۱۴۰۰ آذر ۹, سه‌شنبه

ارتباط مستقیم رهبران ارشد چین با سرکوب اویغورها فاش شد

اسناد فاش‌شده 'ارتباط مستقیم رهبران ارشد چین با سرکوب اویغورها' را نشان می‌دهند

اسناد محرمانه‌ای که بتازگی منتشر شده‌اند ارتباط مستقیم رهبران ارشد چین، ازجمله رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ، را با سرکوب مسلمانان اویغور نشان می‌دهند.

به گفته تحلیلگران این مدارک ثابت می‌کنند سران ارشد حکومت خواستار اقداماتی شده‌اند که به بازداشت‌های دسته‌جمعی واردوگاه‌های کار اجباری منجر شده است. چین همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.

کل این اسناد لو رفته، بشکل دیجیتال درماه سپتامبر دراختیار "دادگاه مردمی اویغورها" قرارگرفت. بخشی ازاین اسناد درسال۲۰۱۹ به دست نیویورک تایمز رسیده بود وبخشی دیگر را همان روزنامه دوهفته پیش منتشر کرد اما اکنون کل این اسناد، یازده سند وسیصد صفحه مدرک ازجمله سه سخنرانی شی‌ جین‌پینگ، مربوط به سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ منتشر شده‌اند.

"دادگاه مردمی اویغورها" این مدارک را که "اسناد سین‌کیانگ" نام گرفتند دراختیار یک پژوهشگر متخصص آلمانی، آدریان سنس، قرار داد تا اصالت آنها را تایید و بررسی‌شان کند.

گزارش او سه روز پیش منتشر شد واکنون کل این اسناد منتشر شده‌اند.

"دادگاه مردمی اویغور" ازخرداد امسال درلندن اولین جلسات خود را برگزار کرد. دراین دادکاه مردمی حقوقدانان "مستقل وبین‌المللی" نقض حقوق و سرکوب مسلمانان اویفور دراستان سین‌کیانگ چین را بررسی می‌کنند.

براساس گزارش دکتر سنس، رهبران حزب کمونیست چین، ازجمله شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور و لی کِچیانگ نخست‌وزیر اظهاراتی کرده‌اند که نتیجه مستقیم آن سیاست‌هایی شده است، مثل زندانی کردن دسته جمعی، عقیم‌سازی ‌زنان، همسان‌سازی، "بازآموزی" اجباری وبیگاری.

چگونه یک گزارش محرمانه‌ قصد دولت چین برای اویغورها را فاش کرد

انتشار روایت‌هایی از 'تجاوز سیستماتیک به زنان' در اردوگاه‌های نگهداری مسلمانان اویغور درچین

دولت چین کودکان اویغور را 'به زور به یتیم‌خانه می‌فرستد'

هوش مصنوعی برای تشخیص احساسات 'روی اویغورها آزمایش شده'

دکتر آدریان سنس در گزارش خود نوشت ارتباط بین اظهارات مقامات ارشد وسیاست‌های ضداویغور، "بسیار گسترده‌تر، مفصل‌تر و مهم‌تر ازآن است که پیشتر می‌دانستیم".

چین به اتهام نقض حقوق بشر درسین‌کیانگ زیر فشار گسترده بین‌المللی قرار گرفته است.

تغییر قابل توجه در رویکرد دولت چین به این منطقه مسلمان‌نشین را می‌توان به دو حمله شدید و بی‌رحمانه‌ به مردم و رهگذران مربوط کرد، یکی درسال ۲۰۱۳ درپکن و دیگری درسال ۲۰۱۴ درشهر کونمینگ. دولت چین اسلام‌گرایان وجدایی‌طلبان اویغوررا مسئول حمله‌ها دانست.

دولت چین ازسال ۲۰۱۶ ساخت اردوگاه‌های اجباری شروع کرد، برای "بازآموزی" اویغورها وسایر مسلمانان وهریک از ساکنان سین‌کیانگ که از نظر دولت غیرقابل اعتماد تلقی ‌شود.

دولت چین همچنین اویغورها را برای چیدن پنبه درسین‌کیانگ به کار اجباری گرفته است.

گزارش‌هایی نیز منتشر شده از عقیم‌سازی اجباری زنان اویغور وجدا کردن کودکان ازخانواده‌هایشان و تلاش برای ازهم گسیختن سنت‌های فرهنگی.

کشورهای غربی چین را به نسل‌کشی وجنایت علیه بشریت متهم کرده‌اند.

چین به شدت این اتهام‌ها را تکذیب کرده و گفته تدابیری که در سین‌کیانگ به اجرا گذاشته برای مقابله با اسلام‌گرایان افراطی است و "بازآموزی" بخشی از مبارزه دولت با تروریسم است.

اویغورها که مسلمانند حدود ۴۵ درصد جمعیت سین‌کیانگ را تشکیل می‌دهند

https://www.bbc.com/persian/world-59479820

هیچ نظری موجود نیست: