۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

محاصره ی اقتصادی غزه غیرقانونی است

صلیب سرخ بین المللی: محاصره اقتصادی غزه غیرقانونی است

بي بي سی- دوشنبه 14 ژوئن 2010 - 24 خرداد 1389 ،

صلیب سرخ بین المللی قطع واردات اقلام اساسی به غزه را غیرقانونی دانسته است

صلیب سرخ بین المللی محاصره اقتصادی غزه توسط اسرائیل را غیرقانونی دانسته و از حماس نیز به خاطر نحوه رفتار با یک اسیر اسرائیلی انتقاد کرده است.

روز دوشنبه، 14 ژوئن (24 خرداد)، کمیته بین المللی صلیب سرخ در گزارشی تفصیلی اعلام داشت که اقدام اسرائیل در محاصره اقتصادی نوار غزه به منزله تنبیه دستجمعی غیرنظامیان است و با مفاد کنوانسیون های ژنو، ناظر بر مقررات زمان جنگ و رفتار با غیرنظامیان ساکن مناطق جنگی یا تحت اشغال نظامی، مغایرت دارد.

این نهاد بین المللی خواستار لغو فوری محاصره نوار غزه و آزادی حمل و نقل کالا به این بخش از سرزمین های فلسطینی شده است.

در بیانیه صلیب سرخ آمده است که محاصره اقتصادی غزه "به معنی تنبیه تمامی جمعیت غیرنظامی ساکن این منطقه به دلیل اقداماتی است که در بروز آنها هیچ نقش و مسئولیتی ندارند و در نتیجه، جلوگیری از ارتباط آزادانه آنان با خارج به عنوان یک تنبیه دست جمعی به وضوح با تعهدات اسرائیل در چارچوب قوانین بشردوستانه بین المللی در تعارض است."

از زمان اخراج ماموران تشکیلات خودگردان فلسطینی از نوار غزه توسط شبه نظامیان گروه اسلامگرای حماس در سه سال پیش، دولت اسرائیل کمابیش به بارها گذرگاه های مرزی خود با غزه را بسته و با جلوگیری از ورود کامیون های حامل کالا به این منطقه، ارتباط اقتصادی آن را با خارج به شدت محدود کرده است.

نوار غزه تنها از طریق خاک اسرائیل و مرز مصر با جهان خارج ارتباط زمینی دارد و دولت مصر هم، بر اساس تعهدی که هنگام خروج اسرائیل از نوار غزه بر عهده گرفته، در اکثر مواقع به بستن گذرگاه مرزی با این سرزمین مبادرت کرده است.

در همانحال، ارتباط هوایی غزه با خارج قطع بوده و آب های ساحلی این منطقه هم تحت نظارت نیروی دریایی اسرائیل قرار دارد.

این نخستین باری است که کمیته بین المللی صلیب سرخ، که طبق معاهدات بین المللی وظیفه نظارت بر اجرای مقررات زمان جنگ و کمک به آسیب دیدگان جنگی را برعهده دارد، مستقیما محاصره اقتصادی غزه را اقدامی غیرقانونی توصیف کرده است.

انتقاد از حماس

این نهاد بین المللی در گزارش خود یادآور می شود که براساس کنوانسیون چهارم ژنو، تنبیه دستجمعی جمعیت غیرنظامی در جریان جنگ اقدامی غیرقانونی است.

این گزارش می افزاید که اسرائیل از حق وضع محدویت در قبال انتقال تجهیرات و مواد نظامی به غزه برخوردار است اما محاصره اقتصادی حاضر تناسبی با این حق ندارد و شامل اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز ساکنان غیرنظامی هم می شود.

نحوه رفتار حماس با نظامی اسیر اسرائیلی نیز مورد انتقاد صلیب سرخ قرار گرفته است

در این گزارش آمده است که "کمیته بین المللی صلیب سرخ از اسرائیل می خواهد به محدودیت اعمال شده علیه غزه خاتمه دهد و از همه کسانی که قادر به تاثیرگذاری در این زمینه هستند، از جمله حماس، دعوت می کند تمامی تلاش خود را برای کمک به جمعیت غیرنظامی ساکن غزه به کار گیرند."

این گزارش همچنین می افزاید که حماس مرتبا نسبت به درخواست های صلیب سرخ برای اعزام نمایندگانی به منظور ملاقات با گیلعاد شالیط، نظامی اسرائیلی که در اسارت حماس است، خودداری ورزیده است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ می نویسد که حماس "در نقض قوانین بشردوستانه بین المللی همچنین مانع از تماس این شهروند اسرائیلی با خانواده او شده است."

در این گزارش آمده است که تحت قوانین بشردوستانه بین المللی، کسانی که فردی را به اسارت گرفته اند موظف هستند امکان ارتباط او با خانواده اش را فراهم آورند و کنوانسیون های ژنو نیز تاکید دارد که با چنین اسیرانی باید به شکلی انسانی رفتار شود.

درخواست صلیب سرخ برای خاتمه محاصره اقتصادی غزه همزمان با درخواست ها و پیشنهادهای نهادها و شخصیت های دیگری در همین راستا انتشار می یابد.

پیشنر، تونی بلر، نماینده گروه چهارگانه صلح خاورمیانه - متشکل از آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا - پس از گفتگو با نخست وزیر اسرائیل، گفت که اگرچه اقداماتی برای جلوگیری از ورود اسلحه به غزه ضرورت دارد، اما محاصره اقتصادی به شکل کنونی اقدامی مفید نیست.

بازدید دبیرکل اتحادیه عرب

آقای بلر گفت که خاتمه محاصره اقتصادی غزه به حل و فصل مشکلات کنونی منطقه کمک خواهد کرد .

عمرو موسی اولین مقام عالیرتبه عربی است که به غزه تحت تسلط حماس سفر کرده است

همچنین، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که این اتحادیه بر تلاش خود برای قانع کردن اسرائیل به لغو محاصره غزه افزوده است.

خانم اشتون گفت که سیاست اسرائیل باعث شده است تا یک و نیم میلیون مردم ساکن غزه به فقر شدید گرفتار شوند و این اقدام "غیرقابل قبول و غیرسازنده است."

در خبر دیگری در همین زمینه، روز گذشته دولت اسرائیل اعلام کرد که به منظور رسیدگی به ماجرای حمله کماندوهای این کشور به کشتی های حامل کمک های بشردوستانه در روز 31 مه، یک کمیسیون داخلی با حضور دو ناظر بین المللی تشکیل می دهد.

در عملیات پیاده شدن کماندوهای اسرائیلی بر کشتی های حامل کمک های بشردوستانه، نه نفر، که شهروندان ترکیه بودند، کشته و شماری زخمی شدند.

دولت ترکیه اقدام اسرائیل با قتل عمد خوانده و آن را محکوم کرده اما اسرائیل تاکید داشته که سربازان اعزامی برای دفاع از خود در برابر حمله سرنشینان کشتی به تیراندازی مبادرت کردند.

شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ای، خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شد اما مشخص نکرد که آیا این تحقیقات باید توسط هیاتی اسرائیلی انجام گیرد یا یک هیات بین المللی مامور رسیدگی به آن شود.

همچنین، روز یکشنبه عمر موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، وارد باریکه غزه شد و با رئیس دولت حماس در این منطقه دیدار کرد.

این نخستین سفر یک مقام ارشد عربی به غزه از زمان خارج شدن این بخش از سرزمین های فلسطینی از کنترل تشکیلات خودگردان در ژوئن سال 2007 است و حماس از آن به عنوان اقدامی در شکستن محاصره غزه نام برده است.%

-----------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: