۱۴۰۲ خرداد ۹, سه‌شنبه

مبانی همکاری دوتشکل ترکمنصحرا برای گسترش اتحاد عمل فعالین ترکمن

مبانی همکاری شورای همبستگی ترکمنصحرا وسازمان فرهنگی وسیاسی ترکمنصحرا

ما به عنوان دوتشکل ترکمنصحرا گسترش اتحاد عمل فعالین ترکمن از طریق گفتگو، انعطاف پذیری، تقویت همدلی واعتماد را یکی از راه های پاسخ عملی به ضرورت های عاجل جنبش دمکراتیک و ملی ترکمنصحرا می دانیم. ما  تا کنون با کمترین امکانات با حضور خود درائتلاف های مختلف  تلاش می‌کنیم  تا پرچم ازادیخواهانه ترکمنصحرا را در جنبش سیاسی ایران برافراشته نگه داریم.

ما با آغاز جنبش نوین زن، زندگی، آزادی، طی فراخوانی فعالین ترکمن را به همکاری دعوت کردیم وهم اکنون با انتشار بنیانهای نظری واهداف خود، یکباردیگر به ضرورت وآهمیت این امر تاکید می ورزیم. لازم به ذکر می دانیم که با توجه به بافت چند ملیتی بودن ایران و رشد آگاهی ملی دراین جوامع، نقش نیروهای سیاسی ملی- منطقه ای درتعیین معادلات سیاسی آینده ایران از جایگاه پراهمیتی برخوردارخواهند بود. ازنظرما فعالین ترکمن درشرایط کنونی دربرابر پاسخ به یک ضرورت تاریخی واجتناب ناپذیر قراردارند.ما باید گذشته را چراغ راه آینده سازیم و روی به انسجام واتحاد عمل آوریم .

مبانی نظری واهداف کلی

۱. اتحاد عمل ویا همسویی هماهنگ شده فعالین ترکمن با دیگر نیروهای سیاسی ایرانی که معتقد به سرنگونی رژیم اسلامی درایران هستند.

۲.سرنوشت آرمان‌های آزادیخواهانه مردم ایران پس از پایان عمر جمهوری اسلامی منوط به نهادینه شدن امر دمکراسی است. بدون تردید این پروسه درایران استبداد زده کوتاه وسهل نخواهد بود وقبل از همه  بستگی به شکل و شیوه سقوط نظام حاکم، توازن قوا، همگرایی نیروهای سیاسی ومیزان پایبندی واقعی آنها به اجرای اصول دمکراسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیونها وقطعنامه های الحاقی آن دارد. بویژه محتوای قانون اساسی نوین ومصوب نمایندگان منتخب مردم درمجلس موسسان ونوع نظام آینده ایران نقش موثری درآغاز این روند خواهند داشت.

ما مخالف هرگونه حکومت فردی وموروثی هستیم. از نظرما مردم نه تنها منشا تفویض قدرت هستند، بلکه باید ازحق قانونی  بازستاندن ان نیز برخوردار شوند. دریک حکومت دمکراتیک قدرت باید محدود، قابل کنترل، تقسیم و تغییر باشد. ازنظر ما ایران کنونی احتیاج به یک ساختار سیاسی نوین ومدرن دارد که با تقسیم وتوزیع قدرت، امر مشارکت مردم درتعیین سرنوشت خویش را نهادینه سازد .  

 ازاین منظرما  نظام جمهوری غیرمتمرکز- فدرال وسکولار را که مبتنی بر دمکراسی پارلمانی باشد، سیستمی مناسب برای ایران آینده میدانیم.بنا به تجربه جهانی، استقرار چنین نظامی درایران میتواند بنیانی برای ورود به دنیای دمکراسی، تامین  حقوق فردی وگروهی شهروندان ازآن جمله ملیتهای ایرانی گردد.

  ۳.همگامی با کارزار دفاع از آزادی  زندانیان سیاسی ،ازادی پوشش زنان و منع حکم اعدام  وشکنجه جسمی و روحی را از وظایف وباورهای اصلی کنونی خود می دانیم. از نظر ما ازادی احزاب، تشکل های صنفی و مدنی ، لغو قوانین زن ستیز و برابری کامل  حقوق زن و مرد، جدایی دین و دولت ،آزادی مطبوعات، اجتماعات واعتراضات ،آزادی بیان و اندیشه از مولفه های بنیادین  حفظ و پویایی دمکراسی و آزادی هستند.

  ۴.دفاع از اجرای عدالت اجتماعی وتقسیم عادلانه ثروت وایجاد فرصت ها وامکانات برابر برای رشد سطح زندگی شهروندان کشور از ملزومات ابتدایی تامین رفاه  ، عدالت اجتماعی  و حفظ کرامت انسانی است.   تصویب قانون تبعیض مثپت برای رفع تبعیض لجام گسیخته بر علیه ملیت های ایرانی و رشد  متناسب  و همه جانبه آنان با دیگر مناطق ایران  را امری لازم و ضروری می دانیم.

 ۵. رشد و شکوفایی همه جانبه ایران درگرو ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه و جهان نهفته است. ما طرفدار پیوستن ایران به جامعه جهانی با رعایت ارزش‌های بین المللی، یعنی پاسداری از صلح، حفظ محیط زیست، رعایت حقوق بشر و رفع هرگونه تبعیض هستیم. 

وظایف واهداف کلی درترکمنصحرا  

۱. تلاش درجهت اتحاد عمل فعالین سیاسی ومدنی ترکمن صحرا برمحور دفاع ازاستقرار دمکراسی درایران وحقوق ملی و دمکراتیک مردم ترکمنصحرا.

۲. ایجاد رسانه مشترک فعالین ترکمن برای آگاهی رسانی از کنشهای سیاسی، مدنی، فرهنگی وعلمی درترکمنصحرا و تحولات منطقه وجهان .

۳.حمایت وبازتاب اعتراضات مردم ترکمن و پیشبرد مبارزه مدنی برعلیه سیاست برنامه ریزی شده اقلیت سازی واستحاله  ملت ترکمن ازطرف نظام اسلامی حاکم در ایران. این سیاست ضد بشری از بدو بنیان گذاری  جمهوری اسلامی با  ادامه اسکان مردم غیر بومی، اعمال تبعیض های مذهبی، زبانی، فرهنگی، اداری وشغلی درترکمنصحرا به اجرا گذاشته می شود.

 ۴. سرزمین ملت ترکمن بدنبال سیاستهای استعماری درسال ۱۸۸۱ به دو قسمت شمالی وجنوبی تقسیم شد. قسمت جنوبی در روند تاریخ ترکمن صحرا نام گرفت. اما بعداز سرکوب جنبش ملی ترکمن درسال ۱۳۰۴ توسط رضا پهلوی اول، این سیاست بگونه ای دیگر یعنی محو کامل ترکمن صحرا از نقشه ایران وتقسیم آن به استان مازندران وخراسان ازطرف خاندان پهلوی عملی گردید. رژیم اسلامی با تقسیمات جغرافیایی جدید، بخش ابی دریای خزر درترکمنصحرا را به استان مازندران ودیگر نواحی را به دواستان گلستان و خراسان شمالی تقسیم کرد.

ما خواهان پایان یافتن این سیاست شبه استعماری وتقسیم ترکمنصحرا بین استان های مذکورهستیم. ما اعتقاد به حق تعیین سرنوشت مردم ترکمنصحرا درچارچوب کشور ایران داریم. ما به ایجاد ایالت فدرال وخودگردان ترکمنصحرا دریک نظام جمهوری فدرال و دمکراتیک ایران باورمندیم که مرزهای ان با توافق دولت خودگردان محلی ترکمن صحرا و دولت مرکزی فدرال تعیین خواهد شد.  

۵. ایالت فدرال ترکمنصحرا ازحق ایجاد مجلس ودولت محلی برخوردارخواهد بود. حدود اختیارات این نهادها را قانون اساسی آینده  تعیین خواهد کرد.

۶. درنظام آینده، اراضی غصبی بنیادهای حکومت اسلامی درترکمنصحرا،طی مراحل قانونی به صاحبان اصلی آن بازگردانده خواهد شد.

۷. زبان ترکمنی زبان آموزش واداری ایالت ترکمنصحرا خواهد بود. تعیین زبان ارتباطی مشترک درحیطه صلاحیت مجلس موسسان است.

۸. شهروندان ایالت ترکمنصحرا طبق قانون اساسی این ایالت فارغ ازتعلقات اتنیکی، مذهبی، جنسی و زبانی ازحقوق برابر برخوردار خواهند بود.

۹. درایالت ترکمنصحرا اشتغال زنان درمناصب دولتی بنا به تخصص وتجربه باید افزایش یابد

۱۰. اعمال تبعیض مثبت با جذب سرمایه گذاری ویا اختصاص بودجه ویژه به ایالت ترکمنصحرا. این امر با توافق دولت مرکزی فدرال ودولت محلی به منظور رفع عقب ماندگیهای همه جانبه بویژه درعرصه فاجعه زیست محیطی که حیات اقتصادی ترکمنصحرا را تهدید می کند، عملی باید گردد.

شورای همبستگی ترکمن صحرا

سازمان فرهنگی وسیاسی تورکمن صحرا  

  9.خرداد 1402 – 30 مه 2023  

هیچ نظری موجود نیست: