۱۳۹۲ مهر ۲۶, جمعه

ممانعت از برگزاری "نماز عید قربان اهل سنت وجماعت درتهران



پلیس امنیت از برگزاری نمازعید قربان "اهل سنت وجماعت" درتهران جلوگیری کرد

۲۵ مهر, ۱۳۹۲- 17 اکل، سایت ایران گلوبال
وبسایت سنی‌آنلاین” که اخبار اهل سنت ایران را پوشش می‌دهد، روز چهارشنبه (۲۴ مهر-۱۶ اکتبر) گزارش داده که پلیس امنیت تهران با حضور در محل نمازخانه‌های اهل سنت دربرخی محله‌های تهران، ازجمله صادقیه وسعادت‌آباد، مانع برگزاری نماز “عید قربان” شده‌ است.
وبسایت “جماعت دعوت اصلاح” (اصلاح‌وب)، دیگر وبسایت متعلق به اهل سنت ایران نیز در گزارشی در همین خصوص نوشته که «بامداد امروز چهارشنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۲ (روز عید قربان) یگانی متشکل از ده‌ها نفر نیروی ملبّس و لباس شخصی پلیس امنیت گیشا، با استقرار در اطراف مسجد صادقیه و نیز مبادی ورودی منتهی به آن، از ورود نمازگزاران به مکان ممانعت به عمل آوردند».
به نوشته‌ی این وبسایت، یک روز پیش از آن نیز پلیس امنیت، یکی از اعضای هیأت امنای مسجد صادقیه را احضار و ممنوعیت برگزاری نماز توسط اهل سنت در این مسجد را به وی ابلاغ کرده بود. 
این گزارش با اشاره به جلوگیری از برگزاری نماز “عید فطراهل سنت در روز ۱۸ مردادماه، خاطرنشان کرده که در مذاکرات صورت‌گرفته با مقامات دولت جدید ایران، به ویژه «بخش‌های مرتبط در نهاد ریاست جمهوری» حق اهل سنت برای برگزاری «مناسک و شعائر دینی‌شان» پذیرفته شده بود اما «در یک روند غیرمنتظره، که از ظهر  روز سه شنبه، ۲۳ مهر، آغاز شد، نهاد ابلاغ‌کننده بر ضرورت عدم اقامه‌ی نماز عید قربان صادقیه اصرار ورزید و علی‌رغم رایزنی‌های گسترده‌ی جمعی از نمایندگان کنونی و ادوار مجلس و نیز برخی شخصیت‌های موجّه و دل‌سوز، نهایتاً نماز گزاران این مکان و نیز نمازخانه‌ی سعادت‌آباد از برگزاری نماز محروم شدند». 
جلال جلالی‌زاده، نماینده سنندج در دوره ششم مجلس شورای‌اسلامی نیز با تایید این خبر به دویچه‌وله گفت که وزارت کشور با برگزاری نماز “عید قربان” اهل سنت در مسجد صادقیه موافقت کرده بود اما پلیس امنیت با ایستادن در ورودی مسجد، از اقامه نماز ممانعت کرد. 
پیش از این، مولانا محمدحسن گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر دراستان گلستان، در نماز جمعه روز ۱۹ مهرماه این شهرستان، برگزاری “نماز عید” در سراسر کشور را “حق مسلّم” اهل سنت ایران دانسته و از «برخی اعمال سلیقه‌ها» در ممانعت از برگزاری نمازهای عید در سال‏های گذشته انتقاد کرده بود.
به گزارش سنی‌آنلاین، مولانا گرگیج با بیان این‌که  «این دو رکعت نماز عید، نه زمین را به آسمان می‌برد و نه آسمان را به زمین می‌کشد» خاطرنشان کرده بود که «افراد نمازگزار با خود اسلحه حمل نمی‌کنند و قصد کودتا و ایجاد انقلابی دیگر ندارند». 
او خطاب به مسوولان دولتی و امنیتی گفته بود: «بگذارید اهل سنت، خواه ایرانی و یا مهاجر، آزادانه نماز عید را برگزار نمایند. بگذارید عزیزان مهاجر از کشور اسلامی ایران خاطره خوبی داشته باشند… امروز در کل دنیا حتی در آمریکا و سایر کشورهای غیراسلامی مسلمانان شیعه و سنی طبق عقیده خود آزادانه نماز عید برگزار می‌کنند، اما اینجا که جمهوری اسلامی ایران است چرا اهل سنت نتواند نماز عید بخواند وبا ممانعت پلیس ونیروی انتظامی مواجه شوند
مقامات امنیتی جمهوری اسلامی درسال‌های اخیر به رهبران دینی اهل سنت در ایران گفته‌اند که آن‌ها تنها در شهرهایی که سنی‌ها در آن اکثریت را دارند، حق برگزاری “نماز عید” را دارند.
این درحالی است که علی یونسی، دستیارویژه به تازگی منصوب‌شده حسن روحانی درامور اقوام واقلیت‌ها، روز یکشنبه (۲۱ مهر-۱۳ اکتبر) درگفتگویی با روزنامه‌ی آرمان، چاپ تهران، خواهان برچیده شدن نگاه امنیتی به اقلیت‌ها شد و از «رویه‌های نانوشته‌‌» و «سلیقه‌ای» که دراین ارتباط در کشور وجود دارد انتقاد کرد.

بخش منتخب مدیریت سایت Source URL: http://iranglobal.info/node/26268

---------------------------------- 

مصاحبه درمورد نگاه امنیتی به ملیت های ایران توسط دولت روحانی

هیچ نظری موجود نیست: