۱۳۹۲ مهر ۲۲, دوشنبه

واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی



جزیره آشوراده پناهگاه حیات وحش میانکاله به بخش خصوصی واگذار می شود تا کارخانه تولید فرآورده های شیری در آنجا برپا شود. بخش خصوصی در این پروژه بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان از نهادهای مالی دفتر رهبر جمهوری اسلامی است که از سالها پیش بخش هایی از این زیستگاه حیات وحش ایران در دریای خزر را به تصاحب خود درآورده است.
واگذاری جزیره آشوراده اعتراض کارشناسان و دوستداران محیط زیست ایران را در پی داشته است. اعتراضی که از سال
۱۳۸۱ و از پی ادعای بنیاد علوی مبنی بر مالکیت این جزیره آغاز شد.
مژگان جمشیدی، مدیر «دیده بان حیات وحش ایران» در این باره می گوید: «در آخرين جلسه هيأت دولت اصلاحات، دولت واگذاري
۳۸۰ هكتار از اين جزيره را به شركت مناطق گردشگري جهان تصويب كرد. اما نتيجه همه تلاش هاي رسانه اي سبب شد سازمان بازرسی کشور این واگذاری را غیرقانونی اعلام کند.»
حالا  در دوره گذار مناصب دولتی، و در حالی که دولت جدید مدیر مهمترین سازمان حافظ طبیعت ایران یعنی سازمان حفاظت از محیط زیست را تعیین نکرده، فرهاد فلاح مشاور عالی رئیس پیشین این سازمان در گفتگو با خبرگزاری مهر از واگذاری جزیره آشوراده به بنیادعلوی برای برپایی صنایع دامپروری دفاع کرده است.
دوستداران محیط زیست ایران می گویند واگذاری آشوراده به بنیاد علوی نه با مصوبه دولت یا مجلس بلکه ازطریق همکاری مشترک استانداری و سازمان محیط زیست استان گلستان و استعلام سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.
بنا به گزارش سبزپرس «بنياد مستضعفان نیز بخش هايي از جزيره به يك شركت خصوصي به نام شركت مناطق گردشگري جهان واگذار کرد.» به گفته تلاشگران محیط زیست این شرکت،  پوششی است برای خصوصی جلوه دادن اقدامات یک نهاد مالی قدرتمند حکومتی برای تبدیل این جزیره به شهرکی تفریحی مملو از ویلاها در دل دریای خزر.
و.او.آ   
برگرفته از سایت ترکمنصحرا مدیا   http://turkmensahramedia.net/q/q_fkha.php?fkha_id=600  

هیچ نظری موجود نیست: