۱۳۹۹ آذر ۲۸, جمعه

دبیرکل سازمان ملل ازتلاشهای آلمان در راه صلح قدردانی کرد

 آنتونیو گوترش که به مناسب سالگرد تاسیس سازمان ملل به برلین دعوت شده، از آلمان به عنوان "ستون چندجانبه‌گرایی" تقدیر کرد. او درسخنرانی درپارلمان فدرال آلمان ازاین کشور به خاطر تلاش برای برقراری صلح قدردانی کرد. ر وز جمعه ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر) این دو زمینه فراهم بود؛ دبیرکل سازمان ملل متحد که به مناسبت ۷۵مین سالگرد تاسیس این سازمان به برلین دعوت شده، دربوندس‌تاگ سخنرانی کرد.

آنتونیو گوترش درسخنرانی خود که به زبان آلمانی ایراد شد، ازآلمان به عنوان "قدرت صلح" و "ستون چندجانبه‌گرایی" تقدیر کرد.

تاکید بر نقش پیشتاز آلمان درجهان

گوترش گفت در دورانی که به عنوان دبیرکل سازمان ملل مشغول به کار است شاهد بوده که آلمان هر روز با خودآگاهی عمیق تاریخی و مسئولیت‌پذیری نقشی پیشتاز در جهان بر عهده گرفته است.

او تاکید کرد: «من می‌بینم که آلمان چگونه با چالش‌های بزرگ روزگار ما مواجه می‌شود.» در جریان سخنرانی دبیرکل سازمان ملل، آنگلا مرکل، صدراعظم و فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان هم در بوندس‌تاگ حضور داشتند.

آنتونیو گوترش در بخش دیگری از سخنانش بر تلاش آلمان برای تحکیم صلح در نقاط مختلف جهان از جمله در افغانستان و صحرای آفریقا تاکید کرد و گفت: «در تلاش‌های ما برای برقراری صلح در سراسر جهان آلمان یک متحد مهم است

او از آنگلا مرکل به خاطر برپایی کنفرانس لیبی که سال گذشته در برلین برگزار شد، به طور ویژه تشکر کرد. گوترش با اشاره به پاندمی کرونا گفت، این بحران به فقر وقحطی دامن می‌زند وهمه جا قشرهای آسیب‌پذیر بیش از همه در رنج و عذاب هستند.

دبیرکل سازمان ملل ابراز تاسف کرد که در بسیاری از مناطق جهان گرایش به منزوی کردن دیگران، نفرت‌پراکنی، یهودی‌ستیزی، اسلام‌گرایی افراطی و دیگر اشکال تبعیض رو به افزایش است.

آتونیو گوترش هشدار داد: «ازتاریخ آموخته‌ایم که سیاستی که برخشم بنا شود به فاجعه می‌انجامد.» او درخواستی را که با شروع پاندمی کرونا مطرح کرده بود بار دیگر تکرار کرد وخواستار یک آتش‌بس جهانی برای مقابله موثرتر با شیوع کرونا شد.

توزیع عادلانه واکسن کرونا

گوترش درسخنرانی خود دربوندس‌تاگ یکی دیگر از توصیه‌ها و درخواسته‌های قبلی خود را نیز تکرار کرد وخواهان توزیع عادلانه واکسن کرونا درهمه جهان با بهای قابل پرداخت شد.

برپایه آماری که دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز ارائه می‌کند، تا عصر جمعه بیش از ۷۵ میلیون و ۱۵۵ هزار مورد ابتلا به کرونا در ۱۹۱ کشور جهان شناسایی شده و فراتر از یک میلیون و ۶۷۷ هزار نفر از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر کل سازمان ملل می‌گوید، اکنون چالش بزرگ این است که واکسن کرونا به عنوان کالایی برای منفعت عمومی و جهانی تلقی شود. مطابق برنامه اعلام‌شده، گوترش پس از سخنرانی در بوندس‌تاگ با صدراعظم و رئیس جمهوری آلمان نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

سازمان ملل متحد پس از خاتمه جنگ دوم جهانی کار خود را به طور رسمی در روز ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ آغاز کرد. درحال حاضر ۱۹۳ کشور عضو این سازمان هستند.

مهم‌ترین نهاد سازمان ملل شورای امنیت است که دراصل برای حل مناقشه‌های بین‌المللی و تحکیم صلح پایه‌گذاری شده است. این شورا از پنج عضو دائم دارای حق وتو و۱۰ عضو دوره‌ای تشکیل می‌شود. آلمان اکنون عضو شورای امنیت است، اما دوره دو ساله عضویت‌اش آخر امسال به پایان می‌رسد.

تاریخ 18.12.2020 ، لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3mwCq

هیچ نظری موجود نیست: