۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

شورای امنیت حمله ی اسرائیل را محکوم کرد

شورای امنیت حمله اسرائیل به کشتی‌های صلح را محکوم کرد

همزمان با محکومیت جهانی جنایت اسرائیل علیه کاروان های صلح عازم غزه، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حمله به کشتی های صلح و کشتن فعالین صلح از سوی این کشور را محکوم کرد ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com ، سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱٣٨۹ - ۱ ژوئن ۲۰۱۰

همزمان با محکومیت جهانی جنایت اسرائیل علیه کاروان های صلح عازم غزه، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حمله به کشتی های صلح و کشتن فعالین صلح از سوی این کشور را محکوم کرد.
به گزارش دویچه وله، فشار براسرائیل افزایش می‌یابد. شورای امنیت سازمان ملل در جلسه اضطراری روز سه‌شنبه اول ژوئن خود حمله نظامی اسرائیل به کشتی‌های صلح را محکوم کرد. شورای امنیت هم چنین خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق درباره این حمله شدند.
جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک بیش از ده ساعت به‌طول انجامید. اعضای این شورا اعلام کردند، حمله نظامی اسرائیل را که منجر به کشته شدن حداقل نه نفر از غیرنظامیان شده است، محکوم می‌کنند. هم‌زمان شورای امنیت خواستار آزادی حرکت کشتی‌ها و رهایی سرنشینان آن‌ها شدند.
اعلامیه شورای امنیت ضعیف‌تر از خواست فلسطینی‌ها، ترکیه و کشورهای عرب برای محکوم کردن اسرائیل بود. آن‌ها خواستار آن بودند که عبارت «به شدیدترین وجه ممکن» به محکوم کردن حمله نظامی اسرائیل در اعلامیه شورای امنیت افزوده شود.
حمله نظامی اسرائیل به کشتی‌های صلح و کشته شدن سرنشینان غیرنظامی موجی از مخالفت را در سراسر جهان برانگیخت. دانیل کارمن، معاون سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد گفت که کاروان کشتی‌های صلح مأموریت انساندوستانه نداشته و از سوی سازمان‌های افراطی مثل حماس حمایت می‌شدند. دولت اسرائیل اعلام کرد که از کشته شدن غیر نظامیان متأسف است «ولی این کشور نمی‌تواند امنیت خود را به بازی بگیرد.»
بازگرداندن سرنشینان کشتی‌ها
بنا به اطلاع مسئولان اسرائیلی از
۶۷۱ سرنشین کشتی‌های صلح تا کنون ۵۰ نفر برای بازگشت به کشورشان روانه فرودگاه‌ شده‌اند. بقیه دستگیر شدگان که از افشای نامشان خودداری کرده‌اند، هنوز در حبس به‌سر می‌برند.
در حمله روز دوشنبه (
۳۱ مه) نیروهای نظامی اسرائیل به کاروان کشتی‌های صلح دست کم نه نفر از مدافعان حقوق فلسطینی‌ها کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.
سازمان‌دهندگان کاروان کشتی‌های صلح حامل کالاهای امدادی برای مردم ساکن نوار غزه اعلام کرد که دو کشتی دیگر به این مقصد هنوز در راه هستند. یک کشتی باری و کشتی دیگری با
۳۵ سرنشین تا دو روز دیگر به ساحل غزه می‌رسند. این دو کشتی نیز می‌خواهند تلاش کند محاصره سه ساله نوار غزه توسط اسرائیل را بشکنند.
افزایش فشارها بر اسرائیل
حمله خونین اسرائیل به کاروان کشتی‌های صلح مورد انتقاد شدید جامعه بین المللی قرار گرفت. بیشترین انتقادها از سوی ترکیه صورت گرفت. احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه حمله نظامی اسرائیل به کشتی‌های حامل مواد کمکی برای فلسطینی‌ها را «آدم‌کشی توسط دولت» و راهزنی دریایی نامید. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز این حمله نظامی اسرائیل را تروریسم دولتی خواند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شب گذشته در مصاحبه با دو شبکه تلویزیونی این کشور ضمن ابراز تأسف شدید از حمله نظامی اسرائیل به کشتی‌های صلح و کشته شدن غیرنظامیان، نگرانی شدید خود را از گسترش خشونت در منطقه ابراز کرد. وی گفت، شخصا در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، خواستار پایان دادن به محاصره نوار غزه شده است.
ریاض منصور، ناظر فلسطینی در سازمان ملل متحد نیروهای نظامی اسرائیل را به انجام جنایت جنگی متهم کرد.
دولت آمریکا «تأثرات شدید» خود را از حمله نظامی اسرائیل به کاروان کشتی‌های صلح اعلام کرد. آلخاندرو ولف، نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار روشن شدن این موضوع شد.
دولت بریتانیا از اسرائیل خواست در مورد حمله نظامی کشورش که موجب کشته شدن غیرنظامیان شده است، توضیح بدهد. سفیر بریتانیا در سازمان ملل خواستار شکستن محاصره نوار غزه توسط اسرائیل شد.
روز گذشته در کشورهای گوناگون تعداد زیادی از مردم در مخالفت با حمله نظامی اسرائیل به کشتی‌های صلح در جلوی سفارت‌خانه‌های اسرائیل تظاهرات کردند. از جمله در واشنگتن تظاهر کنندگان هم‌زمان خواستار پایان دادن به محاصره نوار غزه توسط نیروهای اسرائیلی شدند.
ادامه مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، علیرغم حمله نظامی اسرائیل خواستار ادامه گفت‌وگوهای غیر مستقیم صلح با این کشور است. شب گذشته یکی از مشاوران عباس بعد از جلسه مشاوره وی با نمایندگان سازمان الفتح در رام‌الله اظهار داشت، او دلیلی برای قطع این مذاکرات نمی‌بیند. دلیل عباس این بود که مذاکرات درحال حاضر نه با اسرائیل بلکه با آمریکا صورت می‌گیرد.

آمادگی جنبش «غزه را آزاد کنید» برای اعزام کشتی‌های دیگر به منطقه
یک روز پس از برخورد دریایی در آب‌های دریای مدیترانه در نزدیکی ساحل غزه میان تکاوران دریایی ارتش اسرائیل با سرنشینان کشتی‌های یک کاروان دریایی کمک‌رسانی به غزه، جنبش «غزه را آزاد کنید» اعلام کرد که کشتی‌های دیگری را در روزهای آینده به سوی منطقه اعزام می‌کند.
به گزارش رادیو فردا، خانم گرتا برلین، ازسران جنبش «غزه را آزاد کنید»، گفت که کشتی‌های دیگری درراه منطقه هستند و با روشن شدن سرنوشت کشتی ترکی «ماوی مرمره»، کشتی‌های بعدی نیز به سوی ساحل غزه روان خواهند شد.
خانم برلین می‌گوید که کشتی «ریچل کوری» که چهاردهم مه ازایرلند حرکت کرده، قصد دارد به مقصد خود درغزه برسد.
به گفته خانم برلین، یک کشتی «آمریکایی» نیز در روزهای آینده در راه غزه است.
این فعال جنبش «غزه را آزاد کنید» می‌گوید که «چند کشتی اجاره شده ازسوی این جنبش فعلاً درنقاط معینی در نزدیکی منطقه هستند، وپس از تصمیم سران جنبش راهی مقصد خواهند شد».
مقرجنبش «غزه را آزاد کنید» دربریتانیا قراردارد واز زمانی که غزه درمحاصره قرارگرفت، این جنبش برای شکستن حصر غزه تلاش می‌کند.
مقامات نظامی اسرائیل احتمال تکرار تلاش دریایی از سوی نهادهای خارجی هوادار فلسطینی‌ها را برای رساندن کشتی‌هایی به غزه تأیید می‌کنند و می‌گویند که «ضمن درس عبرت گرفتن از رخداد دوشنبه، اجازه نخواهند داد که کشتی‌های دیگری به غزه وارد شوند».

--------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: