۱۳۸۷ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

مدودف قطع عملیات نظامی روسیه درخاک گرجستان را اعلام کرد

خبر مسرت بخش قطع عملیات نظامی روسیه درخاک گرجستان

بی بی سی - سه شنبه 12 اوت 2008 - 22 مرداد 1387،

روسیه: عملیات نظامی درگرجستان پایان یافته است.

درحالیکه گرجستان اعلام کرده که بخش عمده ای از خاک این کشور در اشغال نیروهای روسی است، روسیه از خاتمه عملیات نظامی در این کشور خبر داده است.

روز سه شنبه، 12 اوت (22 مرداد)، و در حالیکه منابع ارتش گرجستان احتمال حمله ارتش روسیه به تفلیس، پایتخت را مطرح می کردند، به نقل از سخنگوی دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، گزارش شد که وی دستور توقف عملیات نظامی در گرجستان را صادر کرده است.

هنوز جزئیات بیشتری در مورد شرایط روسیه برای توقف عملیات نظامی در گرجستان انتشار نیافته و مشخص نیست که آیا دستور رئیس جمهور روسیه شامل خروج فوری نیروهای این کشور از مناطق تحت اشغال آنان در خاک گرجستان نیز می شود یا نه.

پیشتر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته بود که دولت او حاضر به قبول آتش بس در عملیات کنونی است مشروط بر اینکه نیروهای گرجستان اجازه بازگشت به منطقه اوستیای جنوبی را، حتی به صورت پاسداران صلح نداشته باشند.

آقای لاوروف این اتهام را رد کرد که روسیه در صدد سرنگونی دولت میخاییل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان است اما افزود که از نظر روسیه، بهتر است آقای ساکاشویلی از سمت خود کناره گیری کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین هشدار داد که اقدام ایالات متحده در کمک به ارتش گرجستان می تواند باعث شود که این کشور بار دیگر علیه اوستیای جنوبی دست به اقدام نظامی بزند و از جامعه بین المللی خواست تا دیدگاه خود را اصلاح کند و گرجستان را متجاوز، و نه قربانی تجاوز، بداند.

با شدت گرفتن حملات ارتش روسیه در گرجستان، مقامات روسی اعلام کردند که هواپیماهای نظامی آمریکایی نفرات ارتش گرجستان را که به عراق اعزام شده بودند برای شرکت در نبردهای جاری، به کشورشان بازگردانده اند و اسلحه و تجهیزات در اختیار آنان گذاشته اند.

گرجستان از جمله اعضای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در عراق است و شمار نفرات اعزامی ارتش این کشور به عراق به دو هزار نفر می رسید که پس از آمریکا و بریتانیا، بزرگترین واحد اعزامی از سوی یکی از کشورهای عضو ائتلاف بین المللی بوده است.

تلاش جهانی برای آتش بس و موضع روسیه

همزمان، رئیس جمهور فرانسه، که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در دست دارد، برای دیدار و گفتگو با رئیس جمهور و سایر مقامات روسیه، روز سه شنبه وارد مسکو، پایتخت این کشور شد و احتمال دارد از آنجا به تفلیس سفر کند.

مقامات فرانسوی گفته اند که پیش نویس قطعنامه ای را برای بحث در شورای امنیت سازمان ملل تدوین کرده اند که خواستار برقراری فوری آتش بس می شود.

دولت گرجستان ضمن قبول آتش بس فوری، خواستار اعزام پاسداران صلح سازمان ملل برای جلوگیری از اقدامات نظامی روسیه شده است.

در همانحال، گفته می شود که رهبران پنج کشور کمونیستی سابق - لهستان، اوکراین، لتونی و استونی - در نظر دارند برای ابراز همبستگی با رئیس جمهور گرجستان روز سه شنبه به تفلیس سفر کنند.

در تحولی دیگر، قرار است روز سه شنبه، نماینده ویژه روسیه نزد سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - با نمایندگان کشورهای عضو این پیمان دیدار و گفتگو کند.

این جلسه به درخواست دولت روسیه تشکیل می شود که نسبت به تلاش گرجستان و اوکراین، دو جمهوری سابق عضو اتحاد شوروی، برای پیوستن به ناتو نگران بوده و در ماه آوریل سال جاری اظهار نظر مقامات ناتو در مورد احتمال عضویت این دو کشور در آینده را مورد انتقاد قرار داد.

از سال 1999 تا کنون، شماری از کشورهای کمونیستی سابق به عضویت ناتو پذیرفته شده اند و دولت روسیه پذیرش گرجستان و اوکراین را به منزله تنگتر شدن حلقه محاصره خود توسط غرب محسوب می کند.

این نظر مطرح شده که هدف گرجستان از تلاش برای تصرف اوستیای جنوبی، حل و فصل یکی از مسایل بالقوه بحران زای نظامی برای این کشور به منظور فراهم کردن زمینه عضویت در ناتو بوده و در مقابل، روسیه از این فرصت برای وارد کردن فشار بر ناتو برای خودداری از پذیرش گرجستان بهره برداری کرده است.

کشورهای عضو ناتو متعهد می شوند که در صورت تهاجم نظامی به هریک از اعضا، به طور جمعی از آن کشور دفاع کنند و مشکلات ارضی گرجستان در اوستیای جنوبی و آبخاز، که احتمال بروز درگیری بین این کشور و روسیه را در پی داشت، می توانست یکی از موانع عضویت گرجستان در ناتو محسوب شود که مایل به درگیری نظامی با روسیه بر سر یک اختلاف منطقه ای نبوده است.

پیشروی ارتش روسیه

در روزهای اخیر، نیروی هوایی روسیه عملیات خود در گرجستان را تشدید کرده و برخی از مناطق شهری، از جمله در شهر گوری، واقع در هفتاد کیلومتری پایتخت را به شدت بمباران کرده اند.

شامگاه دوشنبه، میخاییل ساکاشویلی در سخنانی گفت که نیروهای روسیه جاده ارتباطی اصلی غرب به شرق گرجستان را مسدود ساخته اند و با تصرف جاده ها و پل های ارتباطی مهم، ارتباط تفلیس را با سایر نقاط کشور قطع کرده اند.

رئیس جمهور گرجستان از مردم پایتخت خواست تا برای نشان دادن مخالفت خود با حملات ارتش روسیه و ابراز وحدت ملی، روز سه شنبه در تظاهرات گسترده ای در پایتخت شرکت کنند و از آنان خواست تا در شرایط حساس کنونی، خونسردی خود را حفظ کنند.

آقای ساکاشویلی همچنین در مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت که روسیه باید بداند گرجستان هرگز تسلیم نخواهد شد.

رئیس جمهور گرجستان، که طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای خاتمه دادن به مناقشه کنونی را پذیرفته، گفته است که دولت او با جامعه بین المللی همکاری می کند اما تا کنون تنها کمکی که دریافت کرده، حمایت لفظی و پیشنهاد ارسال کمک های بشردوستانه بوده است.

وی گفت "اما آنچه که ما انتظار داریم اقدام جهانیان برای متوقف کردن متجاوزان وحشی است."

با عقب نشینی واحدهای ارتش گرجستان به تفلیس، به نظر می رسید که فرماندهان ارتش انتظار دارند که حمله ارتش روسیه به پایتخت به زودی آغاز شود و گزارشگران از آمادگی برخی از مردم این شهر برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه خبر داده بودند.

در همانحال، گزارش شده است که نیروهای دولت جدایی طلب آبخاز، که از حمایت روسیه برخوردار است، به عملیات خود برای بیرون راندن واحدهای ارتش گرجستان مستقر در دره کودوری ادامه می دهند.

هیچ نظری موجود نیست: