۱۳۸۷ مرداد ۲۳, چهارشنبه

برداشتهای متفاوت از رقابت قدرتهای بزرگ درقفقاز

چند اشاره، در رابطه با رقابت قدرت های بزرگ درقفقاز

دررابطه با سابقه ی تاریخی رقابتها و تسویه حسابهای روسیه وغرب درقفقاز، اشاره شود که " پطر اول" ازشاهان بزرگ روسیه دربخش مخفی وصیت نامه اش نوشته بود که "برای ضعیف وناتوان نمودن ایران، قفقاز باید ازایران جدا شود." و دررابطه با علیل و ناتوان نمودن مسلمانان وغلبه یافتن برآنها علاوه بر "روشن نگه داشتن آتش اختلافات مذهبی، وابسته نمودن قشرروحانی آنهارا هم توصیه نموده بود". حال دررابطه با مراجعه به گذشته ی نه چندان دور منطقه ی قفقاز، اشاره بر سیاستهای استعماری ِ تحمیل دوعهد نامه ی "گلستان و ترکمن چای" ازجانب تزار روسیه بر ایران، ونحوه ی ایجاد مناطق خودمختاری چون " اُسه تیای جنوبی" و" اُسه تیای شمالی"، "قارا باغ کوهستانی" وغیره از جانب بلشویک ها اجتناب ناپذیرمی شود.

دراین میان نکته ی جالب دیگر برخوردهائی است که برخورد طرفداران سلطنت به توده ایها را تداعی میکند. همانطور که میدانید طرفداران سلطنت برتوده ایها اتهام میزدند که " وقتی مسکو باران میاد، توده ای ها درایران، بالای سرخود چتربازمی کنند".

داستان ازاینقرار است : روز یکشنبه دهم اوت، دراتاق پالتاکی "فرهنگ و ادب ترکمن" طبق معمول درمیان پخش آوازها وآهنگهای ترکمنی، گرداننده داشت اخباری ازرویدادهای فرهنگی و ادبی را میداد، که یکی نوبت خواست. وقتی گرداننده میکروفون را دراختیارش گذاشت، او ابتدا از اسم اتاق ایراد گرفت و سپس با ابراز حوشحالی از بمباران گرجستان وپیشروی ارتش روسیه صحبت کرد وبا لحن انتقادی گفت " درشرایطی که اتفاقات بزرگی روی میدهد و در قفقاز امپریالیزم دارد شکست می خورد، دراینجا صحبتها به فرهنگ و ادب محدود می شود".

درهرحال واقعیت این است که برداشت ها از رویدادهای ناشی ازخصلت ها و ویژه گیهای دوران کنونی متفاوت است بطوریکه دیدگاهی جنگ روسیه و گرجستان برسر اُسه تیای جنوبی را عرصه ای برای تسویه حساب و رقابت روسیه و غرب می دانند، دسته ای دیگر بسان دوره ی "جنگ سرد" بمباران و به آتش کشیدن گرجستان ازجانب روسیه را شکست امپریالیزم ارزیابی می نمایند.

ایل گویجی

2008-08-11

*- درزیر برای دستیابی خوانندگان به مطلبی که واحد خبر کانون "ترکمنستان ایران" دررابطه با جنگ روسیه و گرجستان برسر اُسه تیای جنوبی نوشته، عنوان و آدرس مطلب قید شده است.

---------------------------------------------------------------------------

آیا دنیا بسوی همگرایی می رود ، یا تجزیه و تشکیل دولت های کوچک؟

روی دیگر سکه ی جنگ درقـفـقاز

*- منبع : نشریه ی الکترونیکی " کانون ترکمنستان ایران" www.kanoon6.blogspot.com

هیچ نظری موجود نیست: