۱۴۰۲ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

انتخابات ریاست جمهوری ونمایندگان مجلس ترکیه در14مه 2023

نتایج  99و 38 درصد آرای شمارش شده : 1-اردوغان 49و42 درصد ، قیلیچدار اوُغلو 44و95 درصد

*><منبع : گزارش خبرگزاری آناتولی   

اردوغان و قلیچداراوغلو در دور دوم وپیروزی ائتلاف عدالت و توسعه درپارلمان

بی.بی.سی، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵ مه ۲۰۲۳ : با وجود اینکه شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به اتمام نرسیده اما بیش از ۹۹ درصد رای‌های مردم شمارش شده و نتیجه حاکی از رفتن این انتخابات به دور دوم است.

رجب طیب اردوغان در این انتخابات با سخت‌ترین رقابت ۲۰ سال اخیر خود روبرو شد و نتوانست بیش از ۵۰ درصد آرا را برای پیروزی به دست بیارود.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه با شمارش ۹۹.۳۸ درصد آرا، تا کنون اردوغان ۴۹.۴۲ درصد آرا، قلیچداروغلو ۴۴.۹۶ درصد و اوغان ۵.۲ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

براساس قانون اگر هیچ کدام از دو نامزد نتواند۵۰ درصد آراء را ازآن خود کند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

کمال قلیچداراوغلو نامزد احزاب مخالف دولت، درساعت ۳ بامداد درکنار رهبران این احزاب سخنرانی کرد.

او با نتایج اولیه انتخابات مخالفتی نکرد، به جزئیات اشاره نکرد وادعای پیش بودن در رقابت‌ها را نیز مطرح نکرد.

او گفت: «انتخابات دربالکن پیروز نمی‌شود. اگر ملت ما [نیازمند] دور دوم باشد... ما قطعا دراین انتخابات در دور دوم پیروزخواهیم شد.اردوغان رای اعتمادی که ازمردم انتظار داشت را نگرفت. بیش از۵۰ درصد ازمردم کشور به دنبال تغییرند.»

هاکان اکباس، مدیر موسسه خدمات استراتژیک سیاسی در ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است رجب طیب اردوغان در دور دوم دست پیش را خواهد داشت و بهتر از ائتلاف مخالفان خود عمل خواهد کرد.

سنان اوغان نامزد سوم در این انتخابات که نزدیک به ۵.۳ درصد آراء را از آن خود کرده، می‌تواند بسته به اینکه از چه کسی حمایت کند بازی را درترکیه عوض کند. ...<بقیه گزارش را از لینک https://www.bbc.com/persian/articles/clelz81e28jo

بخوانید. 

هیچ نظری موجود نیست: