۱۴۰۱ بهمن ۲۲, شنبه

درجمهوری اسلامی ایران زنان شهروند درجه2 واهل سنت شهروندان درجه3

مولوی عبدالحمید: زنان و سنی‌ها شهروند درجه۲ و۳ شدند

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به سالگرد انقلاب ۵۷ گفت هرچه از این انقلاب بیشتر گذشت، تنگناها و نابرابری‌ها بیشتر شد تا جایی که زنان به شهروند درجه دو و اهل سنت به شهروندانی درجه سه تبدیل شدند. او همچنین از اداره کشور به دست نظامیان انتقاد کرد.

مولوی عبدالحمید درخطبه‌های نماز جمعه روز ۲۱ بهمن گفت: «ما هر چه از اوایل انقلاب دورتر شدیم، به جای این که تجربه کسب کنیم و بهتر بشویم، متاسفانه تنگناها در کشورمان بیشتر شد. خیلی‌ها اوایل انقلاب همراه آن بودند اما کم‌کم جدا شدند یا ما جدایشان کردیم. چون برای خودشان میدانی ندیدند.»

او ادامه داد: «اوایل انقلاب مساله اقتصادی به این صورت نبود اما هرچه بیشتر گذشت، مشکلات اقتصادی سخت‌تر شد و حلقه‌ها را تنگ‌تر کردند. بارها هشدار دادیم که دایره انقلاب را وسیع کنید تا هر طیفی در آن باشد و شامل همه بشود اما هرچه از عمر انقلاب بیشتر گذشت، به‌جای کسب تجربیات بیشتر، متاسفانه این دایره تنگ‌تر شد و تبعیض و نابرابری خیلی زیاد شد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی که از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» بارها بر نادیده گرفته شدن حقوق زنان و اقوام و مذاهب در جمهوری اسلامی تاکید کرده، خاطرنشان کرد: «تبعیض نسبت به زنان اکنون بیداد می‌کند و آن‌ها تبدیل به شهروند درجه دو شده‌اند و حق و حقوق و جایگاه آنان همچون اقوام و مذاهب با تبعیض گسترده روبه‌رو شده است. اهل سنت هم نه شهروند درجه دو که درجه سه قلمداد شدند

به گفته امام جمعه اهل سنت زاهدان، تبعیض در استان‌های سنی‌نشین آن‌قدر شدید است که در شورای تامین آن‌ها حتی یک نفر از اهل سنت تاکنون حضور نداشته است. شورایی که مسوولیت دارد برای امنیت یک استان فکر و برنامه‌ریزی کند اما به گفته مولوی عبدالحمید،«دراستانی که جمعیت شهروندانش اهل سنت هستند، این شورا یک نماینده هم از سنی‌ها ندارد».

او با تاکید بر این که دغدغه‌های تبعیض و نابرابری هر سال سنگین‌تر شده است، گفت انتقاداتش در این زمینه مربوط به امروز و دیروز نیست: «در دوره اطلاح‌طلبان هم فریاد زدیم، مذاکره کردیم و گفتیم زنان مورد تبعیض هستند.»

مولوی عبدالحمید در ادامه یادآوری کرد که قصد صحبت درباره مسائل قومی و مذهبی را ندارد چرا که «اولویت‌های ما مسائل ملی است که شامل کل ملت ایران می‌شود».

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر این که خواسته همه مردم ایران این است که حقوق همه شهروندان در همه جای کشور رعایت شود، گفت: «همه ایرانیان، ‌شهروند ایران و با هم برادر و خواهرند. تکرار می‌کنم که ما شیعه و سنی نداریم؛ مسوولان نگران اختلاف میان آن‌ها نشوند. حتی اقوام هم نداریم امروز. همه آن‌ها مردم ایران و یکی هستند و خواسته همه آن‌ها هم این است که از حق و حقوقی برابر برخوردار شوند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی خطاب به حکومت خاطرنشان کرد: « نگران تمامیت ارضی کشور و اختلافات قومی و مذهبی نباشید بلکه نگران بحران‌هایی باشید که در کشور ایجاد شده است

او یادآور شد: «مردم ایران حقشان است که عزت و حرمت داشته باشند. حقشان این نیست که با وجود این گنج و نعمت خدادادی، گرسنه باشند. ملت ایران از این که وضعیتش بهبود یابد ناامید شده است. این اعتراضاتی که در سطح کشور شاهدش بودیم به همین دلیل است چون ملت به این نتیجه رسید که مشکلش [به شکل دیگری] حل نمی‌شود.»

مولوی عبدالحمید بار دیگر از حضور نظامیان در مسوولیت‌های سیاسی و اجرایی کشور انتقاد کرد و گفت: «الان کشور بیشتر در دست نظامیان است و بسیاری از سرداران در پست‌های سیاسی قرار دارند. ما نظامیان را دوست داریم و فرزندان ما هستند. ولی نظامی میدانی دارد که شامل دفاع از تمامیت ارضی و برقراری نظم و امنیت و این مسائل می‌شود و سیاسیون هم میدانی دیگر دارند.»

او ادامه داد: «کشور را باید سیاست‌مداران اداره کنند. متخصصانی که درمیدان سیاست توانمندی دارند اداره امور را در دست بگیرند. اما بسیاری از متخصصان، ایران را ترک کردند چون به آن‌ها میدانی داده نشد. دردی که امروز ملت فریاد می‌زند همین است. اگر می‌گوییم صدای ملت را بشنوید همین است که ببینید دردش و خواسته‌اش چیست.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی در روزهای اخیر، آن را «قدمی مثبت» از سوی حکومت در برآورده کردن خواسته ملت توصیف کرد وگفت: «خوب شد که تعدادی از زندانیان آزاد شدند ولی انتظار ما این است که فعالان سیاسی وهمه بازداشتی‌های اخیر از زندان آزاد شوند

امام جمعه اهل سنت زاهدان که درماه‌های گذشته از ضرورت «همه‌پرسی» برای تغییر قانون اساسی و رفراندومی برای آن‌چه ملت ایران می‌خواهند سخن گفته بود، بار دیگر بر این خواسته تاکید کرد و خطاب به حکومت گفت: «ملت ایران احساس بحران می‌کند. تابع اکثریت باشید و خواسته “اکثریت قاطع” را -هرچه که باشد- برآورده کنید.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز پنج‌شنبه نیز در واکنش به بیانیه میرحسین موسوی مبنی بر گذر از جمهوری اسلامی و برگزاری رفراندوم برای تدوین قانون اساسی جدید و نظامی مبتنی بر خواست مردم با آن موافقت کرده و از دیگر فعالان و چهره‌های سیاسی هم خواسته بود تا با آن همراهی کنند.

او امروز هم بر ضرورت «حل مسالمت‌آمیز مشکلات کشور» از طریق «همه‌پرسی» و «پرسش از مردم برای آن‌چه می‌خواهند» تاکید کرد و به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد: «سرکوب و فشار و زندان جواب نمی‌دهد. با معلول مبارزه نکنید و سراغ علت بروید.»

پایان سخنان امام جمعه اهل سنت زاهدان به خسارات و تلفات زلزله سوریه و ترکیه اختصاص داشت.

هیچ نظری موجود نیست: