۱۴۰۲ آبان ۶, شنبه

ضرورت تلاش‌ های بین‌الملل برای مقابله با آزار اقلیتها درایران

نشست جانبی سازمان ملل؛ تاکید بر لزوم تلاش‌های بین‌الملل برای «مقابله با آزار اقلیت‌ها درایران»

پس از شروع اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ که جنبش «زن زندگی آزادی» نام گرفت، هم‌زمان با تشدید سرکوب اقشار گوناگون مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، موج گسترده‌ای از احضار، بازداشت و صدور احکام سنگین علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی نیز درکشور به راه افتاد.

درهمین زمینه کمیسیون امور آزادی‌های مذهبی بین‌المللی آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای در آستانهٔ سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی، از تشدید فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران و بازداشت رهبران آن‌ها ابراز نگرانی کرد.

جامعه جهانی بهائیان روز چهارم آبان‌ماه اعلام کرد در ادامه موج فزاینده آزار و اذیت این اقلیت مذهبی درایران، در روزهای اخیر ۳۶ مورد حمله به آ‌ن‌ها در شهرهایی مانند اصفهان و یزد صورت گرفته است و ۲۶ بهایی که ۱۶ تن از آن‌ها زن هستند، درمجموع به ۱۲۶ سال زندان محکوم شده‌اند.

-بیشتر دراین باره: سالگرد «جمعه خونین» زاهدان؛ شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات به «۲۱۶ تن افزایش» یافت

همچنین در زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و پس از آن در روزهای اخیر سرکوب شدید و مرگبار اعتراضات در شهرهای کردنشین و منطقه بلوچستان واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری را به دنبال داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز در شهریور گذشته با انتشار گزارشی در آستانهٔ سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینیاعلام کرد که «مناطق کردنشین و بلوچ‌نشین بیشترین کشته‌شدگان» را در میان شهروندان کشته‌شده در اعتراضات اخیر ایران داشته‌اند.

پیش از این گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران روز سه‌شنبه دوم آبان‌ماه در گزارش خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود نگران «مسائل گسترده‌‌تر حقوق‌بشری» و «وخیم‌تر شدن وضعیت» افرادی است که تلاش می‌کنند از حق مشارکت مدنی خود در ایران استفاده کنند.

آقای رحمان دراین زمینه گفت: «زنان و دختران ایرانی درمعرض آپارتاید جنسیتی وتبعیض قرار دارند واقلیت‌های قومی با تبعیض و آزار و اذیت سیستماتیک مواجه هستند، زیرا ازهمه پلتفرم‌های گفتگو یا اصلاحات دموکراتیک کنار گذاشته شده‌اند

با استفاده از گزارش هرانا و رادیو فردا/پ.م/ ف.دو.

فردا ، یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ – 29 اکتوبر 2023

https://www.radiofarda.com/a/united-nations-meeting-on-the-issue-of-minorities-in-iran/32657847.html


هیچ نظری موجود نیست: