۱۴۰۰ بهمن ۱۳, چهارشنبه

دورنمای گذار ایران به کشوری با دموکراسی پایدار

دموکراسی راهگشای جامعه برای رهایی از دیکتاتوری وفساد  

گزارشی از کنفرانس «ایران و گذار از استبداد»

سازمان حقوق بشر ایران وبینار دوروزه‌ای را تحت عنوان «ایران و گذار از استبداد» با هدف اعلام شده انتقال مباحث آکادمیک وتخصصی به بدنه جامعه ایران وایجاد گفت‌وگو میان شهروندان ومتخصصان حوزه‌های مختلف برگزار کرده است.

به گزارش صدای آمریکا، نخستین روز این وبینار روز دوشنبه ۱۱ بهمن با شرکت شش تن از کارشناسان وفعالان مدنی - از جمله محمود امیری مقدم مدیر سازمان حقوق بشر ایران،‌ مجید توکلی کنشگر وپژوهشگر سیاسی،‌ رجینا پائولوس وکیل در امور جنایات بین‌المللی، و راجر گریفین تئوریسین سیاسی و پروفسور تاریخ مدرن در دانشگاه آکسفورد بروکس- برگزارشد.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران و برگزار کننده این وبینار، درآغاز این وبینار گفت، ۴۳ سال پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی این حکومت کم‌ثبات محسوب می‌شود ومشروعیت حکومت بین مردم روز به روز کمتر شده است.

وی با اشاره به مسائلی همچون «نقض فاحش حقوق بشر، سوء استفاده ازقدرت، بی‌کفایتی مسئولان،‌ فساد گسترده اقتصادی، و افزایش فقر و نابرابری» گفت این مسائل آینده را برای جمهوری اسلامی نامطمئن کرده است.

دراین سمینار مجازی سوالاتی از سوی خبرنگار صدای آمریکا در رابطه با راه حل عملی رسیدن به یکپارچگی وهمسویی اپوزیسیون مطرح شد و برخی از حاضران دراین وبینار، از جمله مجید توکلی، به آن پاسخ دادند.

آقای توکلی با اشاره به این که برای گذار از استبداد «همبستگی» ضرورت ندارد، گفت: «ما اگر دنبال این باشیم که همه نیروها را همگرا کنیم، اساسا گذاری اتفاق نخواهد افتاد. گذار باید براساس یک جنبش پیشرو باشد.» وی افزود: «اگر به عنوان مقدمه به دنبال همبستگی برویم، اساسا برنامه گذار را تعطیل کرده‌ایم. دربخشی از فرایند گذار ما به همبستگی هم خواهیم رسید

وی با اشاره به این که برای یک جنبش اجتماعی فراگیر نمی‌توان «خرده جنبش‌ها» را کنار هم گذاشت، افزود: «بخشی از دوره گذار مربوط به کنشگران وبخشی دیگر مربوط به حکومت است وهرچقدر مشروعیت‌زدایی بیشتر صورت بگیرد،‌ هرچقدر انسجام وباور نظام را به دوران گذار کمتر کنیم، هرچقدر همراهی جامعه جهانی را برانگیزیم، دوران گذار کوتاهتر می‌شود

بارتلومیه نووتارسکی، حقوق‌دان قوانین اساسی واستاد علوم سیاسی در دانشگاه وروسلاو لهستان، نیز درپاسخ به پرسش صدای آمریکا با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی و لزوم توجه به خاستگاه‌های فرهنگی جوامع درگذار به دموکراسی، به ویژگی و اقتضائات فرهنگی جامعه مقصد تاکید کرد.

آقای نووتارسکی دموکراسی را راهگشای جامعه برای رهایی از دیکتاتوری خواند، و گفت که ساختارهای فرهنگی جوامع عاملی موثر درچگونگی اجرای دموکراسی است.

درادامه این وبینار راجر گریفین، تئوریسین سیاسی وپروفسور تاریخ مدرن دردانشگاه آکسفورد بروکس، به تحلیل موضوع «دورنمای گذار ایران به یک کشور با دموکراسی پایدار» پرداخت.

وی با اشاره به برخی از مشکلات گذار به دموکراسی گفت: «تلاش برای گذار به دموکراسی با مشکلات زیادی مواجه است و از نظر تاریخ این تلاش با موانع پیش‌بینی نشده و واکنش ضد مترقی از داخل و خارج کشور مواجه می‌شود

مایکل کارلبرگ، پروفسورمطالعات ارتباطی در دانشگاه وسترن واشنگتن، نیز به جامعه جهانی بهائیان درایران و فرایند انتخاباتی «کاملا عاری از رقابت» این جامعه اشاره کرد وگفت که چنین فرایندی «به رای‌دهندگان آزادی انتخاب واقعی می‌دهد

آقای کارلبرگ درادامه افزود که ایرانیان می‌توانند با تلاش نظامی بسازند که «حتی دموکراسی‌های قدیمی غربی» هم ازآن بیاموزند.

رجینا پائولوس، وکیل درامور جنایات بین‌المللی واز هیئت دادستانی دادگاه مردمی آبان ۹۸، به عنوان آخرین سخنران روز اول این سمینار مجازی،‌ به معضل آب در ایران، خشک شدن رودخانه زاینده‌رود، واعتراضات ماه‌های اخیر به خشک شدن این رودخانه اشاره کرد و گفت: «هر دولتی درآینده ایران باید حقوق بشر ومحیط زیست را درالویت سیاست مدیریت مسئولانه آب قرار دهد

خانم پائولوس درپایان سخنان خود گفت: «این به شما ایرانیان بستگی دارد که چه نوع حکومتی را جایگزین می‌کنید

مجید توکلی نیز دربخش دیگری ازسخنان خود به موضوع «گذارحداقلی- نظریه‌ای برای گذار مسالمت‌جویانه از تمامیت‌خواهی» پرداخت.

آقای توکلی با بیان این که مردم ایران درحال تحمل کردن دوران سرکوب وسانسور هستند، گفت: «ما باید یک برنامه گذار حداقلی داشته باشیم که تنها به حقوق اساسی وسیاسی بپردازد و دربردارنده اقتصاد سیاسی وجهت گیری‌های قطعی اقتصادی،‌ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نباشد وعمده این مسائل را به مبارزات سیاسی و دموکراتیک احزاب و گروه‌ها درفضای شفاف و آزاد دروان دموکراسی واگذار کند و بر برنامه آزادی تمرکز کند وبرنامه عدالت وامنیت را صرفا درچهارچوب برنامه حقوق بشر قراردهد واز سایر جزئیات برنامه عدالت و امنیت را صرف نظر کند

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/97018/

مطابق برنامه ازپیش اعلام شده روز دوم این وبینار سه‌شنبه ۱۲بهمن با شرکت گروهی دیگر ازکارشناسان وفعالان مدنی برگزارخواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: