۱۳۸۷ مرداد ۱۸, جمعه

جنگ با سلاحهای سنگین در قفقاز جنوبی

سه مطلب خبری درباره ی دورجدید اوج گیری جنگ

ما بین گرجستان و اُسه تیای جنوبی در قفقاز

(ازیک منبع)

1 > گرجستان در اوستیای جنوبی اعلام آتش بس کرد

2 > بروز مجدد نبردهای شدید در اوستیای جنوبی

3 > روسیه در مورد درگیری اوستیای جنوبی هشدار داد

ابتدا درباره ی اُستیای جنوبی: اُستیای جنوبی درمنطقه قفقاز واقع شده و درزمان اتحاد شوروی، یکی ازاستانهای خودگردان جمهوری شوروی گرجستان محسوب می شد اما درسال 1990، به یک جمهوری گردان تحت حاکمیت گرجستان تبدیل شد.

پس ازفروپاشی اتحاد شوروی واعلام استقلال گرجستان درسال 1991، گروه های ملیگرای اوستیایی استقلال این جمهوری ازگرجستان را اعلام داشتند وشبه نظامیان مسلح وابسته یه این گروه ها، ساکنان گرجی روستاهای اُستیای جنوبی را هدف حمله قرار دادند.

این تحولات به مداخله نیروهای ارتش گرجستان وبروزجنگ داخلی منجرشد اما درسال 1992، دولت گرجستان، از بیم اقدام ارتش روسیه درحمایت از جدایی طلبان، با برقراری آتش بس موافقت کرد.

درپی توافق آتش بس، یک نیروی پاسدار صلح متشکل از سربازان روسی، گرجی و شبه نظامیان اوستیایی تشکیل شد و سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز یک گروه ناظر را برای نظارت برعملیات صلحبانی به گرجستان اعزام کرد.

تا کنون هیچ کشوری استقلال اوستیای جنوبی را به رسمیت نشناخته وازنظرسازمان ملل نیز این سرزمین همچنان بخشی ازجمهوری گرجستان محسوب می شود.

سال گذشته، دولت گرجستان درمناطق شرقی وجنوبی اُستیای جنوبی، که دراختیار نیروهای صلحبان این کشوربود، نهادی را با عنوان تشکیلات موقت اداره اوستیای جنوبی وبا عضویت اعضای سابق دولت جدایی طلب اوستیای جنوبی تاسیس کرد.

یکی از وظایف این نهاد مذاکره با دولت گرجستان برای تعیین سرنوشت منطقه اوستیای جنوبی اعلام شده اما جمهوری خودخوانده اُسه تیای جنوبی این تشکیلات را قابل قبول ندانسته است.%

---------------------------------------------------

1 > گرجستان در اوستیای جنوبی اعلام آتش بس کرد

*- بی بی سی - پنج شنبه 07 اوت 2008 - 17 مرداد 1387

میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان به نیروهای نظامی خود دستور داده است درمنطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی اعلام آتش بس کنند.

آقای ساکاشویلی دریک پیام تلویزیونی، که یک روز پس از نبرد سنگین درمنطقه پخش میشد، گفت گردباد خشونت باید متوقف شود و از جدایی طلبان اوستیای جنوبی خواست کاسه صبر گرجستان را لبریز نکنند.
دو طرف یکدیگر را مسئول آغاز درگیری هایی می دانند که بیم می رفته تبدیل به جنگی تمام عیار شود.

روسیه، که با اوستیای جنوبی روابطی نزدیک دارد می گوید که گرجستان نیروهای نظامی خود را برای اشغال اوستیای جنوبی بسیج کرده است؛ اتهامی که گرجستان انکار کرده است.

منطقه خودمختار اوستیای جنوبی نیز در سال 1991 شاهد درگیری بین نیروهای گرجی و جدایی طلبان بود و با وجود برقراری آرامش بین دو طرف، بحران ناشی از تلاش جدایی طلبان این سرزمین همچنان حل نشده باقی است.

در سال 2006، جدایی طلبان اوستیای جنوبی با برگزاری همه پرسی، استقلال خود را از گرجستان اعلام کردند اما کشورهای دیگر نتیجه این همه پرسی و موجودیت کشور مستقل اوستیای جنوبی را به رسمیت نشناختند.

روسیه نیز رسما استقلال ابخاز و اوستیای جنوبی را به رسمیت نمی شناسد اما به گفته مقامات گرجستان، از نفوذ خود در این مناطق برای وارد کردن فشار بر گرجستان بهره برداری می کند.

نماینده گرجستان در سازمان ملل گفته است که روسیه با اقدامات خود می کوشد روند جدایی رسمی ابخاز و اوستیای جنوبی از خاک گرجستان را به جریان اندازد.

--------------------------------------------------------------

2 > بروز مجدد نبردهای شدید در اوستیای جنوبی

*- بی بی سی - پنج شنبه 07 اوت 2008 - 17 مرداد 1387

نیروهای دولتی گرجستان و جدایی طلبان اوستیای جنوبی درست ساعاتی پس از توافق برای آتش بس و برگزاری گفتگو با میانجیگری روسیه، بار دیگر درگیر نبردی سخت شده اند.

نبرد پس از وقفه ای کوتاه در یک روز از درگیریهای شدید که طی آن 12 نفر کشته شدند بروز کرد.

روسیه که روابط نزدیکی با اوستیای جنوبی دارد ادعاکرده است که گرجستان برای تسخیراین استان جدایی طلب آماده میشود.

رئیس نیروهای حافظ صلح گرجستان گفت که آنها آماده "بازگرداندن نظم قانونی" به آنجا هستند.

ژنرال ماموکا کوراشویلی گفت: "ما درخواست کرده ایم که [جدایی طلبان] پشت میز مذاکره بنشینند اما این درخواست با واکنشی واپسگرایانه روبرو شد و تیراندازی بی وقفه شروع شد."

ادوارد کوکویتی رهبر شورشیان اوستیای جنوبی به خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت که گرجستان دست به حمله ای تمام عیار علیه شهر تسخینوالی زده است و آن را اقدامی "خیانتکارانه" توصیف کرد.

وزارت کشور گرجستان به خبرگزاری فرانسه گفت که تا 10 سرباز آن در درگیری های پنجشنبه کشته شدند.

مقام های جدایی طلب ادعا کردند که دو غیرنظامی در حمله نیروهای گرجی کشته شده اند.

چندین روز نبرد شدید به بیم بروز یک جنگ تازه در منطقه بی ثبات قفقاز دامن زده است.

پیشتر میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان به نیروهای نظامی خود دستور داد در منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی اعلام آتش بس کنند.

آقای ساکاشویلی در یک پیام تلویزیونی، که یک روز پس از نبرد سنگین در منطقه پخش می شد، گفت گردباد خشونت باید متوقف شود و از جدایی طلبان اوستیای جنوبی خواست کاسه صبر گرجستان را لبریز نکنند.

دو طرف یکدیگر را مسئول آغاز درگیری هایی می دانند.

روسیه، که با اوستیای جنوبی روابطی نزدیک دارد می گوید که گرجستان نیروهای نظامی خود را برای اشغال اوستیای جنوبی بسیج کرده است؛ اتهامی که گرجستان رد کرده است.

منطقه خودمختار اوستیای جنوبی نیز در سال 1991 شاهد درگیری بین نیروهای گرجی و جدایی طلبان بود و با وجود برقراری آرامش بین دو طرف، بحران ناشی از تلاش جدایی طلبان این سرزمین همچنان حل نشده باقی است.

در سال 2006، جدایی طلبان اوستیای جنوبی با برگزاری همه پرسی، استقلال خود را از گرجستان اعلام کردند اما کشورهای دیگر نتیجه این همه پرسی و موجودیت کشور مستقل اوستیای جنوبی را به رسمیت نشناختند.

روسیه نیز استقلال ابخاز و اوستیای جنوبی را به رسمیت نمی شناسد اما به گفته مقامات گرجستان، از نفوذ خود در این مناطق برای وارد کردن فشار بر گرجستان بهره برداری می کند.

نماینده گرجستان در سازمان ملل گفته است که روسیه با اقدامات خود می کوشد روند جدایی رسمی ابخاز و اوستیای جنوبی از خاک گرجستان را به جریان اندازد.%

-------------------------------------------------------

3 > روسیه درمورد درگیری اوستیای جنوبی هشدار داد

بی بی سی - جمعه 08 اوت 2008 - 18 مرداد 1387

نبرد بین ارتش گرجستان و جدایی طلبان اوستیای جنوبی ادامه دارد و در حالیکه روسیه دولت گرجستان را به تجاوزگری متهم کرده، رئیس جمهور گرجستان دستور بسیج عمومی داده است.

روز جمعه، 8 اوت (18 مرداد)، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، اظهار داشت که توپخانه و تانک های ارتش گرجستان به گلوله باران شدید شهرها و روستاهای اوستیای جنوبی مبادرت کرده اند و گفت که "این وضعیت تاسف آور و نگران کننده است و قطعا واکنش تلافی جویانه ای را در پی می آورد."

پیشتر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، که در یک جلسه اضطراری شرکت کرده بودند، بر سر تصویب بیانیه پیشنهادی روسیه حاوی درخواست از دو طرف برای برقراری آتش بس به توافق نرسیده بودند.

نماینده گرجستان با محتوای این بیانیه مخالفت کرد و دولت های غربی نیز از این موضع حمایت به عمل آوردند.

آقای پوتین گفت که گرجستان به اعزام واحدهای مجهز به تسلیحات سنگین به منطقه نبرد ادامه می دهد و افزود که عملیات این نیروها باعث بروز تلفاتی از جمله در میان صلحبانان روسی، شده است.

نخست وزیر روسیه دولت گرجستان را عامل آغاز درگیری اخیر توصیف کرد و خواستار مداخله جامعه کشورهای همسود، متشکل ازجمهوریهای سابق اتحاد شوروی، برای خاتمه دادن به این درگیری شد.

انتظار می رود درساعات آینده جلسه اضطراری شورای امنیت ملی روسیه با شرکت دمیتری مدودف، رئیس جمهور، تشکیل شود و اوضاع در اوستیای جنوبی را بررسی کند.

همزمان، میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان، دریک سخنرانی تلویزیونی گفت که این کشور با "مداخله نظامی وسیع" دراوستیای جنوبی مواجه است و ضمن اعلام بسیج همگانی، نیروهای ذخیره را به خدمت احضارکرد.

ادامه ی نبرد

دولت گرجستان همچنین با صدور بیانیه های نظامی اعلام داشته است که واحدهای ارتش این کشور همچنان شهر تسخینوالی، مرکز اوستیای جنوبی را در محاصره دارند و به گلوله باران نقاط استراتژیک شهر ادامه می دهند.

گفته می شود که در اثر حملات ارتش گرجستان به تسخینوالی، چندین ساختمان دستخوش آتش سوزی شده و ساکنان شهر در زیر زمین خانه های خود پناه گرفته اند.

مقامات گرجستان در عین حال گزارش های حاکی از ورود نیروهای این کشور به داخل تسخینوالی را تکذیب کرده و گفته اند نبرد سنگین بین این نیروها و دو ستون "از سربازان مزدور" در اطراف شهر ادامه دارد.

این منابع منظور از "سربازان مزدور" را توضیح نداده اما گفته اند که این افراد قصد داشتند از مرز روسیه، وارد اوستیای جنوبی شوند.

مقامات گرجستان درخواست روسیه برای توقف عملیات نظامی علیه جدایی طلبان اوستیای جنوبی را غیرقابل قبول توصیف کرده و نخست وزیر گرجستان گفته است که عملیات جاری تا "استقرار صلح پایدار" در اوستیای جنوبی ادامه خواهد یافت.

برخی ناظران نسبت به ادامه نبرد کنونی و احتمال مداخله نیروهای روسیه در آن ابراز نگرانی کرده و گفته اند چنین مداخله ای می تواند به درگیری در سرتاسر منطقه منجر شود.

درعین حال، با توجه به حمایت ضمنی روسیه از جدایی طلبان اوستیای جنوبی، موفقیت گرجستان درعملیات کنونی می تواند اعتبار روسیه به عنوان قدرت اصلی درمنطقه تضعیف کند.%

هیچ نظری موجود نیست: