۱۳۹۳ تیر ۳۱, سه‌شنبه

دیدار تشکلهای قومیتی ومذهبی ایران با مسئولان وزارت خارجه آمریکا



روز پنجشنبه 17 ژوئیه جاری، هیئتی از نمایندگان تشکل های ملیتی ومذهبی با مسئولان حقوق بشری وزارت امور خارجه آمریکا، در واشینگتن، دیدار و گفت وگو کردند.
بنا به گزارش رسیده به العربیه.نت، در این هیئت، نمایندگانی از تشکل های سیاسی و حقوق بشری کرد، عرب، بلوچ و آذربایجانی و همچنین نمایندگانی از سنی های ایران، حضور داشتند.
این برای اولین بار نیست که این گروه از نمایندگان تشکل های اپوزیسیون ملیت ها در ایران، با مقام های حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا، دیدار می کنند. این تشکل ها چندی پیش در نامه ای اعتراضی به دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، نسبت به سیاست های این دولت در عدم طرح و پیگری مسائل مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران در مذکرات جاری با این کشور، اعتراض کردند. نمایندگان تشکل های ملیتی و مذهبی در دیدار با مقام های آمریکایی خواستار آن شدند که مساله نقض حقوق بشر در ایران در کنار مساله هسته ای، در دستور کار مذاکراتی قرار گیرد که طی چهار ماه آینده با تهران صورت خواهد گرفت.
مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران، به مدت چهار ماه تمدید شد. هدف از این مذاکرات دستیابی به توافق نهایی هسته ای با ایران است که برپایه آن، تحریم های اعمال شده بر این کشور، رفع شود.
هیئت دیدار کننده با مقام های حقوق بشری وزارت امور خارجه آمریکا خواستار آن شد تا واشنگتن از مواضع مطرح شده توسط ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در تاریخ 3 ژوئیه جاری، حمایت کند. خانم پیلای خواستار آن شده بود تا مساله نقض حقوق بشر در چارچوب مذاکرات اتمی با ایران گنجانده شود. خانم پیلای این درخواست را با توجه به افزایش اعدام ها در ایران به ویژه در میان گروه های ملیتی و مذهبی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی مطرح شده است.
هیئت ایرانی همچنین خواستار آن شد تا آمریکا، افزایش اعدام ها در ایران را به ویژه در مناطق عرب، کرد و بلوچ نشین ایران محکوم کند. آن ها ابراز عقیده کرده اند که افشا و محکوم کردن این رخدادها از سوی آمریکا می تواند مبارزات اپوزیسیون ایران را تقویت کرده و به تضمین حقوق اقلیت ها کمک کند.
اعضای هیئت این سوال را مطرح کرده اند که چگونه دولت آمریکا، دولت شیعه نوری مالکی نخست وزیر عراق را به دلیل مشارکت ندادن سنی ها، کردها، ترکمن ها و مسیحی ها، زیر فشار می گذارد، اما حاضر نیست درباره اقدام های مشابه دولت ایران، موضع گیری کند؟
این گزارش می افزاید که مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرس ها گفته اند که به دلیل نداشتن سفارتخانه در ایران، اطلاعات دقیقی درباره مشکلات مناطق محل سکونت ملیت ها و اقلیت های مذهبی در ایران و مشکلات آن ها ندارند. آن ها گفتند که اخبار در تهران به دلیل تمرکز سفارتخانه های خارجی و نمایندگان رسانه ها و سازمان های بین المللی، انعکاس بیشتری دارد.
درمقابل اعضای هیئت ایرانی خواستار آن شدند تا مقام های آمریکایی در گزارش های رسمی خود، به ارقام حقیقی درباره شمار ملیت های غیر فارس و بافت جمعیتی ایران استناد کنندو به ارقام منتشر شده از سوی منابع دولتی ایران، اکتفا نکنند %.
بر گرفته از دبی-العربیه

هیچ نظری موجود نیست: