۱۴۰۰ آذر ۱, دوشنبه

توضیح موسس فیرمای بیون‌تک درباره ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون

توضیحات بنیانگذار بیون‌تک درباره ابتلا به کرونا به‌رغم واکسیناسیون

دویچه وله: گزارش‌هایی منتشر می‌شود که حکایت از ابتلای مجدد افراد به ویروس کرونا به‌رغم دریافت دونوبت واکسن دارند. اوغور شاهین، موسس شرکت بیون‌تک (شریک شرکت فایزر در آمریکا) با استناد به مطالعات صورت گرفته و با استفاده از تجربه واکسیناسیون در کشورهای مختلف درباره ابتلای مجدد به ویروس کرونا توضیحاتی داده است.

شاهین در مصاحبه‌ای که با هفته‌نامه “بیلد ام زونتاگ” داشته می‌گوید، تاثیر واکسن بیون‌تک پس از گذشت چهار ماه کاهش می‌یابد. کاهش تاثیر این واکسن در مقابله با ویروس کرونا و به‌ویژه با سویه‌های جدید آن از ماه ششم محسوس‌تر می‌‌گردد.

بنیان‌گذار بیون‌تک در عین حال تاکید کرده است که به‌رغم این موضوع، دریافت دو نوبت واکسن بیون‌تک مانع از ابتلای شدید به بیماری کووید-۱۹ می‌گردد. به باور او حتی پس از گذشت ۹ ماه نیز، احتمال ابتلا به گونه شدید بیماری کووید-۱۹ برای کسانی که واکسینه شده‌اند، بسیار نازل است.

شاهین تاکید کرده است که انتشار گزارش‌هایی درباره ابتلای افراد به‌رغم واکسیناسیون عملا ازانگیزه عمومی برای واکسینه شدن می‌کاهد. اوبا اشاره به تجربه واطلاعات آماری کشورهای اسرائیل، آمریکا وبریتانیا می‌گوید پس ازشش ماه تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای مقابله با شیوع بیماری برخاسته از این ویروس الزامی است.

شاهین درمصاحبه خود بار دیگر به وضعیت جسمانی کسانی که به‌رغم دریافت واکسن کرونا مبتلا به بیماری کووید-۱۹ شده‌اند، اشاره کرده ومی‌گوید ابتلای این افراد به علت آسیب‌پذیر بودن سامانه دفاعی بدن آن‌ها است. به باوراوچاقی ویا بیماری‌هایی که باعث تضعیف قوای ایمنی بدن می‌شوند، عملا احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهند. برخی از داروها نیز می‌توانند درکاهش توان سیستم ایمنی بدن دربرابر سویه‌های این ویروس موثر واقع شوند.

او ازاین رو، براهمیت دریافت نوبت سوم واکسن بیون‌تک تاکید نهاده ومی‌گوید که چنین اقدامی نه تنها می‌تواند ازاحتمال ابتلای افراد به این بیماری بکاهد، بلکه حتی قادراست تا مانع اززنجیره ابتلای گسترده به این ویروس گشته وایجادخیزهای جدید این پاندمی را مهارکند.

شاهین زمستان پیش‌رو را “زمستانی سخت” خوانده و معتقد است که با گسترش تزریق نوبت سوم این واکسن می‌توان سهل‌تر از فصل سرد سال عبور کرد. موسس بیون‌تک در عین حال گفته است که پس از مهار این بیماری، تزریق سالانه واکسن بیون‌تک نیز همچون واکسن آنفلوانزا می‌تواند درمانع شدن از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ موثر واقع شود.

شاهین در عین حال تاکید کرده که درصورت محدود بودن دسترسی به واکسن بیون‌‌تک بدیهی است که باید برای افراد مسن‌تر و کسانی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیرتری دارند، ارجحیت قائل شد. اما در عین حال، او معتقد است که پزشکان و کادر درمانی در مطب‌ها و مراکز واکسیناسیون باید مصلحت‌گرانه به تزریق دوز سوم واکسن کرونا برخورد کرده ودرصورت دراختیار داشتن واکسن، از تزریق آن برای سایر رده‌های سنی نیز اجتناب نورزند.

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/95282/

هیچ نظری موجود نیست: