۱۴۰۱ بهمن ۲۱, جمعه

آمار جان باختگان زلزله ترکیه وسوریه در4مین روز از22هزار نفر گذشت

کاهش امیدها برای یافتن بازماندگان فاجعه زلزله درسرمای شدید

آمار جان باختگان درچهارمین روز پس از زلزله ترکیه وسوریه از22هزار نفر گذشت  

براساس آخرین آمار منتشر شده شمار جان‌باختگان در زمین‌لرزه جنوب ترکیه و شمال سوریه از مرز ۲۲ هزار نفر گذشته است. با این حال سازمان ملل متحد می‌گوید که ابعاد واقعی این فاجعه هنوز مشخص نشده است.

امدادگران همچنان درحال جستجو در آوارها برای یافتن بازماندگان هستند، اما امیدها با گذشت چهار روز پس از اولین زمین‌لرزه کمرنگ شده است. هوا درمناطق زلزله زده نیز بسیار سرد بوده ویخبندان امیدها را برای یافتن بازماندگان زیر آوار خانه‌ها کمتر کرده است.

ده‌ها هزار نفر نیز که بر اثر زلزله خانه‌هایشان را از دست داده‌اند، چهارمین شب سرد را در پناهگاه‌های موقت گذرانده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه این زمین لرزه را «فاجعه قرن» خوانده است.

روز پنجشنبه بانک جهانی متعهد شد ۱.۷۸ میلیارد دلار به ترکیه کمک کند، که شامل تامین مالی فوری برای بازسازی زیرساخت های اساسی و حمایت از زلزله زدگان می‌شود.

ایالات متحده آمریکا هم متعهد شد کمکی ۸۵ میلیون دلاری به هر دو کشور سوریه و ترکیه ارائه بدهد.

درهمین حال، تلاش‌های صدها هزارنفرازنیروهای امدادی به دلیل موانع لجستیکی از جمله کمبود وسایل نقلیه وجاده‌های ویران شده با مشکل مواجه شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفته: «کمک‌های بیشتری هم در راه است، اما بسیار فراتر از اینها نیاز است».

وی هشدار داد که گستره کامل این فاجعه هنوز «در مقابل چشمان ما آشکار نشده» است، به ویژه در سوریه که جنگ داخلی طولانی مدت این کشور را ویران کرده است.

روز پنجشنبه نخستین کاروان متشکل از ۶ کامیون اقلام ضروری از گذرگاه مرزی ترکیه وارد سوریه وبه مناطق تحت کنترل مخالفان بشار اسد در شمال‌غرب این کشور اعزام شد.

این گذرگاه تنها راهی است که کمک‌های سازمان ملل می‌تواند بدون عبور از مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه به منطقه برسد.

این اقلام البته بخشی از کمک‌های انسان‌دوستانه‌ای است که قبل از دو زمین‌لرزه مهیب روز دوشنبه به طور مستمر از سوی سازمان ملل متحد به سوریه و برای استفاده جنگ‌زدگان در مناطق شمالغرب این کشور ارسال می‌شد اما از چهار روز پیش به علت غیرقابل تردد شدن جاده‌ها معطل مانده بود.

با این حال، کلاه سفیدها، گروهی که به طور داوطلبانه خدمات امدادرسانی را در مناطق تحت کنترل مخالفان اسد انجام می‌دهند، می‌گویند این ۶ کامیون تنها حاوی اقلام ضروری معمولی است و تجهیزاتی که آنها برای بیرون کشیدن زیرآوار ماندگان زلزله نیاز دارند، در میان آنها نیست.

صفحه توییتر کلاه سفیدها در واکنش به همین خبر روز پنجشنبه نوشت: «این (کمک‌ها) حاوی اقلام انسان‌دوستانه است که سازمان ملل متحد متناوبا ارسال می‌کند و پیش از زلزله هم به طور مرتب ارسال می‌شد. این تجهیزات مخصوصی که برای تیم‌های جستجو و نجات نیاز داریم تا زیرآوارماندگان را بیرون بیاوریم، شامل نمی‌شود».

همزمان سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) که یکی از ارگان‌های سازمان ملل متحد است گفته این ۶ کامیون حاوی پتو، چادر، لامپ‌های خورشیدی و اقلام اولیه برای سرپناه ساختن است و می‌تواند نیازهای ابتدایی حدود ۵ هزار زلزله‌زده را برآورد کند.

آنتونی ویتورینو، دبیرکل این نهاد سازمان ملل گفته: «ما درحال همکاری تنگاتنگ با مقام‌ها و دولت‌ها هستیم تا به هر طریق که می‌توانیم کمک مهیا کنیم ودراسرع وقت آنها را به مناطقی که بیشترین آسیب را دیده‌اند برسانیم».

 بی.بی.سی ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰ فوریه ۲۰۲۳، ۰۷:۳۹

https://www.bbc.com/persian/world-64592852

هیچ نظری موجود نیست: