۱۴۰۲ اسفند ۱۸, جمعه

بیانیه سازمان فرهنگی وسیاسی ترکمنصحرا برای روزجهانی زن

گرامی باد هشتم 8مارس روز جهانی زن 

Sekgiz8inji Mars, Halkara Hatynlar (Heleyler)güni mobarak bolsun

اعتصاب کارگران زن کارخانـۀ نساجی شهر نیویورک درهشتم مارس 1908 میلادی، براثر برخورد توطئه آمیز صاحبان و ایادی شان منجر به سوختن 129 نفر از زنان کارگر درمحل کارشان می شود. بدین سبب رویداد جنایتبار روز 8هشتم مارس آن سال به خاطره ی فراموش نشدنی در جدال زنان علیه بیعدالتی و تبعیض تبدیل می گردد. در نتیجه درسال هاى بعد بویژه پس از انقلاب اکتوبر 1917  مبارزه زنان بر علیه تبعیض، خشونت وکسب حقوق برابر درجوامع مختلف دنیا گسترش می یابد.

   درایران بدنبال سرنگونی رژیم دیکتاتوری پهلوی در22 بهمن1357 حضور چشمگیر زنان درهمه ی حرکت های اعتراضی درکنارمردان ویا به صورت جنبش‌ حق طلبانه ی مستقل خودشان، به امری پذیرفته شده وعادی درمیاید.

  درتورکمنصحرای ایران با بوجود آمدن شرایط آزادی های دمکراتیک بویژه با آغاز دوره ی یکساله ی معروف به دوره "کانون وستاد خلق تورکمن" که با پیروزی مردمان ایران بسرنگونی حکومت دیکتاتوری شاهنشاهی شروع شد، بسیاری از زنان ترکمنصحرا با تشکیل "کانون زنان" درکسب حقوق خود فعال شده در راه گرامیداشت روزجهانی هشتم مارس نیز مراسم های با شکوهی برگزارنمودند.

   انقلاب بهمن57 ایران با وجود انتظار غالب مردمان ایران متاسفانه نتوانست استبداد و دیکتاتوری را ریشه کن کرده، آزادی و عدالت را به ارمغان آورد. ولی با استقرار و تحکیم یافتن خونین رژیم ولایی( امام و امتی) مورد حمایت شوونيست های مذهبى و غیر مذهبی، محروميت ها، ستمها واستبداد بيشتر از گذشته گردید. 

زنان جوامع پیشرفته جهان بیش از صد سال است طلایه دار مبارزات ضد تبعض درجوامع جهانی هستند. فعالیت و جنبش زنان درجهان برای رهایی از قید و بندهای عقب ماندگی، سنتهای کهن و تبعیضات جنسیتی، حقوقی وخشونت حاکم بر جوامع شان می باشد. بطور کلی اعتقاد عمومی استوار براین است که جنبش زنان درهر جامعه ای که به دیکتاتوری و استبداد مبتلا باشد به حکم روزگار ادامه خواهد داشت. بیش از یکسال و نیم است مردمان ایران، و دیگر کشورهای خاورمیانه از جمله پاکستان و افغانستان درمعرض اوج گیری "جنبش انقلابی زن زندگی" برای رهایی قرار گرفتند.

 سرعت تحولات اجتماعی در جامعه بشری با گذشت زمان بطور تصاعدی درحال افزایش است و دگرگونی های بنیادی پیامد طبیعی چنین اوضاع و احوالی می باشد.  

پیروز باد جنبش "زن، زندگی، آزادی" درایران، منطقه وجهان

حاتین ، یاشاییش ، ائرکینلیک Hatyn , Yaşayiş , Erkinlik 

 سازمان فرهنگی و سیاسی ترکمنصحرا

  8مارس 2024 – 18 اسفند 1402

هیچ نظری موجود نیست: