۱۴۰۱ مهر ۱۰, یکشنبه

تدارک تجمع ایرانیان دربیش از۱۵۰ شهرجهان

ایرانیان مهاجر به منظور همراهی کردن با کسانی که علیرغم سرکوب شدید طی دوهفته اخیر، دراعتراض به جان باختن مهسا امینی درسراسرایران تجمع کردند، خود را برای برگزاری تجمع وتظاهرات دربیش از ۱۵۰ شهر جهان در روز شنبه اول اکتبر آماده می‌کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تظاهرات عمدتا به همت حامد اسماعیلیون ازخانواده‌های دادخواه پرواز ۷۵۲ اوکراین ترتیب داده شده است. او در رشته پست‌هایی درشبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام این برنامه‌ها را با انتشار پوسترهای مجزا اعلام کرده است.

همزمان با این برنامه‌ها بسیاری ازمعترضان درایران خواستار شروع اعتصاب گسترده در داخل ایران شده‌اند. آنها همچنین از مردم خواسته‌اند روز شنبه درشهرهای داخل کشور به خیابان بیایند.

شاهزاده رضا پهلوی از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرده است در تجمع و راهپیمایی‌های شنبه شرکت کنند.

او درتوییتی با هشتگ مهسا امینی نوشت: «ایرانیان با شرکت در راهپیمایی‌های آزادی که اول اکتبر درسراسر جهان برگزار می‌شود، ونیز از راه تماس با نمایندگان‌شان، می‌توانند به هم‌میهنان درایران کمک کنند. متحد با هم به جهان یادآوری کنیم که قلب انقلاب ایران می‌تپد وایرانیان تنها وقتی آرام می‌گیرند که رژیم برود. #مهسا_امینی»

همزمان الن دی‌جنرس، مجری وکمدین مشهور آمریکایی درپستی از اعتراضات سراسری ایران حمایت کرده و نوشته فردا، شنبه، نهم مهرماه درحمایت از «روز جهانی اقدام برای ایران»‌ استوری حساب اینستاگرام خود را در اختیار نازنین نور، بازیگر و مدل، قرار می‌دهد تا «درباره آنچه که درایران می‌گذرد وآنچه که ما برای کمک می‌توانیم انجام دهیم»، آگاهی‌رسانی کند.  

پیش ازاین هم شهرهای زیادی از جمله برلین، آمستردام، لندن، واشنگتن وکابل شاهد اعتراضات به حکومت ایران بود.

اینها همزمان با اعتراضاتی است که ازدوهفته پیش بعد از مرگ مهسا امینی درشهرهای ایران شروع شد.

خانم امینی، ۲۲ ساله، دریک سفر تفریحی به تهران رفته بود که گشت ارشاد او را دستگیر کرد و در حالی که در بازداشت بود به کما رفت ودربیمارستان جان باخت. خانواده خانم امینی وشاهدان عینی گفته‌اند که او هنگام بازداشت کتک خورده و سرش آسیب دیده است.

درپی مرگ او در روز جمعه ۲۵ شهریور شهرهای متعدد ایران یکی پس از دیگر شاهد اعتراضات ضدحکومتی بود که فورا با خشونت مرگبار نیروهای امنیتی روبرو شد.

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/102867/

هیچ نظری موجود نیست: