۱۴۰۱ مهر ۱۳, چهارشنبه

بیانیه مشترک سه تشکل از نیروهای ترکمنصحرا

بیانیه مشترک سه تشکل در راه اتحاد دمکراتیک نیروهای ترکمنصحرا 

در تداوم اتحاد عمل همه با هم

خیزش آزادیخواهانه مردمان ایران وارد سومین هفته خود شد. قتل وحشیانه مهسا (ژینا) امینی جرقه ای  بر باروت خشم و نفرت ایرانیان بود وآتشی که از آن برآمد؛ می رود تا بساط نظام  ظلم و ستم  جمهوری اسلامی را برچیند.

خیزش نسل نوین ایرانی ریسمان پوسیده نظام آخوندی و نوکران نظریه پرداز آنرا که سالها خطر تجزیه ایران را بر بوق و کرنا می دمیدند از هم گسست. با مرگ ژینا برگی نوین درتاریخ جنبش سیاسی و اجتماعی ایران رقم خورد. جنبشی که پیوند زنان؛ اتنیکها؛ دانشجویان؛ فرهنگیان؛ کارگران؛ قهرمانان ملی ورزش وشخصیتهای هنری وفرهنگی ایرانی را با به ارمغان آورد. شعار «زن؛ زندگی؛ آزادی » بر خیابان های ایران وبسیاری از کشورهای جهان طنین انداخت وهم اکنون به یمن این خیزش مردمی؛ افکار وفضای سیاسی جهانی نیز برعلیه جمهوری اسلامی تحول یافت.

مردم آزادیخواه تورکمن صحرا!

نظام جمهوری اسلامی به روال گذشته جواب معترضان را با گلوله؛ حبس وشکنجه پاسخ می دهد و راز بقای خود را درسرکوب آزادیخواهان جستجو می کند وبنا بر اخبار نشر یافته؛ از زمان قتل ژینا تا کنون نزدیک به ۲۰۰ نفر از معترضین بی دفاع در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی رژیم به قتل رسیده اند. برتری و ویژگی این خیزش مردمی درمشارکت گسترده مردمان مناطق پیرامونی نهفته است. تنها اتحاد گسترده وهمه با هم است که می تواند توازن نیرو را به نفع جنبش تغییر دهد وبه انقلابی با رهبری مشارکتی فرا روید و رژیم تا به دندان مسلح و سرکوبگر را ناگزیر به میز مذاکره؛ عقب نشنی و نهایتا به فروپاشی بکشاند. به گواه تاریخ؛ مستبد ترین حکومتها دربرابر اتحاد فراگیر مردمی؛ ناتوان به سرکوب گسترده ونهایتا دچار شکاف درونی عمیق شده اند. ما با ارزیابی موقعیت کنونی خیزش مردمان ایران وظیفه خود میدانیم که توجه توده ی مردم وفعالین مدنی وسیاسی تورکمنصحرا را به نکات زیرجلب نمائیم :

۱.همراهی ومشارکت بیش از پیش دراعتراضات خیابانی وبویژه اعتصابات که پاشنه آشیل این نظام می باشد. گسترش اعتصابات درکنار اعتراضات خیابانی حیات اقتصادی وسیاسی نظام را فلج وهمبستگی و اعتلای جنبش را بیش از پیش به دنبال خواهد داشت. شعار «زن؛ زندگی؛ آزادی» به عنوان نماد برابری همواره در راس شعارهای این خیزش مردمی باید قرار گیرد.

 ۲.رژیم جمهوری اسلامی با کشتاروحبس مخالفین سعی به گسترش رعب و وحشت دارد وبا گروگانگیری فله ای مخالفین تلاش می کند با فرسایشی کردن اعتراضات؛ اهداف این خیزش را ازبرکناری نظام استبدادی  تنها به آزادی زندانیان سیاسی ویا گزینه های دیگر تقلیل دهد. از این رو هرگونه عقب نشینی از اهداف اصلی برابر با تداوم سرکوب خواهد بود. لذا دراین شرایط ؛ به فال نیک گرفتن اقدام هر نیرو وشخصیت سیاسی که به حمایت مردم وایجاد شکاف وبه نفی نظام باشد ؛ نقشی حیاتی درتعیین توازن قوا دارد.

۳. سپاه پاسداران به عنوان بازوی مسلح و امنیتی حکومت با هدف قرار دادن مقر احزاب و سازمان های سیاسی مبارز کرد وهم چنین قتل بیش از۵۰ نفر از مردم بلوچ در زاهدان تلاش می کند با ایجاد درگیری های  نظامی در مناطق ملی ؛ اذهان عمومی را منحرف ساخته ویکبار دیگربرچسب  توطیه خارجی وتجزیه طلبی را پر رنگ کند. اما درایت سیاسی احزاب وسازمان های کردستان و بلوچستان با پرهیزاز پاسخ متقابل؛ این توطیه را خنثی کردند و نشان دادند که تنها راه رهایی از نظام حاکم در گرو اتحاد عمل همه با هم واتخاذ شیوه های مبارزاتی مشترک می باشد.

۴.ما به عنوان نیروهای سکولار وآزادیخواه  تورکمن صحرا ضمن محکوم کردن کشتاروحشیانه وحبس و شکنجه معترضین وبویژه کشتار افراد زیادی ازمردم اهل سنت زاهدان؛ به خادمان دین اهل سنت در ترکمن صحرا؛ یادآوری ضرورت پاسخ شایسته به مطالبات این شرایط حساس زمانی را وظیفه خود میدانیم.   

۵. دراین شرایط  سرنوشت ساز ؛ اتحاد عمل فعالین سیاسی و مدنی مردم تورکمن بیش از هر زمان امری ضروری است. تعمیم این مهم با دیگر نیروهای مخالف جمهوری اسلامی درمنطقه و درکل ایران وظیفه تاریخی ما می باشد.

 

سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا

شورای همبستگی ترکمن صحرا

سازمان فرهنگی وسیاسی تورکمن صحرا

 13مهرماه 1401 - پنجم اکتوبر 2022      

هیچ نظری موجود نیست: