۱۴۰۲ اسفند ۲۱, دوشنبه

نگاهی به کتاب دو چهره مختومقلی

فرازهایی از زندگی فراغی با تلفیقی از چندین اثر از نویسندگان

اولکامیز – علی بشارتیبرای سفر به گذشته های فراغی وگشت وگذار در لابلای صفحات تاریخ، با کتاب دو چهره مختومقلی فراغی، اثر محقق وپژوهشگر تاریخ استاد انه دوردی عنصری همراه شوید
این مجموعه در راستای اشعار فراغی از تلفیق وگرد هم اوردن چندین اثر مختلف از نویسندگان وچهره های متفاوت بوجود امده است وبه نوعی اثاری منحصر بفرد که با درکنارهم قراردادن مستندات ومشهورات تجربه ای متفاوت وخاص برای مخاطبین رقم میزند.

بی تردید شاعر بلند اوازه مختومقلی فراغی یکی از تاثیر گذارترین شخصیت های تاریخ بوده وآنطوریکه باید شناخته نشده و شناخت خیلی ها نیز براساس مشهورات کاذب یا تکراری می باشد.

گرچه ما از واقعیت های تاریخی زندگی فراغی تا حدودی آگاه هستیم ولی ابهاماتی نیز وجود داردکه باید به دنبال پاسخ ای در خور بگردیم.

کارشناس حوزه تاریخ، واقعه تاریخی زندگی شاعر را ، پیرامون سروده هایش به گونه ای تحلیل می کند که نه تنها واقعیت های دیگری را برای ما روشن می سازد بلکه فروغی تازه احتمالا روشن تری را برتمام چیزهایی که از فراغی می دانستیم می افشاند.

وی را از مرزهای شاعرانگی فراتر برده وبه شخصیتی متکثر تبدیل میکند که رد پایش را دربین اشعارش نیز میتوان یافت.

محقق تاریخ استاد عنصری قطعا اولین پژوهشگر نبوده وآخرین نیز نخواهد بود که به بسیاری از ابهاماتی که نیازمند تحقیق و پژوهش می باشد را پاسخ دادند.

با پاسخ به برخی ابهامات از زندگی پر از ابهام و راز الود شاعر پرده برداشته واز آنسوی خبرها خبر میدهد.
پژوهشگر تاریخ دراین مجموعه صفحه هایی از رویدادهای تاریخی زمان فراغی را به تصویر می کشد وبا تمرکز بر رویدادها واندیشه های گذشته، خواننده را به هیجان می اورد واین خود، کتاب را متفاوت وجذاب وخواندنی کرده است وبه دوستان یاد اور می شوم که این کتاب را تهیه وبهرمند شوند.

شنبه ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۲
امچلی- علی بشارتی 

  لینک کوتاه    https://www.ulkamiz.ir/?p=34215     

هیچ نظری موجود نیست: