرباز این کشور کشته یا تیرباران شدند و گروه بزرگی از گرسنگی مردند. وی همچنین به جوخه‌های اعدامی اشاره کرد که زنان و مردان بیشماری را به آنها سپردند.جنایات ناسیونال سوسیالیسم علیه زنان، مردان و کودکان یهودی وجنایات این رژیم علیه غیرنظامیان نیز درسخنان اشتاین‌مایر بی‌اشاره نماند.

مراسم یادبود با تحریم اوکراین و دیگر کشورها روبرو شد

درگیری بین روسیه و اوکراین این مراسم را تحت الشعاع قرار داد و آندری ملنیک، سفیر اوکراین در آلمان مراسم را به خاطر محل برگزاری آن تحریم کرد. وی در نامه‌ای به مدیر موزه نوشت: «از نظر اوکراینی‌ها این یک توهین بسیار اسفناک و درعین حال ناامید کننده است. علاوه بر این، شرکت در بزرگداشتی مشترک با نماینده روسیه به دلیل درگیری درشرق اوکراین برای وی منتفی است.» دفتر اشتاین مایر ازاین واکنش ابراز تاسف وانتقاد ازانتخاب مکان را رد کرد.

براساس گزارشی که موزه داده است، درمجموع هفت سفیر از ۱۵ کشورعضو مجموعه اتحاد شوروی سابق دعوت شده به مراسم از حضور درآن خودداری کردند، ازجمله سفیران سه کشور لیتوانی، لتونی واستونی.

تا روز ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزاز سرباز آلمانی از مرزهای اتحاد جماهیر شوروی عبورکردند. به دنبال حمله آلمان به شوروی۲۷ میلیون شهروند شوروی کشته شدند،ازجمله ۱۴میلیون غیرنظامی.سه میلیون سرباز آلمانی نیز دراین جنگ کشته شدند.

تاریخ 18.06.2021 ، لینک کوتاه شده  https://p.dw.com/p/3vB61   

هیچ نظری موجود نیست: