۱۳۹۸ فروردین ۲, جمعه

گزارش رادیو فردا از سیل ترکمنصحرا وگلستان و دواستان دیگر

شست درصد بارندگی سالیانه در24ساعت اتفاق افتاده
سیل دوسوم شهر آق‌قلا دراستان گلستان را زیر آب برده است 
براساس برآوردهای اولیه، میزان خسارت وارده ناشی ازآبگرفتگی و سیلاب 500 میلیارد تومان اعلام شده
میرمحمد غراوی، معاون استاندار گلستان، روز جمعه دوم فروردین با اشاره به اینکه بیش از نیمی از شهر آق‌قلا و ۱۰ روستای این شهرستان را آب فراگرفته، هشدار داد که شهرستان گمیشان با خطر موج دوم سیلاب روبه‌روست.
معاون استاندار گلستان همچنین با اشاره به اینکه درحال حاضر «دوسوم آق‌قلا وحدود ۱۰ روستای این شهرستان را ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر آب فرا گرفته» گفت رفت و آمد دراین مناطق فقط با قایق امکان پذیر است.
امیرشیر توماج، فرماندار شهرستان گمیشان، نیز هشدار داده است که «موج دوم سیلاب به سمت گمیشان گلستان درحرکت است.»
به گفته آقای توماج، ساکنین ۲۰ روستای حاشیه گرگانرود درشهرستان گمیشان وسیمین‌شهر آماده خروج از خانه‌ها هستند.
با این حال مجتبی جمالی، مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان، با اشاره به اینکه روند خروجی سد گلستان و سد وشمگیر از پنج‌شنبه‌شب رو به کاهش بوده است، پیش‌بینی کرد که «شرایط سیل دراستان گلستان بهتر شود.»
کاظم نورمفیدی، امام‌جمعه گرگان، نیز خسارت‌های ناشی از سیل را «۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و هفت هزار هکتار از باغات، یک هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی شهری و پنج هزار منزل مسکونی روستایی» اعلام کرد.
نورمفیدی درخطبه‌های نمازجمعه گرگان، میزان خسارت وارده ناشی از آبگرفتگی و سیلاب را براساس برآوردهای اولیه، ۵۰۰ میلیارد تومان، اعلام کرد.
به گفته علی نظری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، میزان بارش دربرخی ازایستگاه‌ها به ۳۱۵ میلی مترهم رسید درحالی که «کل بارندگی متوسط استان درشرایط نرمال ۴۵۰ میلی متر است؛ یعنی بالغ بر۶۰ درصد بارندگی سالیانه در۲۴ ساعت اتفاق افتاد.»
 منبع: سایت ر. فردا 2/1/1398 – 22.03.2019
------------------- 
تداوم سیل در۱۰ شهر گلستان؛ ۹ نفر درسه استان جان باختند
براساس گزارش‌ها، درسیل چند روز گذشته دراستان‌های گلستان، مازندران وخراسان شمالی، ۹ نفر کشته شده‌اند و یک نفر نیز مفقود است. سیل در۱۰ شهر استان گلستان ادامه دارد وتعدادی از روستاها و۷۰ درصد سطح شهر آق قلا به زیر آب رفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی عباسی، رئیس پزشکی قانونی مازندران، روز جمعه دوم فروردین خبر داد که درسیل چند روز اخیر پنج نفر شده‌اند ویک نفر نیز مفقود است.
علیرضا مظاهری فرمانده انتظامی خراسان شمالی، روز ۲۸ اسفند، خبر داده بود که بر اثر وقوع سیل در شهرستان مانه و سملقان در غرب این استان دو چوپان فوت شده اند.
درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، دو کودک در شهرهای کلاله و مینودشت در استان گلستان بر اثر سیل فوت شدند.
علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، روز جمعه خبر داد که از ۲۶ اسفند ۹۷ تا صبح دوم فرودین ۹۸ به ۳۷ هزار و ۳۶۳ حادثه‌دیدۀ سیل در استان گلستان امدادرسانی شده است.
به گفته آقای پیوندی، از این تعداد، شش هزار و ۲۴۷ نفر اسکان موقت داده شده‌اند و شش هزار و ۱۲۸ بسته مواد غذایی بین حادثه‌دیدگان سیل توزیع شده است.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر، نیز اعلام کرد که در۱۰ شهرِ گرگان، بندرترکمن وگمیشان، آزادشهر، آق قلا، گنبدکاووس، بندرگز، علی آباد، کلاله، کردکوی و مینودشت سیل رخ داده است.
درهمین حال امانگلدی ضمیر، فرماندار شهرستان مرزی آق قلا درشمال غرب استان گلستان، خبر داد که حدود ۷۰ درصد این شهر به زیر آب رفته و همچنان درمحاصره سیل است.
به گفته فرماندار آق قلا ، همچنین ۱۲ روستای این شهرستان درمحاصره سیل هستند.
میر محمد غراوی، معاون عمرانی استانداری گلستان، نیز خبر داد که ۹ روستای شهرستان آق قلا زیر آب رفته است. وی گفت که این روستاها تخلیه شده بودند.
درهمین حال روزنامه ایران خبر داد که ساکنان برخی از روستاهای شهرستان گمیشان در سیل گرفتار شده‌اند و مردم و امدادرسانان با قایق در حال کمک‌رسانی به آنان هستند
اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور، روز جمعه خبرداد که سیل به بیش از ۶ هزار خانه شهری و روستایی مازندران آسیب زده است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز جمعه به وزیر کشور دستورداد «علاوه بر امکانات موجود دراستان‌های سیل‌زده، تجهیزات و امکانات لازم از مناطق همجوار نیز برای مدیریت مشکلات ناشی ازسیل، کاهش خسارات وهر گونه کمک فوری و لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند».
وی همچنین در تماس تلفنی با استاندار مازندران و معاون استاندار گلستان در جریان آخرین وضعیت این استان‌ها قرار گرفت.
درشبکه‌های اجتماعی و برخی از وب‌سایت‌ها انتقادات متعددی از امدادرسانی نشدن به برخی از مناطق سیل زده مطرح شده است.
درهمین حال حضور نداشتن مناف هاشمی، استاندار گلستان، در این استان انتقاد برخی از وب‌سایت‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.
استانداری گلستان توضیحی درباره دلیل حضور نداشتن آقای هاشمی در این استان ارائه نکرده است.
شماری از کاربران علت وقوع سیلاب‌های اخیر را «جنگل تراشی» در سال‌های گذشته، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌های استان گلستان و بهره‌برداری غیرمسئولانه از معادن را ذکر کره‌اند.
با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، صدا و سیما و فارس، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ا. م/خ
 سایت ر. فردا 2/1/1398 – 22.03.2019

هیچ نظری موجود نیست: