۱۳۹۳ فروردین ۶, چهارشنبه

مرگ ۷ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا در۲۰۱۲

تابستان سال گذشته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که
برگرفته از نشریه مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا   http://kdhbt.blogspot.de
برآورد اخیر سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تنها درسال ۲۰۱۲ میلادی حدود هفت میلیون نفر درسراسر جهان براثر آلودگی هوا جان باخته‌اند.
 گزارش این سازمان روز سه‌شنبه،
۵ فروردین، منتشر شده وگویای آن است که امروزه آلودگی هوا به عنوان اصلی‌ترین عامل مجرد محیط زیستی در جهان محسوب می‌شود که سلامت انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد.
 این گزارش می‌گوید که از هر
۸ مورد مرگ و میر در سال ۲۰۱۲ یک مورد آن به خاطر آلودگی هوا بوده است وبه این ترتیب با کاهش آلودگی هوا می‌توان جان میلیون‌ها نفر را نجات داد.
 سازمان بهداشت جهانی همچنین تاکید کرده است که یافته‌های این تحقیق که با استفاده از تکنولوژی‌ وابزارهای سنجش پیشرفته‌تری انجام شده است، آمار مرگ و میر را بیش از دوبرابر تحقیقات پیشین نشان می‌دهد.
 دراین گزارش ازکشورهای جنوب شرقی آسیا و غرب اقیانوسیه که ردم درآمدهای پایین یا متوسطی دارند، به عنوان مناطقی نام برده شده است که سال
۲۰۱۲ در آنجا بیشترین مرگ و میر مرتبط با آلودگی هوا رخ داده است، به‌ طوری که این آمار به حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد.
 دراین میان تفاوت آلودگی هوا در داخل محیط‌ کار وخانه وآلودگی هوا درخارج نیز درنظر گرفته شده است که به این ترتیب در مناطق جنوب شرقی آسیا وغرب اقیانوسیه درمجموع
۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به خاطرآلودگی‌های داخلی و۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به خاطر آلودگی هوای خارج جان باخته‌اند.
 همچنین از میان امراض و ضایعات کشنده‌ای که آلودگی هوا دلیل اصلی آن است، سازمان بهداشت جهانی به سکته قلبی، کم‌خونی قلب و سرطان اشاره می‌کند‌، در عین حال که این گزارش نشان می‌دهد موارد سکته قلبی وکم‌خونی به مرتب شایع‌تر از سرطان است.
 اما این گزارش، هیچ آمار موردی و تفکیک‌شده از نرخ مرگ و میر در کشورهای جهان به دست نمی‌دهد.
 با این حال آلودگی هوا از معضلات بنیادین امروز شهرهای بزرگ ایران نیز محسوب می‌شود، امری که مقامات مسئول جمهوری اسلامی به آن اذعان دارند.
 تابستان سال گذشته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که ایران سومین کشور از نظر آلودگی هوا درجهان است.
 درعین حال رئیس کمیسیون سلامت ومحیط زیست شورای شهر تهران نیز گفته است که هر ماه ۲۷۷ مرگ درسراسر کشور گزارش می‌شود که علت آن آلودگی هواست.
 مجموعه این گزارش‌ها باعث شده است که رئیس دولت دستور ویژه‌ای به نهادهای مرتبط برای مبارزه با آلودگی هوا صادر کند، اما هنوز گزارشی مبنی بر بهبود این وضعیت منتشر نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: