۱۳۹۲ شهریور ۱۳, چهارشنبه

گزارشی از وضعیت دکترامید کوکبی


امید کوکبی فوق دکترای فیزیک اتمی گرایش لیزر پلاسما دانشگاه تگزاس (آستین) آمریکا مدت بیش از ۳۰ماه است که به دلیل عدم همکاری در پروژه هسته‌ای ایران با پرونده سازی از سوی نهادهای امنیتی در بند ۳۵۰زندان اوین به سر می‌برد. امید کوکبی متولد ۱۳۶۱در گنبد کاووس و اهل تسنن است. وی در سال ۱۳۸۴با مدارک لیسانس پیوسته فیزیک و مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد و با بورسیه تحصیلی مرکز تحقیقات فتونیک اروپا در بارسلون اسپانیا مدارک فوق لیسانس و دکترای خود را درسال ۲۰۱۰کسب کرد. او همچنین مدتی در دانشگاه تگزاس به تدریس مشغول بوده ودراین دانشگاه درحال گذراندن دورهٔ فوق دکترا در رشته فیزیک اتمی گرایش لیزر پلاسما بود.
امید کوکبی ۷مقاله در ژورنالهای مهم فیزیک دنیا از جمله optics express و optics lettersو ۲۵مقاله در کنفرانس‌های تراز اول فیزیک جهان را در کارنامهٔ علمی خویش دارد. وی در تاریخ ۱۰بهمن ماه ۱۳۸۹به هنگام بازگشت به آمریکا در فرودگاه امام خمینی از سوی مامورین وزارت اطلاعات به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بازداشت و به بند ۲۰۹زندان اوین منتقل شد.
پس از بازداشت مدت ۳۶روز را در سلول انفرادی به سر برد و پس از ۲۴روز امکان تماس تلفنی با خانواده و اطلاع رسانی نسبت به وضعیت خود را پیدا کرد.
بنابر اطلاعات رسیده طی دوران بازجویی و پس از عدم موافقت امید کوکبی برای همکاری در پروژه‌های اتمی، فشار‌ها و تهدید‌های بسیاری از سوی بازجو‌ها به منظور کسب اعتراف‌های غیر واقعی صورت گرفته است که در یک مورد، وضعیت وخیم و امکان فوت پدر وی را به ایشان اطلاع داده‌اند.
عدم تمایل به همکاری در پروژه‌های اتمی از سوی دکتر امید کوکبی مسبوق به سابقه می‌باشد به گونه‌ای که نخستین بار در بهمن ماه ۱۳۸۴برای همکاری در پروژه نظامی اتمی و آخرین بار صبح روز بازداشت در دفتر معاونت سازمان انژی اتمی صورت گرفته بود که با مخالفت وی روبرو شده بودند.
در ‌‌نهایت در بهمن ماه سال ۱۳۹۰طی دو جلسه در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی، امید کوکبی از اتهامات اجتماع و تبانی، جاسوسی و کسب مال نامشروع) مبلغ دریافتی از محل بورس دانشگاهی (تبریه و به اتهام ارتباط با دولت متخاصم آمریکا به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.
این در حالی است که وی در دادگاه صراحتا اعلام کرده بود تمامی اعتراف‌ها طی دوران بازجویی تحت فشارهای روحی و روانی بازجویان گرفته شده است. پس از صدور حکم و طی دوران سپری شدن حبس در بند ۳۵۰بار‌ها از سوی مقامات امنیتی به صورت مستقیم به ایشان و یا از طریق دوستان پیگیر در خارج از زندان پیغام داده شده که در صورت همکاری در پروژه‌های اتمی بلافاصله حکم صادره نقض و آزاد خواهد شد.
امید کوکبی علیرغم ابتلا به بیماری‌های گوارشی، سنگ کلیه و فک و لثه که در اثر عدم رسیدگی مسولان زندان شدت یافته‌اند، در بند ۳۵۰اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی زبانهای انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و فیزیک برای همبندیان خود کرده است.
ایشان همچنین طی این مدت دو کتاب را ترجمه و به نوشتن مقاله‌ای درموضوع فیزیک اقدام کرده است که از سوی کنفرانس سالانه فیزیک ایران قبول شده است. امید کوکبی پس از ۳۰ماه حبس از مرخصی محروم مانده و طی این مدت تنها ۴مرتبه امکان ملاقات حضوری با خانواده خود را که ساکن گنبد کاووس هستند پیدا کرده و نیز به مانند تمامی زندانیان بند ۳۵۰از امکان تماس تلفنی محروم شده است.
این درشرایطی است که مسولان زندان اوین به تازگی محدودیت‌هایی برای ارسال مقالات فیزیک ازسوی خانواده برای ایشان وضع کرده‌اند.%
برگرفته از سایت ترکمنصحرامدیا     

هیچ نظری موجود نیست: