۱۴۰۱ بهمن ۲۳, یکشنبه

جهش چشمگیر بدهی شرکتهای دولتی به نظام بانکی واوج‌گیری نقدینگی

 گزارش بانک مرکزی ایران: بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی 77درصد رشد کرده است

آمارهای جدید بانک مرکزی ازجهش چشمگیر بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی کشور واوج‌گیری نقدینگی خبر می‌دهد.

براساس گزارشی که بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ۲۳ بهمن منتشر کرد، بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی کشور در هشت ماهه امسال نسبت به دور مشابه پارسال، ۷۷.۵ درصد رشد کرده است.

دولت ابراهیم رئیسی درآغاز کار، قول داده بود که برای مهار رشد نقدینگی، استقراض ازبانک مرکزی را متوقف کند، اما آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد خود دولت اگرچه استقراض ازبانک مرکزی را تقریبا متوقف کرده، اما شرکت‌های دولتی استقراض از نظام بانکی را به‌شدت افزایش داده‌اند.

درهمین زمینه پایگاه خبری «آفتاب» گزارش داده که به نظر می‌رسد افزایش چشم‌گیر بدهی شرکت‌های دولتی به نظام بانکی، نتیجه شیوه تامین کسری بودجه‌ای است که دولت سیزدهم درپیش گرفته است: «زیرا دولت اعلام کرده است که به‌جای استقراض از بانک مرکزی، کسری بودجه خود را طریق شرکت‌های دولتی تامین کرده است. این درحالی است که بررسی‌ها حاکی از آن هستند که بخش عمده شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند واغلب آن‌هایی که سودده هستند هم حاشیه سود‌های بسیار پایین دارند. بدیهی است که شرکت‌هایی با این وضعیت سوددهی نمی‌توانند منابع مالی دولت را تامین کنند وبه این منظور، ناچارند از بانک‌ها وام بگیرند»

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد استقراض با‌نک‌های کشور ازبانک مرکزی برای ارائه به شرکت‌های دولتی نیز به‌شدت اوج گرفته است.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی رشدی بالای ۵۹ درصدی را نسبت به آبان پارسال داشته که بالاترین رقم طی هفت سال گذشته است.

آنچه ازآمارهای بانک مرکزی برمی‌آید، دولت ابراهیم رئیسی درواقع استقراض چشمگیر ازبانک مرکزی را به‌صورت غیرمستقیم ازطریق نظام بانکی ادامه داده است؛ موضوعی که به جهش پایه پولی و نقدینگی منجر شده که مهمترین عامل تورم است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نقدینگی کشور درهشت ماهه امسال به بالای ۵۸۰۰ تریلیون تومان رسیده که نسبت به آبان پارسال تقریبا ۳۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم در دی‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال بیش از۵۱ درصد رشد داشته واین رشد برای اقلام خوراکی بیش از ۷۰ درصد بوده است.

درمیان اقلام خوراکی، بیشترین رشد قیمت مربوط به روغن‌ها وچربی‌ها بوده که جهشی حدود ۲۵۰ درصدی را شاهد بوده است.

*با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی، آفتاب، اکونیوز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
بیشتر دراین باره:

میرکاظمی: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داریم که از آسمان نمی‌توانیم بیاوریم

https://www.radiofarda.com/a/iran-central-bank-report-debt-gorvenment-companies/32267787.html

هیچ نظری موجود نیست: