۱۳۸۹ خرداد ۲۵, سه‌شنبه

راه اندازی درگیریهای قومی برای تحکیم حاکمیت

تغـییر حاکمیت از طریق توطئه و اغتشاش، موجب ثبات و آرامشی

که از برقراری تفاهم دربین شهروندان ناشی شده باشد، نه خواهد شد

دار ودسته ی حاکم برقرقیزستان که قدرت را چندماه پیش از طریق ایجاد اغتشاش کسب کردند، به تلاشهای بی وقفه خود به قصد افزایش نفوذ نظامی وسیاسی روسیه درآن کشور و منطقه، همچنان ادامه میدهند.

تلاش حکام برای حفظ قدرت وتلاش هوادارانش برای کسب موقعیتهای بهتر ازطریق افزایش نفوذ نظامی وسیاسی روسیه در قرقیزستان ومنطقه ، موجب بروز وقایع جنایت بار درآن کشور فقیر آسیای میانه می شود.


درگیریهای قومی قرقیزستان که از جانب جهانیان "فاجعه ی انسانی" ارزیابی شد، باردیگر نشان داد که تغییر حأکمیت روی کار آمده با رأی مردم از طریق توطئه واغتشاش، زمینه ی برقراری تفاهم و توافق برای زندگی مسالمت امیز در بین شهروندان را از بین برده ، منجر به "فاجعه ی انسانی" خواهد شد.

راه حل مسأله دراستقرار نیروهای سازمان ملل متحد وهمکاری با آن در راه حفظ آرامش وامنیت، وسپس برگزاری انتخابات آزاد با نظارت جهانیان است.

ایل گویجی

15 ژوئن 2010 - 25 خرداد 1389

---------------------------------------------------

سازمان ملل اتهام "خشونت هدفمند" درقرقیزستان را بررسی می کند

بي بي سی- سه شنبه 15 ژوئن 2010 - 25 خرداد 1389

سازمان ملل متحد اتهام اجرای سازمان یافته وهدفمند خشونتهای قومی درجنوب قرقیزستان را بررسی میکند.

درحالیکه خشونت و درگیری قومی بین ساکنان قرقیز و ازبک در دست کم دو شهر عمده جنوب قرقیزستان همچنان ادامه دارد، روپرت کولویل، از سخنگویان سازمان ملل متحد، درمصاحبه با بی بی سی گفته است که براساس برخی شواهد، به نظر می رسد که کشتار، سرکوب وتجاوز جنسی به شکلی سازمان یافته و برنامه ریزی شده، اقلیت قومی ازبک ساکن این مناطق را هدف قرار داده است.

با برقراری وضعیت فوق العاده و استقرار نیروهای دولتی درشهرهای اوش و جلال آباد ونواحی اطراف آنها، ساکنان ازبک این مناطق گفته اند که نظامیان قرقیز، که برای استقرار آرامش به منطقه اعزام شده اند، به سوی آنان تیراندازی می کنند.

ساکنان جنوب قرقیزستان به خصوص منطقه جلال آباد به حمایت از قربان بیک باقی اف، رئیس جمهوری سرنگون شده این کشور شهرت دارند اما آقای باقی اف، که به بلاروس گریخته، دست داشتن دراغتشاشات اخیر را به شدت تکذیب کرده است.

مقامات دولت انتقالی، که پس از سرنگونی آقای باقی اف درماه آوریل زمام امور این کشور را تا زمان برگزاری انتخابات در دست گرفته اند، طرفداران آقای باقی اف را به دامن زدن به اختلافات قومی متهم ساخته و گفته اند که این افراد برای حفظ منافعی که در دوره حکومت سابق کسب کرده اند وبرای جلوگیری از پیگرد قضایی، می کوشند مانع از برقراری امنیت در کشور شوند.

علاوه بر تمرکز طرفداران آقای باقی اف به خصوص در جلال آباد ومناطق اطراف آن، ودرکنار اختلافات ریشه دار قومی درنواحی مرزی قرقیزستان و ازبکستان، قرقیزهای ساکن این مناطق اقلیت ازبک را به حمایت ازحکومت سابق متهم می کنند.

روز دوشنبه، یک مقام وزارت کشور قرقیزستان گفت که یکی از رهبران آشوب های اخیر دستگیر شده وبی آنکه نام او را فاش کند، گفت که این شخص از طرفداران قربان بیک باقی اف است.

در همانحال، روز گذشته دولت ازبکستان اعلام کرد که قادر به پذیرش موج بیجاشدگان ازبک در مناطق مرزی با قرقیزستان نیست و تصمیم گرفته است مرز خود با این کشور همسایه را به روی پناهجویان ببندد.

با وجود درخواست های مکرر سازمان ملل و اعلام آمادگی جامعه جهانی برای کمک به ازبکستان در این زمینه، دولت این کشور هنوز تصمیم خود در این زمینه را تغییر نداده است و این وضعیت باعث تشدید نگرانی در مورد شرایط اقلیت ازبک در جنوب قرقیزستان شده است.

شرایط بحرانی پناهجویان

لین پاسکو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی، بر لزوم ایجاد "دالان ویژه ارسال کمک های بشردوستانه" در اسرع وقت تاکید نهاده و گفته است که چنین اقدامی برای تامین حداقل سرپناه و خوراک برای هزاران تن از بیجاشدگان درگیری قومی در قرقیزستان ضرورت دارد.

به گفته منابع صلیب سرخ بین المللی، طی سه روز گذشته، حدود نود و پنجهزار ازبک ساکن قرقیزستان به طرق مختلف و عمدتا با فرار به مرز قرقیزستان و کشور همسایه، ازبکستان، به این کشور گریخته اند و در مناطق مرزی در شرایط نامطلوبی به سر می برند.

اگر چه از زمان سقوط رئیس جمهوری سابق در دو ماه پیش، مناطق جنوبی قرقیزستان کمابیش نا آرام بوده، اما درگیری های قومی اخیر از روز جمعه و با حمله قرقیزهای مسلح به اماکن متعلق به ازبک ها در شهر اوش، و واکنش گروه های مسلح ازبک به این حملات شدت گرفت.

گروه های مسلح قرقیز و ازبک در خلال روزهای گذشته به زدوخوردهای پراکنده ادامه داده اند و گفته می شود در جریان این درگیری ها، دست کم یکصد و هفتاد نفر کشته و حدود دو هزار نفر زخمی شده اند.

اقلیت ازبک شمار قربانیان این خشونت های قومی را به مراتب بیشتر دانسته و نیروهای دولتی را به دست داشتن در قتل عمدی ازبک ها و حمایت از گروه های مسلح قرقیز و دولت را به پنهانکاری متهم ساخته اند.

روز گذشته، ناوی پیلی، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از دولت قرقیزستان درخواست کرد تا با قاطعیت از ادامه درگیری جلوگیری کند و افزود که براساس گزارش ها، به نظر می رسد که قربانیان این خشونت ها منحصر به افراد مسلح نبوده بلکه زنان و کودکان نیز هدف حمله مسلحانه، تجاوز و قتل قرار گرفته اند.

خانم پیلی ازدولتهای ازبکستان و تاجیکستان هم درخواست کرد امکان ورود پناهجویان به این کشورهارا فراهم آورند.

ایالات متحده و روسیه دارای پایگاه های نظامی در قرقیزستان هستند و نا آرامی در این کشور و آسیب به وجهه جهانی آن باعث نگرانی این دو کشور شده است.

روز دوشنبه، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دستجمعی، که یک نهاد منطقه ای به رهبری روسیه است، با تشکیل جلسه فوق العاده، درخواست دولت قرقیزستان برای اعزام نیروهای واکنش سریع به جنوب این کشور را مورد بررسی قرار داد.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2010/06/100615_l03_kyrgyzstan_clashes.shtml

هیچ نظری موجود نیست: