۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۹, جمعه

279مین سالگرد تولد ماغتیمقولی فراغی


پایان جشنواره یک هفته‌ای مختومقلی فراغی درایران
جشنواره‌ فرهنگی مختومقلی فراغی هرسال با شرکت دهها هزار نفر به مدت یک هفته درایران برگزار می‌شود. مختومقلی فراغی، شاعر و عارف ترکمن، حدود ۳ قرن پیش درحاجی‌قوشان، واقع در شمال ایران به دنیا آمد.
جشنواره‌ی یک هفته‌ای مختومقلی فراغی (۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت)، شاعر وعارف ترکمن با شرکت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ و هنر ترکمنستان و دیگر مهمانان خارجی، درآق توقای، واقع درشمال گنبدکاووس پایان یافت. امسال دویست و هفتاد و نهمین سالروز تولد مختومقلی فراغی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در بزرگذاشت این شاعر گفت: «‌مختومقلی فراغی مشهورترین و معروفترین شاعر ترکمن است
خبرگزاری مهر گزارش می‌دهد که درجشنواره‌ی یک هفته‌ای مختومقلی فراغی درشهرهای مختلف ترکمن‌صحرا هزاران نفر از مردم شرکت کردند. برگزارکنندگان مراسم برخی از این شهرها به دویچه وله گفتند «این مراسم‌ها به‌رغم دخالت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این‌بار به صورت مردمی برگزار شد
مختومقلی متعلق به بشریت است : جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۷ کنگره‌ی بین‌المللی مختومقلی فراغی را برگزار کرد. در نخستین مراسم هفته‌ی مختومقلی در ایران، محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران نیز شرکت کرده بود. وی مختومقلی را شاعری توصیف کرد که "متعلق به همه‌ی بشریت" است. محافل فرهنگی ترکمن‌های ایران در سال‌های گذشته تلاش کردند آثار این شاعر را برای ایرانیان وهمچنین در خارج از مرزهای ایران معرفی کنند.  
همزمان با بزرگداشت مختومقلی فراغی درایران، امسال درشهرهای آنکارا و قونیه ترکیه، برلین وکلن آلمان وعشق‌آباد ترکمنستان نیزهمایش‌های علمی وفرهنگی برگزار گردید. مضاف برآن درآنکارا پایتخت ترکیه نیز از تندیس مختومقلی در یکی از زیباترین پارک‌های این شهر با حضور عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه و قربان‌قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان پرده‌برداری شد. در ۱۸مه/ ۲۹ اردیبهشت امسال همزمان با ایران دراین پارک مراسم بزرگذاشت مختومقلی برگزار شد که درآن جودت ییلماز، وزیر اقتصاد وتوسعه ترکیه حضور پیدا کرد. مجسمه دیگری از مختومقلی فراغی نیز در شهر یوزگات، مرکز استان یوزگات ترکیه نصب شده است.
پیش از این شهرداری مسکو نیز تندیس مختومقلی را دریکی از میادین این شهرافتتاح کرد. در روز پرده برداری ازتندیس وی درمسکو، برخی از شخصیت‌های فرهنگی روسیه نیز شرکت کردند.
شورای نام‌گذاری شهر تهران نیز با نامگذاری میدانی در تهران به‌ نام مختومقلی فراغی در این شهر موافقت کرده بود، اما با گذشت حدود دو سال این مسئله به فراموشی سپرده شده است.
ترجمه اشعار مختومقلی به فارسی وانگلیسی : خبرگزاری مهر می‌نویسد، شاعر ترکمن که آرامگاهش در آق‌توقای واقع شده به عنوان پدر زبان ترکمن شناخته می‌شود. اشعار این شاعر درسا‌ل‌‌های اخیر از جمله به زبان‌های فارسی، انگلیسی، روسی، آلمانی، ترکی ترجمه شده است.
دکتر یوسف آزمون مترجم انگلیسی اشعار مختومقلی که خود از ترکمن‌های ایران است در مصاحبه با دویچه وله خبر داد که "جمعیت دوستداران مختومقلی" را در بریتانیا تاسیس کرده است.
برگزاری همایش مختومقلی درآلمان وافغانستان : محمد صالح راسخ یلدرم، استاد دانشگاه بلخ، که درهمایش علمی و فرهنگی مختومقلی درشهر کلن آلمان سخنرانی کرد، به دویچه وله می‌گوید: «مختومقلی درافغانستان یکی از مفاخر بزرگ شناخته می‌شود وهمایش وی هرسال در این کشور برگزار می‌شود. در افغانستان دیوان اشعار مختومقلی را می‌توان درهرخانه‌ی ترکمن یافت
استاد دانشگاه بلخ افغانستان که فرهنگ ترکمنی- دری به نام "فرهنگ راسخ" نوشته، خاطرنشان می‌کند: «درهمایش مختومقلی فراغی که هر سال در کابل برگزار می‌شود، رئیس جمهور افغانستان نیز پیام می‌فرستد
لزوم تدریس اشعار مختومقلی : صاحب‌نظران ترکمن با توجه به برگزاری همایش‌های علمی و فرهنگی از سوی ایران درگفتگو با دویچه وله ابراز امیدواری کردند که اشعار مختومقلی فراغی درمدارس مناطق ترکمن‌نشین ایران تدریس شود.
محافل فرهنگی ترکمن‌های ایران انتقاد می‌کنند که تندیس این شاعر درمسکو پایتخت روسیه وآنکارا، پایتخت ترکیه تابحال پرده برداری شده است، اما درتهران، پایتخت ایران حتی کوچه‌ای بنام مختوقلی فراغی نامگذاری نشده است.
  دویچه وئله ، تاریخ 18.05.2012  ،   نویسنده طاهر شیرمحمدی،  تحریریه مصطفی ملکان ، لینک :  
-------------------------------------------------------------------------------------------  

هیچ نظری موجود نیست: