۱۳۹۳ تیر ۱۲, پنجشنبه

حقوق بشر را در گفتگوهای هسته‌ای وارد کنید

کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد: حقوق بشر را درگفتگوهای هسته‌ای وارد کنید

معاون وزیر خارجه ایران: مباحث حقوق بشری ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد

بی بی سی: دورجدید مذاکرات هسته‌ای باهدف دستیابی به "توافق جامع" ادامه دارد
خانم ناوی پیلای، مسوؤل حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج شنبه گفت: گفتگوهای بین ایران و شش قدرت جهانی به منظور رسیدن به توافق درباره برنامه مورد اختلاف هسته ای باید نگرانیهای مربوط به حقوق بشر را دربربگیرد. سازمان ملل به ویژه از اعدام ها، ازجمله احتمال اعدام زنی به جرم قتل شوهرش در سن ۱۷ سالگی درایران نگران است.
مسوؤل حقوق بشر سازمان ملل روز پنج شنبه (۳ ژوئیه ۲۰۱۴ / ۱۲ تیر ۱۳۹۳) گفت: گفتگوهای بین ایران و شش قدرت جهانی به منظور رسیدن به توافق در باره برنامه مورد اختلاف هسته‌ای باید دغدغه های مربوط به حقوق بشر را در بر بگیرد.
خانم ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، گفت که سازمان ملل به ویژه از اعدام ها، از جمله احتمال اعدام زنی به جرم قتل شوهرش در سن ۱۷ سالگی در ایران نگران است.
خانم پیلای درحاشیه ای کنفرانسی در وین گفت: «این اعدام های زیاد که از محاکمه های به نظرما غیرعادلانه یا به اتهام های شبهه آمیز ناشی می شود باعث نگرانی های فراوانی است. من توصیه می کنم که گفتگوها با ایران به طور کامل نگرانی های مربوط به حقوق بشر را دربر بگیرد. ما از ایران می خواهیم به حمایت از حقوق بشر شهروندانش متعهد شود.»
ایران وشش قدرت جهانی در آغاز این ماه گفتگوها را برای رسیدن به توافقی درباره محدوده برنامه هسته‌ای ایران و کاستن از شکاف بین مواضع دو طرف از سر گرفتند.
خانم پیلای هفته پیش گفته بود که گمان می‌رود از ابتدای امسال (2014) بیش از ۲۵۰ تن در ایران اعدام شده‌اند.
برگرفته ازسایت ایران امروز ----------------------------------------------------------------------------------  

معاون وزیر خارجه ایران: مباحث حقوق بشری ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد
بی بی سی، به روز شده:  10:29 گرينويچ - جمعه 04 ژوئيه 2014 - 13 تیر 1393
عراقچی پیشنهاد ناوی پیلای برای طرح مسایل حقوق بشری را رد کرده است
سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران با پیشنهاد طرح مباحث حقوق بشری در مذاکرات با گروه ١+٥ مخالفت کرده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران، پیشنهاد یک مقام سازمان ملل به کشورهای عضو گروه ١+٥ برای گنجاندن مساله نقض حقوق بشر در مذاکرات هسته‌ای با ایران را رد کرده است.
روز گذشته ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با اشاره به دور جاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ در وین گفت: "من قویا توصیه می‌کنم که هر مذاکره‌ای با ایران به طور کامل به وضعیت حقوق بشر نیز بپردازد."
خانم پیلای افزود: "ما به تعهدی از سوی دولت ایران نیاز داریم که نشان دهد از حقوق بشر شهروندان آن کشور حمایت می‌شود."
عباس عراقچی، که در حال حاضر در مذاکرات با نمایندگان گروه ١+٥ در وین شرکت دارد، گفته است: "مباحث حقوق بشری هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد، این را همه می‌دانند و چنین کاری صورت نخواهد گرفت."
به گزارش ایرنا، آقای عراقچی گفته که تنها عنوان خبری اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل را دیده و دقیقا نمی‌داند اظهارات او چه بوده است. معاون وزارت خارجه ایران افزوده است: "خانم پیلای شخصیت محترمی در سطح بین‌المللی است و به عنوان یک فرد با تجربه و مطلع شناخته می‌شود و بعید می‌دانم که این بدیهیات را درک نکرده باشد."
وی افزوده است: "همه طرفین ما در مذاکرات هسته‌ای نیز این را خوب می‌دانند که بحث حقوق بشر هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد."
جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی است که وضعیت حقوق بشر در آن چندین بار در نهادهای سازمان ملل از جمله شورای حقوق بشر مطرح شده و مورد انتقاد قرار گرفته است. ایران همچنین یکی از چند کشور عضو سازمان ملل است که شورای حقوق بشر برای آنها گزارشگر ویژه تعیین کرده است.
مقامات جمهوری اسلامی همواره انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرده و شورای حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگر ویژه آن را به جهت‌گیری مغرضانه علیه شرایط حقوق بشر در ایران متهم کرده‌اند.
در مورد برخی از اتهامات حقوق بشری، مانند کثرت اعدام‌ها و دیگر مجازات‌هایی که نهادهای بین‌المللی آنها را ظالمانه و غیرانسانی می‌دانند، مقامات ایرانی گفته‌اند که این مجازات‌ها را براساس قوانین شرعی صادر و اجرا می‌کنند.
در خبر دیگری در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥، خبرگزاری دولتی ایران- ایرنا روز جمعه، ١٣ تیر، گزارش کرد که نشست دوجانبه آقای عراقچی و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار بود صبح جمعه برگزار شود برای "رایزنی‌های بیشتر" به تعویق افتاده است.
دور جدید مذاکرات ایران و نمایندگان آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان و نماینده اتحادیه اروپا از روز چهارشنبه در وین آغاز شده است. هدف از این مذاکرات دستیابی به "توافق جامع هسته‌ای" است که جمهوری اسلامی امیدوار است به لغو تحریم‌های بین المللی و یکجانبه علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران منجر شود.
در ماه نوامبر سال گذشته، مذاکرات ایران و گروه ١+٥ به توافق موقت منجر شد که از ماه ژانویه به اجرا درآمد. مدت اجرای توافق موقت شش ماه است که روز ٢٠ ژوئیه به پایان می‌رسد.

هیچ نظری موجود نیست: