۱۳۹۱ خرداد ۲۲, دوشنبه

وضع اسفبار اعتیاد وسرطان دراستان گلستان وترکمنصحرا


طرح مطالعه بین المللی استان گلستان، وضع اسفباراعتیاد وسرطان درترکمنصحرا نشان داد
 به ابتکار پژوهشگران پژوهشکدهی گوارش وکبد ایران و با همکاری دانشمندان مرکز بینالمللی تحقیقات پیرامون سرطان فرانسه، انستیتوی ملی سرطان امریکا، بخش تحقیقات سرطانی بریتانیا وابسته به دانشگاه کمبریج وسرانجام سازمان جهانی بهداشت، به مدت شش سال ادامه داشت ونتایج آن ماه اخیر منتشر گشت.
استان گلستان ایران نه تنها یکی از بالاترین میزان تعداد مصرف‏ کنندگان تریاک را دارد، بلکه در استان گلستان، رشد و توسعه‏ ی بیماری سرطان، به مراتب بالاتر از دیگر نقاط ایران است.
در ۱۰ سال گذشته درشرق استان گلستان، میزان افزایش سرطانها، خصوصاً سرطان مری، بسیار بالاتر از نقاط دیگر جهان است؛ و نکتهی جالبدیگر این بود که هرچه از استان گلستان به طرف رامسر و رشت میرفتند، میزان افراد مبتلا به سرطان‏‏های دستگاه گوارشی کم میشد.
وضعیت اسفبار رشد اعتیاد درایران و سرطانهای ناشی از آن
 آرش ادیب زاده ، 18 مه 2012 
ماه گذشته انتشار نتایج تحقیقات پژوهش‏گرانی پیرامون عواقب مصرف تریاک، درنشریه ‏ی معتبر پزشکی بریتانیا "British Medical Journal"، درمحافل علمی و تخصصی، بسیار انعکاس داشت. ولی این مقاله‏ ی علمی آن‏طور که باید و شاید، در رسانه ‏های فارسی ‏زبان منعکس نشد. در حالی‏که نه تنها تحقیق در ایران انجام گرفته، بلکه پژوهش‏گران اصلی و مدیران این طرح ایرانی هستند.
تحقیقاتی که متأسفانه نتایج حاصله از آن، حاکی از وضعیت اسفبار رشد اعتیاد و خصوصاً مصرف تریاک در ایران است.
در این زمینه، پایگاه اینترنتی مرکز بین‏ المللی تحقیقات پیرامون سرطان که مقر آن در شهر لیون فرانسه است و یکی از مراکزی است که در این تحقیقات با پژوهش‏گران ایرانی همکاری کرده است، به بررسی نتایج حاصله و خصوصاً تاکید به اهمیت آنها می‏پردازد.
بدین ترتیب، پژوهش‏گران فرانسوی یاد‏آوری می‏کنند که تریاک که از آن به عنوان "اشک خشخاش" یاد می‏شود، حاوی موادی است مخدر از خانواده‏ ی آلاکالوییدها، مانند مرفین که هرویین را از آن تهیه می‏کنند و یا کودئین که تمامی این مواد در استفاده‏ ی پزشکی بسیار مفید هستند و در استفاده‏ های دیگر مرگبار.
پژوهش‏گران فرانسوی به این نکته اشاره می‏کنند که در موارد درمانی از این آلاکالوییدها برای بیهوشی بیماران، کاهش درد آنها، تنفس بهتر و یا بهبود پیش‏فعالی دستگاه گوارشی استفاده می‏شود. ولی در صورت استفاده از آنها به عنوان مواد مخدر به‏ اصطلاح تفریحی، اثرات اولیه‏ ی آرام‏بخش و یا ضد افسردگی آنها، خیلی زود به اعتیاد تبدیل می‏شوند و در صورت استفاده‏ ی بیش از حد، در آغاز وابستگی جسمانی و روحی شدید فرد معتاد را سبب می‏شود و سپس گذشته از بیماری‏هایی که تولید می‏کند، می‏تواند به دلیل کاهش تنفس افراد، معتادین را به کمای عمیق ببرد که عمدتاً به سکته‏ ی قلبی و مرگ به دلیل نرسیدن اکسیژن به قلب، منتهی می‏شود.
در ادامه، پژوهش‏گران فرانسوی با اشاره به اعتبار علمی نتایج این تحقیقات، متذکر شده ‏اند که این طرح پژوهشی در منطقه‏ ای انجام گرفته است که میزان اعتیاد و استفاده از تریاک در آن بسیار بالاست و بر خلاف تصور همگان، این تحقیقات در شهر شانگهای چین دنبال نشده ‏اند؛ شهری که همواره به عنوان مهد تریاک، از آن یاد می‏شود. بلکه این تحقیقات در استان گلستان ایران دنبال شده‏ اند. جایی که نه تنها یکی از بالاترین میزان تعداد مصرف‏ کنندگان تریاک را دارد، بلکه در استان گلستان، رشد و توسعه‏ ی بیماری سرطان، به مراتب بالاتر از دیگر نقاط ایران است.
بدین ترتیب، این طرح با عنوان "مطالعه‏ ی کُهُرت استان گلستان"، به ابتکار پژوهش‏گران پژوهش‏کده‏ ی گوارش و کبد ایران و با همکاری دانشمندان مرکز بین‏ المللی تحقیقات پیرامون سرطان فرانسه، انستیتوی ملی سرطان امریکا، بخش تحقیقات سرطانی بریتانیا وابسته به دانشگاه کمبریج و سرانجام سازمان جهانی بهداشت، به مدت شش سال ادامه داشت و نتایج آن ماه اخیر منتشر گشت.
در این پژوهش، جمعیتی ۵۰‏هزار نفری که بین ۴۰ تا ۷۵ سال سن دارند، در شرق استان گلستان انتخاب شده‏ اند که در این میان، ۱۷درصد این افراد مصرف کننده‏ ی مستمر تریاک بودند و به مدت شش سال، به صورت بسیار دقیق مورد پیگیری قرار گرفتند. تمامی مصرف کنندگان تریاک این طرح، به طور متوسط، ۱۲ سال بود که معتاد بودند و به طرق مختلف، از این ماده‏ ی مخدر استفاده می‏کردند؛ یا با کشیدن و خوردن تریاک و شیره، یا خوردن تریاک سوخته و یا استفاده از هرویین.
پس از پایان دوره‏ ی پژوهشی در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۲۱۴۵ نفر از این افراد جان خود را از دست دادند و ارقام اصلی نتایج این تحقیقات، حاکی از آن است که مصرف مستمر تریاک ۸۶درصد امکان مرگ زودرس را نزد افراد افزایش می‏دهد که این رقم در میان زنان به ۱۴۳درصد افزایش می‏یابد.
حال چرا این تحقیقات در استان گلستان انجام گرفت؟ پژوهش‏گران ایرانی این طرح توضیح داده‏ اند که بر اساس پژوهش‏های وسیع و گسترده ‏ای‏‏ در سراسر ایران، متوجه شده بودند که در ۱۰ سال گذشته در شرق استان گلستان، میزان افزایش سرطان‏ها، خصوصاً سرطان مری، بسیار بالاتر از نقاط دیگر جهان است؛ و نکته‏ ی جالب‏ دیگر این بود که هرچه از استان گلستان به طرف رامسر و رشت می‏رفتند، میزان افراد مبتلا به سرطان‏‏های دستگاه گوارشی کم می‏شد.
بدین ترتیب، پژوهش‏گران بدین نتیجه رسیدند که میزان بالای مصرف کنندگان تریاک در استان گلستان، مسبب اصلی رشد و توسعه‏ ی سریع سرطان‏های مختلف در این منطقه است. هم‏چنین پژوهش‏گران تاکید کرده ‏اند که در شرق استان گلستان، مصرف تریاک به تنهایی علت اصلی ۱۵درصد مرگ افراد به حساب می‏ آید.
دو مدیر اصلی ایرانی این طرح، یعنی دکتر خادمی و دکتر ملک‏زاده، در نتایج منتشرشده خاطرنشان ساخته‏ اند که پیام‏های غیرعلمی در مورد اثر مفید تریاک در درمان فشار خون، قند خون و بیماری‏های مختلف قلب و عروق، کاملاً نادرست هستند و مصرف طولانی‏ مدت تریاک حتی به میزان کم، موجب مرگ و ناتوانی زودرس به علت بیماری‏های قلبی و عروقی، سرطان‏ها، نارسایی ریوی، کلیوی و کبد و در نهایت، کاهش چشم‏گیر طول عمر در افراد می‏شوند. هم‏چنین مصرف دائم تریاک احتمال ابتلا به سرطان معده، سرطان مری و سرطان ریه را سه برابر می‏کند و احتمال ابتلا به سرطان حنجره و سرطان مثانه را دوبرابر.
به دنبال انتشار نتایج این طرح وسیع تحقیقاتی که بزرگ‏ترین مطالعه‏ ی طولانی‏ مدت و آینده ‏نگری است که در منطقه‏ ی خاورمیانه و شمال آفریقا انجام گرفته و در نوع خود در جهان یگانه است، سازمان جهانی بهداشت از تشدید رشد میزان مصرف کنندگان مستمر تریاک در ایران ابراز نگرانی کرد و از مسئولین بهداشت ایران خواست تا با اطلاع ‏رسانی پیرامون نتایج این تحقیقات، بتوانند این روند منفی را متوقف سازند.
 

هیچ نظری موجود نیست: