۱۳۹۰ آذر ۱۵, سه‌شنبه

کنفرانس بین‌المللی بن درباره ی افغانستان

صدراعظم آلمان : کشورش هیچگاه افغانستان را تنها نخواهد گذاشت

کنفرانس بین‌المللی یک روزه بن با صدور یک اعلامیه به کار خود پایان داد. محور این اعلامیه حمایت از فعالیت‌های دولتهای غربی درافغانستان تا سال ۲۰۱۴ وپس از آن خواهد بود.

درپایان این کنفرانس، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان متعهد شد که در ازای حمایت جهانی ازکشورش پس از خروج نیروهای نظامی در سال ۲۰۱۴ میلادی به مبارزه علیه فساد مالی ادامه دهد.

پیشتر آمریکا وآلمان درکنفرانس بین‌المللی بن اطمینان داده‌اند که همراه با متحدان خود، پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان درسه سال آینده، به کمک رسانی به آن کشور ادامه دهند؛ هرچند پاکستان که نقش مهمی دراین میان برعهده دارد، مذاکرات کنفرانس بن را تحریم کرده بود.

دولت پاکستان ازحمله اخیر نیروهای ناتو به منطقه مرزی آن کشور که به کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی انجامید، خشمگین است

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درمراسم افتتاح این کنفرانس به عنوان میزبان سخنرانی کرد وگفت که هیچگاه افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

خانم مرکل افزود که کشورش به کمک‌های مالی و همچنین آموزشی در تمامی زمینه‌ها ازجمله نظامی و انتظامی در افغانستان ادامه خواهد داد.

درعین حال صدراعظم آلمان تاکید کرد که دولت افغانستان باید به تعهد خود در قبال اصلاحات عمیق سیاسی در تمام سطوح آن به ویژه ایجاد سازمان قضایی مستقل عمل کند.

در نشست امروز حدود هزار نماینده از ۱۰۰ کشور وسازمانهای بین المللی حضور داشتند و مرتضی رئیسی، خبرنگار درآلمان به بخش فارسی بی بی سی گفت که برای اولین بار حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان ریاست کنفرانس بین المللی بن را برعهده داشت، چرا که به اعتقاد برگزار کنندگان حالا دیگر افغانستان به عنوان کشوری با صلح و ثبات نسبی مطرح است.

آقای کرزی درسخنرانی خود بر حمایت جامعه جهانی از افغانستان، تاکید کرد وگفت که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی کشورش همچنان نیازمند حمایت بین‌المللی است.

تا سه سال دیگر نیروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان، روند خروج تدریجی خود از آن کشور را به پایان می‌رسانند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد درسخنرانی خود قول داد که همچنان همراه با جامعه جهانی به حفظ صلح و ثبات در افغانستان و رفع مشکلات منطقه‌ای ادامه دهد.

آقای بان همچنین از دولت افغانستان خواست که به اصلاحات داخلی به ویژه مبارزه با فساد مالی ادامه دهد.

گزارش‌های رسیده حاکیست که مسئله فساد مالی درافغانستان یکی از موارد مهم مطرح شده توسط کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین‌المللی بن بود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا درسخنرانی خود از مقام‌های افغان خواست که در مواردی از قبیل تقویت جامعه مدنی، مبارزه با فساد مالی و مواد مخدر به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی عمل کنند.

خانم کلینتون افزود که به رغم بحران مالی جهانی، پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، کشورش نه تنها به تعهدات مالی خود پایبند خواهد بود، بلکه با اعزام مستشارانی، به آموزش نیروهای نظامی افغان ادامه خواهد داد.

نقش ایران در کنفرانس بن:علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز در راس هیاتی در کنفرانس بن شرکت کرده بود.

محسن پاک آئین، رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه ایران که در کنفرانس بین المللی بن حضور داشت به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که موافقت نهاد مشورتی افغانستان موسوم به لویه جرگه در مورد پیمان امنیتی کابل- واشنگتن بر این نشست تاثیر منفی گذاشته است.

آقای پاک آئین همچنین تاکید کرد که برقراری صلح و ثبات درافغانستان باحضور نیروهای نظامی درآن کشور امکان پذیرنیست.

مرتضی رئیسی، خبرنگار ساکن بن به بخش فارسی بی بی سی گفت که دیپلمات‌های حاضر درکنفرانس حضور آقای صالحی در این نشست را مثبت ارزیابی کرده وگفته‌اند که ایران می‌تواند نقش مهمی را دربرقراری صلح و ثبات درمنطقه برعهده داشته باشد

هرچند دیپلمات‌ها حضور علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران را مثبت ارزیابی کردند، اما گفته می‌شود که نقش ایران ده سال پیش بسیار سازنده تر از امروز بود.

با این همه داود قاریزاده، خبرنگار بی بی سی فارسی که برای پوشش خبری این کنفرانس به شهر بن سفر کرده است می‌گوید که در کنفرانس قبلی این نقش بسیار سازنده تر از امروز بود.

به گزارش خبرنگار ما، ده سال پیش تمامی گروه‌های متخاصم مجاهدین افغان که مورد حمایت ایران وپاکستان بودند، پس از سال‌ها نبرد داخلی و جنگ با طالبان به این کنفرانس آمده بودند "از این رو ایران از نفوذ بسیاری در بین این گروه‌ها برخوردار بود وچون دراین میان گروه‌های قدرتمندی از مجاهدین نیز حضور داشتند، برای اتخاذ هرگونه تصمیمی درمورد آینده افغانستان نقش ایران حیاتی به شمار می رفت."

برخی از کارشناسان مسائل افغان معتقدند که درآن زمان ایران تمایل داشت تا هرچه زودتر دولتی درافغانستان سرکار بیاید که بتواند صلح و ثبات را درآن کشور برقرار کند وازاین طریق ثبات کشورهای منطقه هم آسیب پذیر نشود.

اما پس از ده سال که روابط ایران با کشورهای غربی به ویژه آمریکا به دلایل متعدد از جمله برنامه جنجال برانگیز هسته‌ای اش رو به تیرگی بیشتر گذاشت، از میزان این نقش تا حدود زیادی کاسته شد.

به گفته خبرنگارما، برخی از دیپلمات‌های غربی معتقدند که ایران دراین سال‌ها با ارائه کمک‌های مالی، نظامی وآموزشی به پیکارجویان افغان، تاحدود زیادی به ثبات درافغانستان لطمه زده است.% بي بي سی- دوشنبه 05 دسامبر 2011 - 14 آذر 1390

هیچ نظری موجود نیست: