۱۳۹۰ آذر ۲۹, سه‌شنبه

قطعنامه UN علیه نقض فاحش حقوق ملیت های ایران

این قطعنامه به سرکوب واعدام درمناطق ملیتهای ایران اشاره دارد واز مردم عرب اقلیم اهواز، تورک اذری، کورد، بلوچ و تورکمن نام می برد ...

بار دیگر مجمع عمومی سازمان ملل و به اتفاق اراء رژیم ایران را به دلیل نقص فاحش همه گونه حقوق شهروندی مردمان ایران محکوم کرد، این محکومیت که تمامی ابعاد نقص و زیر پا گذاشتن حقوق اولیه انسانی را توسط نظام تهران انجام میشود، را شامل می شود.

دراین قطعنامه اشاره به سرکوب و اعدام درمناطق ملیت های ایران دارد واز مردم عرب اقلیم اهواز، تورک اذری، کورد و بلوچ و تورکمن نام میبرد و از رژیم ایران میخواهد که با رعایت اصول و مفاد جهانی کنوانسیون ژنو ، رای و نظر مردم را برای انتخاب اینده خود، احترام بگذارد.

روز سه شنبه، ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر)، مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد گزارش کرد که کشورهای عضو سازمان ملل متحد درجلسه مجمع عمومی، با تصویب قطعنامه ای، “نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه و تکرار موارد نقض حقوق بشر” در جمهوری اسلامی ایران ابراز داشته اند.

ازمیان یکصد و نود و سه کشور عضو سازمان ملل، هشتاد و نه کشور به این قطعنامه رای مثبت و سی و نه کشور رای منفی و سایر کشورها رای ممتنع دادند.

متن قطعنامه مصوب مجمع عمومی به گزارش اخیر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل حاوی هشدار نسبت به "وخامت شرایط حقوق بشر" درایران وهمچنین ابراز نگرانی احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر درایران، اشاره کرده که از جمله شامل انتقاد از آزار و تعقیب اقلیت ها در جمهوری اسلامی بوده است.

به گفته منابع سازمان ملل از مجمع عمومی در روز سه شنبه، اقلیت های قومی عرب، آذری، بلوچ، کرد و همچنین اقلیت های مذهبی شامل مسیحیان، یهودیان، صوفیان، مسلمانان سنی، زرتشتیان و بهائیان و مدافعان حقوق این اقلیت ها همگی در معرض انواع اقداماتی قرار می گیرند که به منزله نقض حقوق اساسی و در مواردی آزار و اذیت این افراد است%.

- برگرفته از سایت کنگره ی ملیتهای ایران فدرال

هیچ نظری موجود نیست: