۱۳۹۲ شهریور ۲۹, جمعه

نگرانی ازاعدام چهار مسلمان پیرواهل سنت وجماعت


نگرانی عفو بین‌الملل از «اعدام قریب‌الوقوع» چهار سنی‌مذهب درایران
 سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ها در مورد اعدام قریب‌الوقوع چهار تن از اقلیت‌ کرد سنی‌مذهب در ایران، از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی خواست تا اجرای حکم اعدام آنان را متوقف کند.
این سازمان مدافع حقوق بشر در اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۸ شهریور، منتشر شد، اعلام کرد دیوان عالی کشور ایران حکم اعدام جمشید دهقانی، برادر کوچک او جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی را تایید کرده، در حالی که اتهام آنها موارد ابهام‌آمیزی مانند «محاربه» و «افساد فی‌الارض» بوده است.
عفو بین‌الملل از گزارش‌های دریافتی خود درباره «شکنجه» و «تهدید» این چهار زندانی در دوران بازداشت سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که آنها در جریان محاکمه خود که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد، از داشتن وکیل محروم بوده‌اند.
بر اساس این گزارش، چهار فرد محکوم شده به اعدام، متهم به دست داشتن در ترور یکی از روحانیون ارشد سنی‌مذهب نزدیک به حکومت ایران بوده‌اند، در حالی که هر چهار نفر آنان چند ماه قبل از این واقعه، بازداشت شده‌اند.
ملا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری بود که روز ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ به ضرب گلوله به قتل رسید.
مقامات ایران بعدها اعلام کردند که عاملان ترور، افرادی از یک گروه سنی‌مذهب سلفی بوده‌اند، از جمله جمشید و جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی، اما عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که این چهار نفر در ماه‌های خرداد و تیر ۱۳۸۸ بازداشت شده‌اند.
به گفته عفو بین‌الملل، ماموران امنیتی ایران این چهار نفر را برای مدتی طولانی در سلول‌های انفرادی زندان‌های سنندج وهمدان محبوس کردند وبازداشت آنان با شکنجه وانواع تهدیدها همراه بود، ازجمله تهدید به بازداشت اعضای خانواده یا وادار کردن آنها به امضای اوراق واسنادی که حتی امکان خواندن‌شان را نداشتند.
این نهاد مدافع حقوق بشر سپس از مقامات عالی جمهوری اسلامی می‌خواهد که ضمن توقف اجرای حکم این چهار نفر، شرایط را برای امکان محاکمه مجدد آنان دریک دادگاه منصفانه فراهم آورند، دادگاهی که درآن امکان صدور حکم اعدام نباشد.
درنهایت، عفو بین‌الملل به جمهوری اسلامی توصیه می‌کند که تمام مجازات‌های اعدام درایران را به احکام خفیف‌تر تبدیل کند.
 برگرفته از نشریه مدافعان حقوق بشر درترکمنصحرا

هیچ نظری موجود نیست: