۱۴۰۲ مهر ۱۹, چهارشنبه

چرا تلاش مراجعه بوجدان بشریت ناکام باید بماند

درمراجعه به وجدان بشریت تلاش هیچکس نباید ناکام بماند

تلاش روسیه برای بازگشت به شورای حقوق بشر سازمان ملل ناکام ماند

رادیو لیبرتی بفارسی ، ۱۸/مهر/۱۴۰۲- 10 اکتوبر 2023 : مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۸ مهر به تلاش روسیه برای بازپس‌گیری عضویت خود در شورای حقوق بشر این سازمان که بعد از تهاجم نظامی به اوکراین لغو شده بود، رأی منفی داد.

روسیه برای دو کرسی خالی این شورا که سهمیه منطقه اروپای شرقی بود، با بلغارستان و آلبانی رقابت می‌کرد، اما از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی تنها ۸۳ رأی به دست آورد.

این رأی گیری تنها چند روز پس از حمله موشکی مسکو به روستای گروزا دراوکراین که بیش از ۵۰ نفر را کشت، انجام شد، هرچند که در روزهای اخیر توجهات جهانی به سمت جنگ میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس جلب شده است.

در این رأی‌گیری، بلغارستان ۱۶۰ رای مثبت و آلبانی ۱۲۳ رأی به دست آوردند و دو کرسی شرق اروپا را به مدت دو سال در اختیار گرفتند.

پیش از این رأی‌گیری، شبکه جهانی بی‌بی‌سی اعلام کرده بود نسخه‌ای از نامه روسیه به ۱۹۳ عضو سازمان ملل را که قرار است در این رأی‌گیری شرکت کنند در اختیار دارد که در آن وعده داده شده بود طی عضویت خود در شورای حقوق بشر از «تبدیل این نهاد به دستگاه مجازات» جلوگیری کند.

این تلاش‌ها در حالی انجام شد که سرکوب مخالفان کرملین در داخل روسیه به سطحی کم‌سابقه رسیده و حملات روسیه به مناطق غیرنظامی در اوکراین نیز ادامه دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بود که روسیه در هفته‌های اخیر رایزنی‌های فشرده‌ای داشت و کوشیده بود با سیاست تشویق و تنبیه آرای لازم را به دست آورد.

هیلِل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل، به وال‌استریت جورنال گفت برخی کشورها که در صحن علنی رویکرد روسیه را محکوم می‌کنند در رأی‌گیری شورای حقوق بشر که به صورت غیرعلنی انجام می‌شود ممکن است در ازای دریافت غلات، اسلحه یا منابع هیدروکربن از روسیه به نفع این کشور رای دهند.

اما در جلسه روز سه‌شنبه مشخص شد که حمایت خاموش از مسکو در میان کشورها به اندازه‌ای نبود که کرسی از دست رفته شورای حقوق بشر را به روسیه بازگرداند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر بعد از ناکامی مسکو در این رأی‌گیری گفت کشورهای عضو سازمان ملل «پیام محکمی» برای رهبران روسیه فرستادند مبنی بر آن که «حکومت مسئول بی‌شمار جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت»، در شورای حقوق بشر جایی ندارد.

رابرت وود، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در آستانه رأی‌گیری روز سه‌شنبه گفت که «صدای موشک‌های روسیه از وعده‌های کرملین رساتر است

او افزود: «حمایت از روسیه، ننگی برای شورای حقوق بشر و سازمان ملل خواهد بود

آلکساندر پچلیاکوف، سخنگوی نمایندگی روسیه در ژنو، این اتهامات را رد و در مقابل آمریکا را متهم کرد که «با تحریک به روسیه‌هراسی و فشار بر اعضای سازمان ملل» زمینه اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل را فراهم آورده بود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل، مستقر در ژنو، متشکل از ۴۷ عضو است که به مدت سه سال انتخاب می‌شوند.

این اعضا بر اساس مناطق جغرافیایی سهمیه دارند و هر گروه منطقه‌ای بزرگ معمولا نامزدهای خود را از قبل انتخاب می‌کند که مجمع عمومی عموما آن‌ها را تأیید می‌کند. اما امسال دو گروه منطقه‌ای نامزدهای بیشتر از تعداد کرسی‌های خود داشتند که یکی از آن‌ها اروپای شرقی و دیگری آمریکای جنوبی بود.

روسیه دو سال پیش عضو شورای حقوق بشر شد اما یک سال بعد در پی تهاجم گسترده نظامی علیه اوکراین و افشای شواهد کشتار گسترده در بوچا و دیگر شهرهای حومه کی‌یف با رای ۹۳ کشور از این نهاد اخراج شد؛ ۵۸ کشور رأی ممتنع و ۲۴ کشور از جمله چین، ایران، سوریه و کره شمالی رأی مخالف دادند.

https://www.radiofarda.com/a/russia-is-campaigning-for-a-return-to-the-united-nations-human-rights-council/32631160.html 

هیچ نظری موجود نیست: