۱۳۹۶ مهر ۲, یکشنبه

نتایج انتخابات سرتاسری آلمان در2017


انتخابات سرتاسری آلمان یکشنبه24 سپتامبر/ دوم مهر، ساعت هشت صبح آغاز شد وساعت شش عصر پایان یافت. طبق آمارها ائتلاف راست میانه بین حزب «دموکرات مسیحی» (CDU) با حزب «سوسیال‌ مسیحی» (CSU) ایالت باواریا با کسب ۳۲.۹ درصد آراء پیشتار است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان رهبری این ائتلاف را برعهده دارد.
 درآلمان ائتلاف برای تشکیل دولت باید بیش از 345 کرسی را درپارلمان نمایندگی کند.
 سوسیال‌دموکرات‌ها به رهبری مارتین شولتس بدترین نتیجه تاریخ این حزب در آلمان پس از جنگ را کسب کرده اند.
براساس آمار اعلام‌شده درساعت ۲۲:۳۰ به وقت آلمان:
با توجه به آمار اعلام‌شده ازپای صندوق‌ها، آنگلا مرکل برای چهارمین بار صدراعظم آلمان خواهد شد، اگرچه با حدود ۱۰ درصد رأی کمتر نسبت به انتخابات گذشته. او از ۲۰۰۵ تا کنون دراین سمت بوده است. با نتایج اعلام‌شده، این حزب ۲۳۹ کرسی از۶۹۰ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد.
حزب «سوسیال‌دموکرات» (SPD) به رهبری مارتین شولتس نیز با کسب حدود ۲۰ درصد آراء دومین حزب بزرگ پارلمان آلمان با ۱۴۹ کرسی خواهد بود. این نتیجه ضعیفی برای این حزب به شمار می‌آید که کارزارهای انتخاباتی را با محبوبیت بیشتری آغاز کرده بود: ضعیف‌ترین نتیجه پس از جنگ جهانی دوم.
شولتس درکنفرانس خبری پس از اعلام نخستین نتایج گفت که حزب سوسیال‌دموکرات به ائتلاف دولت وارد نمی‌شود ونقش اپوزیسیون را برعهده خواهد گرفت تا در برابر راست افراطی بایستد.
حزب راست افراطی آلمان که محبوبیتش به نگرانی‌ها دامن زده بود، به پارلمان راه یافته. حزب «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) که به اسلام‌ستیزی و یهودستیزی متهم شده است، با کسب ۱۳ درصد آراء معادل ۹۴ کرسی در رده سوم قرار گرفته.
همزمان با اعلام نتایج انتخابات تظاهراتی در برلین در اعتراض به حزب آلترناتیو برای آلمان برپا شده است.
بسیاری از رسانه‌ها نوشته‌اند که این برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم است که یک حزب راست افراطی به پارلمان راه می‌یابد. با این حال «حزب آلمان» (Deutsche Partei) که در سال‌های ۱۹۴۹ – ۱۹۶۰ در ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی در دولت حضور داشت، از سوی بسیاری یک حزب راست افراطی قلمداد می‌شود.
حدود ۶۱.۵ میلیون تن درآلمان واجد شرایط رأی‌دادن بودند. مشارکت آنها در انتخابات ۷۵.۶ تخمین زده می‌شود.
سران احزاب میانه آلمان ونیز فرانک‌ـ‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری این کشور درهراس از قدرتمندترشدن راست‌افراطی در پارلمان از مردم خواسته بودند تا پای صندوق‌های رأی بروند.
 مشارکت درانتخابات امسال نسبت به انتخابات پیشین در ۲۰۱۳ بالاتر بود.
انتخابات پیشین آلمان در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳ با مشارکت بالای ۷۱ درصد از شهروندان برگزار شد. در آن انتخابات حزب «دموکرات مسیحی» به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم با کسب ۴۱.۵ درصد آراء اول شد و سوسیال دموکرات‌ها ۲۵.۷ درصد آراء را کسب کردند.
احزاب لیبرال دموکرات (FDP)، چپ (Die Linke) و سبز (Die Grünen) نیز به ترتیب با کسب ۱۰.۶ (۷۷ کرسی)، ۹.۱ (۶۶ کرسی) و ۸.۹ درصد (۶۵ کرسی) آراء به پارلمان آلمان راه یافته اند.
با عملکرد بهتر حزب سبز نسبت به نظرسنجی‌ها، تشکیل دولتی از ائتلاف موسوم به «جامائیکایی» بین حزب آنگلا مرکل با احزاب سبز و لیبرال دموکرات نیز بدین ترتیب ممکن شده است.
ائتلاف برای تشکیل دولت باید بیش از ۳۴۵ کرسی را درپارلمان نمایندگی کند.

هیچ نظری موجود نیست: